Bra att du är nöjd men frågan kvarstår för övriga byggare i samma situation. Mitt tips om att du skulle tänka på om dubbelgips ev. fodrades som ljudisolering ställdes i all välmening.

I övrigt så är det sant som big_sweede_70 säger. Det är inte lätt att hitta info om vad normen säger om regelavstånd för gips/dubbelgips/kakel/våtrumsmatta på vägg.

Vilket cc acstånd gäller för kakel respektive våtrumsmatta?

Dubbelgips eller enkelgips, vilka cc avstånd rekomenderas enligt byggnormen, för de båda väggklädslarna.

Vi är många våtrumsbyggare som är tacksamma för ett utömmande svar, som bidrar till övriga ny/om-byggare i forumet som står i samma situation och som gärna vill basera sitt beslut på fakta.

(Undvik dock svar av typen- det räcker mer än väl med det cc avståndet. )

Rapid, det har redan postats en länk till PER's branschregler här i tråden, och dessutom ett citat därifrån. Alltså enkelgips på max c/c 450 eller dubbelgips på max c/c 600. Räcker inte det vad gäller keramiska väggbeklädnader?

Vad gäller beklädnad med matta så finns det inga särskilda krav på böjstyvhet, så där kan man nöja sig med den sämsta vägg som byggs idag, det vill säga enkelgips på c/c 600.

jon_h skrev:
Rapid, det har redan postats en länk till PER's branschregler här i tråden, och dessutom ett citat därifrån. Alltså enkelgips på max c/c 450 eller dubbelgips på max c/c 600. Räcker inte det vad gäller keramiska väggbeklädnader?

Vad gäller beklädnad med matta så finns det inga särskilda krav på böjstyvhet, så där kan man nöja sig med den sämsta vägg som byggs idag, det vill säga enkelgips på c/c 600.
Perfekt. Tack för svaret!

Problemet var att länken beskrev keramiska väggbeklädnader, och det jag sökte var cc för våtrumsmatta på vägg.

Trots att normen (i mitt fall) bara kräver enkelgips, så kommer jag att använda dubbelgips, pga behov av ljudisolering/dämpning av ljudkälla placerad i våtrum.

Bygger just nu 3 badrum samt 1 våtrum. Samtliga har olika väggbeklädnader/regelavstånd, konstruktion, uppbyggnad etc.

Mikael_L
Rapid skrev:
<klipp> Trots att normen (i mitt fall) bara kräver enkelgips, så kommer jag att använda dubbelgips, pga behov av ljudisolering/dämpning av ljudkälla placerad i våtrum. <klipp...>
Om du tänker ljudisolera också, så rekomenderar jag varmt att du försöker hitta trådar om det under forumsämnet isolering (det är där de flesta ljudisoleringstrådarna hamnar). Sök på t.ex. ljudisoler* (kan man använda stjärna vid sökning?).

Du hittar säkert massor av matnyttigt, t.ex. vad som är bäst att fylla väggen med, att det är jätteviktigt att täta alla öppningar och springor, hur eldosor och dörrar påverkar.
Bara ett tips.

Mikael_L skrev:
Om du tänker ljudisolera också, så rekomenderar jag varmt att du försöker hitta trådar om det under forumsämnet isolering (det är där de flesta ljudisoleringstrådarna hamnar). Sök på t.ex. ljudisoler* (kan man använda stjärna vid sökning?).

Du hittar säkert massor av matnyttigt, t.ex. vad som är bäst att fylla väggen med, att det är jätteviktigt att täta alla öppningar och springor, hur eldosor och dörrar påverkar.
Bara ett tips.
Bra. Skall göra så...
Ljudisolering, dämpning av stomljud, är en hel vetenskap.

Rapid skrev:
...
varför diskutera vilket uppvärmings- system som är energisnålast när inget alls är billigast?
Fast då är det ju inget uppvärmningsystem ! ;)

Mikael_L
Rapid skrev:
Bra. Skall göra så...
Ljudisolering, dämpning av stomljud, är en hel vetenskap.
När jag tänker efter så har jag för mig att jag även läst om ljuddämpning av specifikt värmepumpar under värmepumpsforumet.
För med värmepump är just stomljudsproblemet lite mer uttalat än vid många andra störande ljud.

Det blir offtopic hela tiden, men det verkar som big_swede har fått sina svar, så jag hoppas jag inte pajar hans tråd. :o

Mikael_L skrev:
När jag tänker efter så har jag för mig att jag även läst om ljuddämpning av specifikt värmepumpar under värmepumpsforumet.
För med värmepump är just stomljudsproblemet lite mer uttalat än vid många andra störande ljud.

Det blir offtopic hela tiden, men det verkar som big_swede har fått sina svar, så jag hoppas jag inte pajar hans tråd. :o
F'*n va du pajar för mig...hehe :o
Nä du, det e allt lugnt för mig, jag har ju fått mina svar men läser med intresse vidare för allt kan ju va till hjälp

Mikael_L skrev:

Jag fortsätter med pajningen ;) ....stomljudsproblemen med värmepumpar uppstår vad jag förstått när man monterar utedelen direkt på yttervägg, inte när man sätter den i ett eget fundament. Eller rättare sagt, stomljudsproblem KAN uppstå då.

Mikael_L
bonnier skrev:
Jag fortsätter med pajningen ;) ....stomljudsproblemen med värmepumpar uppstår vad jag förstått när man monterar utedelen direkt på yttervägg, inte när man sätter den i ett eget fundament. Eller rättare sagt, stomljudsproblem KAN uppstå då.
Det kan till exempel vara en frånluftsvärmepump eller bergvärmepump, och då har vi väl inte någon utedel alls.
Men du har rätt, monterar man utedelen på eget fundament så blir stomljud omöjligt.

Man kanske skulle gjuta en egen liten friliggande platta för värmepumpen inomhus, så det bara är frigoliten samt rör och elledningar som binder pumpen samman med huset i övrigt, en (dyr!) tanke ... :o

Pumpar kan säkert stå på nå sorts fjädrande fötter, och anslutna med slangar istället för rör, det är nog vanligare.

Nä, nu fransar det ur så mycket, så ska den här diskussionen fortsätta så tror jag att det bör skapas en egen tråd under isolering alt värmepumpar.
Och ärligt talat så har iaf inte jag så mycket mer att bidra med i denna bullerfråga.

Men skriv ett inlägg här och berätta om det fortsätter i en ny tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.