Vi vill byta klinkers i vårt badrum men eftersom det är relativt nytt så har det kännts som en för onödig utgift att byta med allt arbete som det innebär. Nu fick jag tipset om att det går bra att lägga ett nytt lager klinkers på det befintliga. Den extra höjden är nog inga problem för dörren. Så med detta nya alternativ så har jag några frågor:

1. Vad kan man räkna med för problem med att sätta nytt klinkers på gammalt?

2. Blir det problem med golvvärmen? Vi har elslingor.

3. Hur gör man? Bara att tvätta av, måla på häftgrund/primer och sedan klinkra på som vanligt?

4. Bör man höja WC-stolen så den står på det nya lagret eller ska man bara klinkra runt den?

/Ola

1. Inga.

2. Nix. (Fast jag skrev ju det även i förra tråden, så du kanske vill höra det av någon annan också..:) )

3. Se till att matta ner golvet med ett slippapper, tvätta noga med målartvätt eller klinkerrent och skölj innan. Ingen primer. Ska ni ha mosaik på golvet så får ni spackla över ytan en gång med fix och låta torka. Eventuellt kan det vara vettigt att spackla eller kvasta ut fix jättetunt allra först, för att förbättra vidhäftningen, men detta är mest på blanka plattor.

4. Lyft definitivt muggen. Antagligen kommer det inte bli några bekymmer med rören, det finns nästan alltid lite marginaler.

He he, inte så jag inte litar på dig men jag tänkte mest samla all kunskap i en tråd och då kändes "måla på klinkers" inte som rätt tråd för golvvärme under två lager klinkers :) Tack igen för råden.

Följ din materieal tillverkares föreskrifter. T.ex Ardex, anser att man skall prima, så det kan finnas vissa skillnader mellan olika tillverkare.

Ardexsmitten skrev:
Följ din materieal tillverkares föreskrifter. T.ex Ardex, anser att man skall prima, så det kan finnas vissa skillnader mellan olika tillverkare.
Jag har tidigare använt Ardex grejer för just ett sådant jobb, och då sade de att jag inte skulle ha primer, utan bara spackla en vända med 701:an och låta torka. Jag ringde nyss upp Ardex för att bekräfta detta, och han sa precis samma sak. Ingen primer, rugga upp och tvätta, och spackla med X701 ett dygn innan läggning.

Det var ju positivt! Är ju rätt logiskt egentligen, om det går att lägga granitkeramik med fästbruket så borde det ju rimligtvis gå att lägga på gamla plattor också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.