Robert_Maria
Robert_Maria: Vad bra då att en inbyggnad enligt det jag beskrev gör att badkaret fortfarande står på sina egna ben och inbyggnanden är "löstagbar".
7 svar · 7,8k läst
·
L
Anonymiserad 23608: Snabbtorkande produkter, som t.ex. de flesta flytspackel är, skall beläggas med tätskikt inom 1-2 veckor. Annars skall långsammare produkter användas.
11 svar · 4,3k läst
D
Anonymiserad 23608: [citat] Frågan är om golvnivån skiljer något mot brunnens fläns? Det låter, och ser ut på bilden, som att brunnen är placerad i rätt höjd om klämringen är 10 mm under golvnivån.
11 svar · 6,9k läst
·
B
BigDick: Har köpt Duscholux dörrar och jag funderar på att behandla dom med typ "In rain" för bilrutor (god sikt i regn utan vindrutetorkare). Etsade eller frostade dörrar har nackdelen att rummet känns betydligt mindre. Någon som har erfarenhet av att använda liknande produkt på duschdörrar?
4 svar · 9,8k läst
pinebar
pinebar: Hej! Jag skulle också ha bytt dem. Och det gör vi också i vårt hus som är från 38. Fast vi blev hjälpta på traven i beslutet av en rätt stor torrspricka ovanpå ett av våra rör i källaren. Hittar ingen bild just nu.... /pinebar
2 svar · 4,9k läst
pinebar
pinebar: Hej! Lite märklig pryl kanske..... http://www.blocket.se/vi/8683852.htm?ca=11_s /pinebar
2 svar · 4,9k läst
matbr107
matbr107: Kan bara hålla med föregående talare. Aspen ser fina ut och ligger ganska högt i pris. Åk runt och kläm och känn för att bilda dig en egen åsikt. Vi tittade på Aspen ett tag men kvaliteten på möblerna kändes inte bra. Vi valde Svedbergs Classic-serien istället. Tveklöst kvalitet för pengarna!! Inte ångrat det en sekund!! ;)
2 svar · 6,0k läst
Mazen
Mazen: Är det ett klassikt gjutjärnskar eller repro i plåt? Jag har målat om vårt gjutjärnskar med Alcros Servalac, dvs oljefärg bruten i en "cherryred". Oavsett om det är gjutjärn eller plåt kan du sprejlacka om du vill få en blank och slät yta eller rolla med en metallfärg det viktiga är att skapa en yta som färgen fäster på så det är att slipa och åter slipa bort gammal färg och
3 svar · 12,6k läst
K
ktm250: Silicon efter plattsättning, innan fogning, för min del :) Men även om man gör tvärtom så blir det tätt, för där du ska ha silicon, där ska du inte ha hårdfog, men det är mer bök och stök i den ordningen :) Nu ger jag upp och detta var då mitt sista uttalande i frågan :D
12 svar · 12,5k läst
·
M
maddish: Eftersom jag bara kan hålla på i badrummet kortare stunder på dagarna (två små barn) så blir det inte mycket gjort åt gången. Har börjat med golvet o vi har valt ett mosaikgolv så det går ganska fort att lägga o det är lättare med alla snea väggar. Än så länge ser det bra ut!
3 svar · 1,6k läst
L
LK: Om man i ett badrum har en duschhörna med 5 cm tröskel ut mot badrummet, behövs då även en separat golvbrunn utanför tröskeln där toalett och handfat finns? I en liten toalett utan dusch finns ju oftast ingen golvbrunn, men måste det finnas om utrymmet även rymmer en dusch? Är det någon som vet vad reglemente och fördäkringsbolag säger om detta? Linda
0 svar · 6,2k läst
C
CarMan: jag byggde in mitt avlopp i väggen & det är nästan 3m 50mm rör inklusive en 90 graders böj. har 50cm fall på den biten & det mynnar ut i ett 110 rör. jag kan inte tänkamig att det kan skapa några problem alls. su ska ju bara spola ned vatten i tvättstället. kom på att jag har en värre sak i sånna fall. jag gjöt ner ett 7m långt 50 rör till garaget, för att jag ville ha
4 svar · 14,2k läst
il_duce
il_duce: Målarn som gjorde om i mitt badrum sa det men det kanske bara är på badrumstapet? Har kollat upp o det verkar vara i nattmössan precis som du säger. Vi rev ner våran tapetmatta och satte upp väv istället.
