G
gaia: Viktigt! Om du ska ersätta en radiator med en handdukstork som det enda värmekälla i rummet så ska du välja rätt storlek så den ger lika mycket eller mer värme som radiatorn gav. Köper du för liten tork så blir det för kallt i badrummet :(. Man ska ha en antal W (Watt) per m2 golvyta för att kunna värma rummet tillräckligt men jag kan inte dom regler .... dom i butiken bör kunna
4 svar · 3,7k läst
A
aRd: Hej på er... Jag skulle vilja tipsa om SketchUp, har använt mig av det för att rita div. till mina renoveringar. Ganska enkelt att lära sig och det finns numera en gratis version på Google http://sketchup.google.com/ Bilden här under föreställer mitt vardagsrum ritat i SketchUp
2 svar · 21,9k läst
·
J
jon_h: Jag tror nog att sililkon funkar. Men du kan ju alltid ringa till en mattfirma och kolla om de kan komma och svetsa igen hålen till dig. Om man nu kan svetsa en så gammal matta förstås. Fast du behöver nog inte vara så vansinnigt orolig, när man tar hål i ett tunt rollat tätskikt under kakel så tätar man bara med silikon.
1 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Hehe, okej. Fast vi är faktiskt ganska överens ändå. :)
24 svar · 5,3k läst
J
jon_h: Det räcker med minerit. Se till att det blir våtrumsvarianten om du kör med just märket minerit.
3 svar · 2,6k läst
·
J
JPW: OK, stort tack! Det är en regelvägg, mellanvägg till köket. Överallt annars är väggarna av 10mm masonit (byggplatta?), men badrummet är renoverat för inte så länge sedan så jag gissar att det kanske är gips där nu.
4 svar · 5,2k läst
phl
phl: Någon mer input kring förstärkta innerhörn på gipsväggarna?
17 svar · 5,0k läst
T
Tossegubbe: Stämmer nog hyfsat på ett nybygge med raka vinklar mm men kan dra iväg på det tredubbla om det inte är så bra förutsättningar tyvärr.. och beror mycket på typ av kakel/klinker mm
11 svar · 6,6k läst
B
Bambi: Hej! Funderar på att sätta in bubbelbadkar i huset och undrar vilka märken som är att föredra? Har hört att det är väldigt skiftande kvalite och volym(för örat) på de olika märkena. Dessutom undrar jag om man ska ha dusch också eller man ska köra ett sånt som man kopplar vattnet direkt till så man får duschmunstycket i "karossen". Jag själv tycker det sistnämnda är snyggast
0 svar · 3,1k läst
T
Tossegubbe: Använd heldragen PEX RIR så har du i stort sett eliminerat risken för läckage på rören iaf och blir dessutom billigare :)
2 svar · 1,3k läst
L
likblek: har hamnat i en renoveringskoma... :P men lite har iaf hänt. bänkskivan blev en stavlimad historia från IKEA i bok. Tyvärr så hade jag inte riktigt förstått vikten av att måla skivan även på undersidan, så när jag kom ut till skivan dagen efter den målades så fungerade den bättre som kanot än som bänkskiva, vilket innebar att kostnaden för bänkskiva snabbt dubblerades :( men
75 svar · 8,8k läst
·
Immobil
Immobil: [bild] 799,99 $ hos: http://www.cyclefaucets.com/
0 svar · 1,1k läst
J
johan77: Det skulle fungera, men då måste jag fixa ström till taket. Jag har nu beställt en spegel med inbyggd belysning från Rydens. Den har 10 x 10w lampor vilket jag hoppas ska fixa ljuset i hela badrummet.
