Hej

Skall snart börja tätskikta badrummet men en sak slog mig just.

Det står i anvisningarna att man skall lägga väv över alla skarvar och kanter men det står inget om vad man skall göra med skruvhål/skruvskallar?

Någon som vet?

Rör sig skivorna är ju det även risk att skruvskallarna för sig, även om det är marginellt.

Sedan undrar jag om det finns något smidigt sätt att ansluta tätskiktet mot ett fönster? Ett av våra fönster kommer hamna delvis innanför badkarskanten. (väggen är en murad yttervägg klädd med gips med en 25mm luftspalt så jag tror inte lite fukt skulle kunna göra så jättestor skada men rätt skall vara rätt).

Mvh
Erik J

• Gilla
Tebax
  • Laddar…
Vid skivskarvarna täcker ju väven även skruvarna så det är ju inget problem såvida du inte skruvat för långt från skarven.

Skruvraden mitt på gipsen tror jag (om jag inte missminner mig) att jag satte väv också.

Vad gäller fönstret så guckade jag fast väven på fönsterkarmen, över springan och en bit ner på gipset. På så sätt täcktes springan bakom gipset helt.

Sätt en remsa över skruvskallarna i duschen eller kring badkaret om inte tillverkaren anger något annat.

Det är lite svårt att svara på hur du ska ansluta tätskiktet till fönstret utan att veta hur det ser ut, men om du har smygarna på plats så tycker jag att du ska dra en latexfog i springan mellan gips och smyg, och sen måla över med tätskiktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.