G
gaia: ska du ha skåp på väggar så är det lämpligt att dom inte täcker bården, tycker jag. Kanske på en höjd direkt under skåpen så att den är synlig hela vägen runt? #0-40 cm övanför handvask? gaia
3 svar · 1,2k läst
J
jon_h: Det låter definitivt som att det är helt lugnt. Kör på bara :)
5 svar · 7,2k läst
S
SwiftD: Detta måste endast gälla plastmatta då kondensen kan krypa ut via fogen på klinker eftersom det inte är klinkern och fogen som ät tätskiktet. Däremot vore det dumt att inte silicona runt hela då det så fall skulle kunna lätt komma in vatten som i sig tar längre tid att ta sig ur. Ingen fakta bara min teori... ;D
7 svar · 3,8k läst
sennen
sennen: Kanonbra! Det var så jag hoppades att det skulle vara. Stort tack för svaret! /Martin
4 svar · 6,5k läst
J
jon_h: Det är inte avgörande att ni får bort mattlimmet helt och hållet de närmaste centimetrarna i hörnen. Ni kan spackla igen hålet med ett mineraliskt bundet spackel, till exempel finja 360. Se till att prima först med finja MSA eller motsvarande.
3 svar · 2,8k läst
Harrieth
Harrieth: Personligen tycker jag att vitt kakel på vägg med en aning struktur på ytan är det bästa valet. Helt släta plattor tenderar att ge känsla av ett badhus... Väljer du vitt kakel kan du "byta färg i badrummet efter humör mha handukar och mattor mm. På golvet skulle jag välja ljusbeige sandsten - dyrt men otroligt snyggt och tidlöst.
1 svar · 1,2k läst
yonna
yonna: [citat] Javisst har gaia rätt här! Jag gjorde en lista på samtliga 'fel' jag själv var medveten om i mitt gamla hus före besiktningen och lät besiktningsmannen få listan i näven innan han gick runt i huset. Det gav för det första ett seriöst intryck av mig som säljare - dessutom såg besiktningsmannen mina uppgivna 'fel' som mindre allvarliga just för att jag själv påpekat dessa.
15 svar · 2,5k läst
P
patrick_l: tack för tipsen !!
9 svar · 2,1k läst
J
jon_h: Jag har aldrig sett något annat än att det ska vara 6 mm tandning, men om tillverkaren av limmet säger något annat så kör absolut på det de säger.
19 svar · 7,5k läst
·
J
jon_h: Du behöver inte prima gipset innan du målar. Gör så här med ytterhörnet att du försöker få skarven mellan gipsskivorna under kaklet, och då kan du låta en remsa med tätskikt täcka skarven och gå fram till hörnat, alltså tio millimeter typ, där den överlappar eller överlappas av färgen. Skulle du sätta remsa och tätskikt runt hörnet under färgen så skulle det synas
7 svar · 10,6k läst
N
Nisse51: hehe...många åsikter.....stort tack ska ni ha ialla fall.....jag limmar... ;)....
14 svar · 3,0k läst
S
SwiftD: Snyggt!! Måste vara härligt att vara klar, själv är jag mitt uppe i allt...
7 svar · 2,6k läst
·
yonna
yonna: Har grå klinker 10x10 på golvet och helsvart matt kakel 10x10 på väggen och med svarta fogar. Förvånansvärt lätt att hålla rent - jag trodde faktiskt att det skulle vara mer svårskött. Skrapar dock duschväggarna efter duschandet och sprutar då och då samtidigt med fönsterputs.
14 svar · 4,0k läst
M
Marlon_Brando: Noterar med jubel att jag nu fått en stjärna till och blivit juniormedlem.
8 svar · 7,2k läst
gitolars
gitolars: Vi har både vatten och el kopplat till våran handukstork. Vattnet används då cirkulationspumpen är igång och ändå värmer hela huset. El när pumpen är avstängd, = varm och skön handduk hela året. //GitoLars
3 svar · 1,1k läst
M
miis: Tack för tipset! Ska göra det när jag kommer hem. Det bara "flippade över" när jag skulle väga mig, typ av att jag råkade stampa på den på visst sätt, och jag har svårt att tro att batteriluckan har med det att gära men värt ett försök! Hittat bara test resultat på vågen, samt extraprisannons så länge....: Scandinavia Bathroom Kvalitet 3 Design 4 Kapacitet 4 Funktioner 3
4 svar · 6,1k läst
M
Mattias_Bjb: Vad gäller om man t.ex. börjar renovera badrummet i april och blir klar i september?
5 svar · 2,7k läst
P
Pasta: Med en inbyggnadsfixtur för vägghängdtoalettstol så går det att dra avloppsröret lite snett så att du kommer vid sidan om bjälken. /Patrik
7 svar · 3,2k läst
J
jon_h: Det beror helt på vilket spackel du använder och hur tjockt du lägger. Prata med tillverkaren.
1 svar · 3,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17595/0]Vatten & avlopp[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,7k läst
RobertC
RobertC: Har hittat lite kakel från dekora kakel och undrar om det är nån som känner till det? Jag undrar om kvalitet och så. Dom hade i alla fall mycket snyggt
0 svar · 2,4k läst
G
glenn30: jag har matta
4 svar · 1,9k läst
G
wahlström
wahlström: Varsågod! :)
3 svar · 3,3k läst
M
McDonald: För duschen säger reglerna att man skall ha minst en 40 mm hög kant och till det en helt tät duschdörr, typ skjutdörr. Då har man liksom helt tätt våtutrymme. Men sen för resten tycker även jag reglerna är diffusa, har man handfat o toastol som ansluter utan golvbrunn undrar man verkligen varför det skall kallas för våtutrymme. Visst kan rör springa läck eller handfat svämma
4 svar · 5,4k läst
S
susieQ: ;) Intresserad ifall nåt gjort sitt eget badkar, för-nackdelar, tips och råd. Håller på att samlar ihop lite research till vårt drömhus ::) Vill gärna veta ifall nån har kaklat som tex en liten pool.... Vill ha ett badrum med gammal, naturlig stil i sten, alltså inget kakel och gärna handfat i sten......... Hoppas nån kanske kan ge lite tips och råd.
0 svar · 1,9k läst
team31
team31: Hittade en bra sida där behöriga kakelsättare listas som Byggkeramikrådet och Kakelföreningen samlat. http://www.bkr.se/frames.php?page=http%3A//www.bkr.se/behoriga_foretag/lista_foretag.php Enjoy! 8-)
0 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Det var så lite. :)
14 svar · 2,3k läst
·
M
Mattias_Bjb: Här kan du nog hitta en del svar: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1216
1 svar · 1,3k läst
Consensus
Consensus: Det är inga problem alls med brunnen än. Men jag ska snart bygga om tvättstuga och badrum på bottenvåningen och då kommer jag att byta brunnar. Om det finns brunnar med speciell anslutning av spygatt innan vattenlåset så är det ju lysande!
2 svar · 4,0k läst
G
gaia: Hej! Reemaljerat badkar vill jag inte ha och söker ett nytt stort djupt emaljerat gjutjärnsbadkar för ett moderat pris. Hittade finabadkar.se sidan. Vill gärna höra om era erfarenheter .... Sidan ger inte så mycket förtroende - kaotisk, telefonnummer som inte längre gäller ligger kvar, 30%förskottbetalning :-/ Är dom seriösa? gaia
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.