--------------------------------------------------------------------------------

Vi ska renovera badrum.

Jag är dålig på detta och vill därför ha synpunkter och tips.

Börjar med 22 mm spånskiva
- sedan har vi tänkt att lägga golvvärmematta
kan man lägga golvgipsskiva ovanpå detta och i så fall ett eller två lager och hur ska jag fästa skivorna.

Förresten vad ska jag använda för lim och skruv ska jag använda till spånskiva

Tacksam för all hjälp

Anna

Om jag kan använda gips på golvet kan man använda något av de här alternativen:

Vecka 12

sid 2

Nej, man lägger inte gips ovanpå golvvärmematta. Man flytspacklar. Hade man lagt gips så lägger man den under mattan, men det finns normalt ingen anledning. Och i så fall hade man inte kunnat använda någon av de skivorna som fanns i reklambladet.

Det finns verkligen hur mycket som helst skrivet på forumet om detta. Prova att söka.

Är det inte svårt att spackla

Jo, det kanske kan upplevas som svårt för vissa. Men det är mycket svårare att åstadkomma fall på golvet med gipsskivor.

Att spackla är egentligen inte så märkvärdigt om man bara är noga innan man drar igång.

Vad som är viktigt är att gå över golvet med vattenpass och sätta ut höjddistanser så att fallet till golvbrunnarna blir bra. Jag kan rekommendera att använda avstängningslister ca en m2 runt brunnarna för att därefter handspacklar själva "brunnsfallet". Följ noga blandningsanvisningarna på säckarna så blir konsistensen den rätta och spacklet lättjobbat.

Är det någon som kan förklara för mig hur man gör med golvspackel, rinner det ut av sig själv, hur mycket kan man behöva till 12 kvm.

Finns en mängd olika fabrikat och typer. "Flytspackel" rinner ut av sig själv men kan kräva viss bearbetning och oftast går det utmärkt att bygga det fall som krävs utanför själva golvbrunnsområdet. Vad det gäller åtgång så snacka med säljaren. Ta hellre en säck extra då det vanligtvis går att lämna tillbaka obrutna förpackningar.

tips på bra flytspackel, ska det vara något speciellt för badrum?

Finns som sagt en mängd fabrikat. Det jag vanligtvis använder är LIP 210 vilket fungerar utmärk. Vet att Finja har mkt bra spackel oxå.

Valet av spackel beror på en del parametrar. Är böjstyvheten redan uppnådd så duger de flesta spackel. Ska spacklet fylla en uppstyvande funktion så kontakta säljaren. Oftast krävs det en viss tjocklek samt eventuell armeringsmatta för att åstadkomma detta.

vad ska man ha för armeringsmatta?

hur mycket spackel behöver man för ett badrum på 12 kvm med en tjocklek på 15 mm. Har hittat bostik flyspackel för 199 kr för 25 kg är det ett bra pris? Är det någon som har använt bostik flytspackel är det bra?

Kan någon hjälpa mig

Hej,
vet inte om Bostik är bra, men priserna ligger väl där någonstans.
Hur mycket spackel man behöver ? 12kvm x 0,017 m = 0,18 m3 = 180 liter.

Hördu Avbytaren, det finns på allvar hur mycket som helst skrivet om detta på forumet. Du är ju inte den första som renoverar ett badrum. Jag föreslår att du faktiskt söker lite på forumet när det gäller de här jättebasicfrågorna som du ställer, och sen frågar om det är något som du inte hittar svar på, istället för att ställa en fråga och sen tjata om ingen svarat på en halvtimme. Ett tips i all välmening.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.