2 svar · 2,7k läst
J
jon_h: [citat] Ja, alltså, jag skrev ju längre upp i tråden att man vill gärna ha 1-2 centimeter att vika upp tätskiktet mot. Menade bara att jag inte tror att det finns några regler för detta om det inte är ett våtrum. Men det är såklart bra om man gör så. Sen beror det ju på hur stort rummet är, hur långt det är från maskinerna till dörren, fallet på golvet och så vidare. Om allt
6 svar · 3,1k läst
P
PeterPlyss: Hej, Tack för svaret. Precis vad jag behövde. Mitt handfat eller rättare sagt kommod kommer att sitta på samma höjd om nu inte flytspacklet blir tjockare än tänkt. Jag gjorde en sökning på forumet före jag posstade frågan men fick inga träffar. Jag får nog öva mig på att söka.... PPlyss
3 svar · 16,6k läst
J
jon_h: [citat] Fiberarmerat flytspackel stoppar inga sprickor från underlaget. Om det rör sig under får man lösa det eller göra en flytande konstruktion. Om det inte rör sig så skulle eventuella gamla sprickor inte göra något. Men jag tror inte det är rörelser i underlaget som gjort att du har spruckna fogar, i så fall spricker hela plattor, alternativt att plattorna lossnar. Troligtvis är
4 svar · 2,9k läst
T
tuborg: Kanon tack för svaret. Nej det jag tänkte på med spacklingen var över skruvhållen + kanske jämna till lite ihörnet. Men då behövs ju inte det...en sak mindre. Tack för hjälpen och klarheten i dimman :) /M
4 svar · 1,4k läst
M
Mannesson: Vet inte om det är vanligt förekommande. Själv har vi en LG tvättmaskin och Whirlpool Torktumlare ovanpå. Köpte en ram på Hornbach som sitter mellan. Inga problem alls.
1 svar · 5,1k läst
M
Mattias_Bjb: [citat] Japp. Ny Purus Oden ligger och väntar i förrådet. Bygger ram till den med kortlingar (120x45). Förstärker dessutom upp med skruvade 21x95 under golvet där spontar saknas. * Jo det blir klinger på golvet. Tack ändå för tipsen!  :)
6 svar · 1,2k läst
·
L
LinaWe: [citat] Haha. Ja, nåt sånt... Jag ska nog åka till Optimera i helgen. Men jag lovar, jag håller er uppdaterade. :) /L.
19 svar · 41,7k läst
D
danieldanieldaniel: Finns ju alu list som som är ca 10 cm hög som du siliconar fast på golvet så rinner inte en enda droppe ut på golvet, är kanske 100 X 100 cm i svängd form som duschdraperiet är och så kapar man den i passande längd. Väldigt bra
5 svar · 40,8k läst
T
timmermannen: Ur städningssynpunkt är rör kommande från taket att föredra. Har du rören nära golvet kommer du alltid emot dem när du svabbar golvet. Rören skall också fästas i väggen och då är det bättre att nte ha en massa hål i kaklen nere vid golvet dit ju vattnet har en tendens att rinna.
7 svar · 12,6k läst
·
J
jimnor: Kul att ni är igång! Löste det sig med kaklet?
2 svar · 3,2k läst
J
jon_h: Jag brukar använda Ardex s48. Fast jag tror inte det finns till ett rimligt pris.. Men du behöver inte limma, du kan skruva också. Eller regla upp tätare än de 60 cm cc du troligtvis har idag. Eller köra OSB+gips, skruvat. Och så vidare..
1 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=4855/0]El[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Visst går det bra att göra som ni tänkt, det är säkert den enklaste lösningen. Alternatvet vore ju att riva bort panelen och sen dra dit gips, men det känns som onödigt arbete i det här fallet, särskilt om ni ändå ska göra om allting om ett par år. Fast microlit behöver ni egentligen inte använda, ni kan måla skivorna direkt.
1 svar · 3,0k läst
Z
zniff: KAN´s toalettringar e väl traditionella? Finns olika typer, kolla på www.kandre.se (fördelen är att de är nya, och håller hela ditt liv!)
4 svar · 4,3k läst
S
salmonia: Behöver hjälp med val av belysning (ljusramp) ovan spegel i ett WC. Den skall vara "stilren", ej plastig samt ge mycket ljus. (har ingen takbelysning) Gärna i vitt eller rostfritt och glas. Spegelns mått är c:a 135cm. Finns det med uttag är det ett plus. Tackar på förhand! salmonia
0 svar · 1,7k läst
J
jennyn_: Vi står i fas att förhandla om ett husköp, på tomten finns en mindre stuga som vi funderar på att börja renovera för att kunna bo i den under totalrenoveringen av huset. Stugan kommer bli av året runt standard, tanken är att hyra ut den sen. Så angående badrummet, så vill vi komma så billigt undan som möjligt. Vi har tänkt oss ett badrum på ca 2,5 kvm. Har planerat in
0 svar · 938 läst
M
mikkat: Finns en hel del miljöer på www.sigro.se, avd gäller duschhörn om man vill ha insperation rekommenderas www.inredningsglas.com. /M
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.