Hej,
har ställt delar av denna fråga tidigare men känner inte att jag riktigt har grepp om läget ändå. Jag håller på med Badrum 2 x 2,8 och duschen blir i ett hörn mot två ytterväggar med skärmvägg 900 x 1000mm. Min stora fundering är vilken nivå jag ska hålla på golvbrunnen när jag gjuter(EPSCement)?
Jag kommer sedan att lägga en 6,5mm tjock värmekabel som skall beläggas med 15-20mm avjämning. Den grovgjutna ytan skall ligga i nivå med ett angränsande hallgolv. Min tanke är att (för att inte slösa med flytspackel) lägga brunnen 10mm under grovjutet golv och samtidigt avgränsa duschen och göra fallet mot brunnen med en ram och lägga det grovgjutna golvet strax under golvbrunnsflänsen
för att få plats med kabel och samtidigt kunna täcka den med rekommenderad nivå avjämning. Sedan har jag tänkt att avgränsa duschörnan med skumgummiremsa och flytspackla övrigt golv och gör fallet mot brunnen sist.

Tänker jag rätt eller är jag ett pucko ?

//Håkan

....måste kanske tillägga att det är i källare under mark.

Menar du att du inte kommer lägga slingan innaför avgränsningen du gör mot brunnen? Alltså ingen slinga nära brunnen? För det är ju där det blir problem om du lägger grovgjutningen precis under brunnens fläns.

Annars kan du ju gjuta grovgjutningen med lite fall närmast brunnen också, så blir ju inte flytspackelskiktet tunnare vid brunnen och du kan lägga golvvärme hela vägen. Alltså, låt grovgjutningen sluta 15 mm under brunnsflänsen, och gör lite fall på grovgjutningen om du vill spara flytspackel. (Eller var det så här du hade tänkt göra och jag missförstod..?:) )

Hej Jon och tack för ditt snabba svar.
Jo, jag kommer att ha kabel kanske 100 -150mm från plastflänsen(i duschutrymmet) och det är därför jag undrar om det blir enklare/bättre om jag redan under grovgjutningen 'gör plats' för kabeln och på så sätt kan täcka kabeln med lämplig tjocklek. Som amatör på området verkar det som att lämna plats för kabeln i och med att gjuta - som du säger - 10-15mm under flänsen med lite fall verkar bäst..... men vilken nivå skall jag lägga brunnen på i förhållande till hallgolvet som vi kan kalla 0-läge dvs gjutet golv, ej färdigt.

//Håkan

Okej, det låter vettigt som du tänkt. Och då får du helt enkelt räkna baklänges på vilket fall du ska ha och hur lång ifrån dörren brunnen ligger. Fallet ska vara minst 1:50 närmast brunnen (typ i duschhörnan) och i övrigt minst 1:100. Så får du räkna och se hur lång ner brunnen ska sättas.

Då kör jag på det.
Räkningen överlåter jag på tjejen som är mattelärare.
Jättetack.
//Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.