3 svar · 4,5k läst
G
Gardisten: Tydligen svänger det, det här stod att läsa i Branschreglerna 2002: 5.7.3 Fukt/ångspärrar En vattentät väggbeklädnad eller golvbeläggning är ofta i det närmaste diffusionstät. Någon ytterligare ångspärr skall därför inte utföras i konstruktionen. Denna kan ge upphov till fuktuppbyggnad och skador i skivmaterialet när det innesluts mellan två täta skikt.
5 svar · 2,7k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Har du testat fogrent? Det är starka grejjer så se till att du har god ventilation men det gör rent de flestsa fogar.
3 svar · 6,9k läst
P
Puuhapete: Precis, om det inte finns golvbrunn, räknas det inte som "våta utrymmen".
8 svar · 3,7k läst
H
Henriettae: Pinebar - Vid en snabbtitt ser det inte alls så dumt ut! Tackar!
6 svar · 4,0k läst
·
J
jonnymejsel: Tack Gaia, det brukar ju finnas förklaringar till det mesta! Detta förklarar även placeringen av resten av radiatorerna i källarplanet nämligen högt... ! Det sitter en cirkulationspump nu sedan många år (antar jag) så det betyder att eventuellt nya radiatorer inte behöver ha samma position, vilket är bra :)
5 svar · 2,9k läst
J
johan77: Ett potentiellt mellandagsprojekt för mig är att snickra ett nytt badrumsskåp. Det kommer då vara försett med två spottar, 10 eller 20 w, för nedåtriktat ljus så att man kan hitta tandborsten, typ. Problemet är att detta blir enda ljuskällan i badrummet. Och jag misstänker att resten av badrummet kommer kännas lite mörkt (även om det är ett litet badrum). Hur löser man detta
0 svar · 2,0k läst
H
Hogg: nej betongsula
4 svar · 4,9k läst
H
4 svar · 4,9k läst
il_duce
il_duce: Murarfirman satte kakel på väggen och då kostade det 8000kr med kakel och fuktspärr och arbete. Det kostar att ligga på topp!! badrum 3.5kvm *2.80 takhöjd. Har plastmatta så vet inte vad det kostar med klinkers .
3 svar · 4,8k läst
H
hempularen: Tror att det är ganska ovanligt att man kallar in en besiktningsman vid ett så "litet" jobb. Det kostar sannolikt ett par tusen eller mer för en besiktning. Däremot, om det är något ni själva är tveksamma rörande utförandet, så är ju en besiktning första steget inför ev. krva mot firman som gjort jobbet. När ni stambytte i den tidigare lägenheten så var det troligen arbeten i
1 svar · 10,5k läst
P
Puuhapete: Hej och tack för svaren. Nu ska jag ta och fundera hur jag ska göra, och vad som är snabbaste sättet. (Vi är fyra personer varav 2barn under 3år som är beroende av våran enda dusch/bad :P) Läste att spån+gips är snabbare än om man gjuter.. Då kan man redan efter 5timmar lägga på flytet om man ska ha elslingor, säkert så skiljer det sig från tillverkare till tilverkare av
5 svar · 2,0k läst
T
Tim: Någon som har Line handdukstork, den där enkla stången med krokar på? Och i så fall vad tycker ni om den? Tim
0 svar · 1,2k läst
A
ankan35: Tycker också det låter dyrt. Den kostnaden borde kunna inkludera allt material&inredning.
5 svar · 2,4k läst
A
alex25: Har själv ett liknande projekt pågång, hittade detta. http://www.jafo.eu/pdf/montering.pdf
1 svar · 3,9k läst
V
_Valle_: Jo, just nu lutar det åt avdraget av vedums 100A paket.... Vi fastnade för den ovala varianten av höllviken när vi såg den på nätet faktiskt. Tänkte vi skulle besöka ikea för att titta lite närmare på den och andra alternativ. Vet du om den ovala höllviken är väggfast monterad ? Toppen isåntfall... Tack för tipsen! /V
6 svar · 2,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Själv fixade jag en till toalett i det nya badrummet innan jag gav mig på den lilla enda toaletten i huset. Men syrran min körde med potipoti eller vad de nu heter sådan man brukar ha i husvagn. Gör man det senare så gäller det kanske att man inte tar för lång tid på sig i renoveringen och har möjlighet till "riktig" toa på jobbet.
6 svar · 8,0k läst
G
glenn30: hej jag är på väg att göra om mitt badrum,ska riva upp golvet o lägga ny 22 mm golvspånskiva o isolera,jag ska ha matta och elgolvvärme,då till frågan,måste man ha 30 ccpå reglarna eller räcker det med 60 cc,räcker det att lägga en 22mm spånskiva eller måste jag lägga en golvgips på detta,sen har jag köpt golvvärme på matta,ska man först prima o sen lägga golvvärmen o sist
0 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.