Är det någon som kan svara på ifall det finns någon standardhöjd för silen i en takdusch. Jag antar att silen måste vara placerad mer än 200cm från golv för att en lite längre kille ska kunna ta sig en dusch.

195cm till underkant munstycke har jag för mig att det stod i vår installationsbeskrivning, men vi har iofs. en väggmonterad dusch....är ni längre än så är det ju bara att höja den mera?

Lite fel skrivet av mig. Det gäller en väggmonterad dusch med ett fast munstycke samt ett med slang.

Jag vet inte om det finns någon standard, men jag har monterat två i mina dar.

Den ena satte vi så högt det gick mot taket, röret gick i en liten böj så själva tallriken kom väl typ 10 cm från taket som var 240cm.
Den andra satte vi så högt det gick i förhållande till blandaren (som sitter väldigt lågt, byggt 1960...) Röret är utdragbart till en viss gräns, och det resulterade i att munstycket sitter på typ 2 meters höjd.

Ju högre desto bättre är mitt tips! Det verkar liksom inte meningen att man ska stå med huvudet precis under munstycket när man har en stor och fin elefantdusch!

Men om det finns någon standard vet jag som sagt inte..

/Elin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.