Detta gäller inte eg. badrum utan snarare "gästtoan" i vår lägenhet ( som jag antar inte räknas till våtutrymme ). Utrymmet ska kaklas/klinkras och när det gäller väggarna har jag en fundering. Väggarna utgörs av gipsskivor med målad tapet.

A) behöver man preppa väggen på något sätt för att fixet och kaklingen skall fästa bra ?

B) min regeldektektor visar på reglar med ungefär 50-60 cm avstånd. När jag
( som är rätt så tung/stark ) trycker hårt mot väggarna så fjädrar de med uppskattningsvis några millimeter, på sina ställen kanske 4 - är detta problematiskt när de skall kaklas ?

Tack för tips
Jörgen

Du bör sätta ett lager gips till innan plattsättningen, för att få tillräcklig böjstyvhet i väggen. Då löser du dessutom problemet med den yta som finns där idag, den är antagligen för svag för att bära plattorna. Gipsen behöver inte limmas mot befintlig vägg, bara skruvas i reglarna.

Tack Jon. Synd att det blir lite merarbete.
Eftersom toaletten är LITEN så finns det två väggytor som endast är ca 50 cm breda ( de sviktar dock inte heller på samma sätt )- skall jag även lägga skivor på dem ? Om jag förstår dig rätt så är den målade tapeten inte lämplig som underlag för kakelfixet ?
MvH Jörgen

Nja, det beror på om du har en regel på mitten av den korta väggen. Det kan vara så att det inte behövs förstärkas på just den väggen.

Vad gäller den målade tapeten så handlar det egentligen om hur pass bra den sitter fast. För det mesta så sitter taperna för klent för att uppfylla de krav som ställs på draghållfasthet, alltså 0,5 MPa. Jag hade tagit bort dem om jag var som du, eller limmat ett par klossar på några olika ställen och sett hur mycket mycket som krävdes innan det lossnade. En kloss med anliggningsyta på 1 cm2 ska klara fem kilo innan underlaget rivs loss. Fiskevåg funkar bra för ett sådant test.

Kan bara buga och tacka för kunskaperna. Jag skall följa uppslagen och undersöka arbetsförutsättningarna lite närmare.
Vänliga Hälsningar
Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.