J
jon_h: Korrekt utfört, nej, inga alls. Helst fuktokänslig golvspån under. Primningen, inte för långt före flytspacklingen, är jätteviktig (kör du med bland annat Finjas grejer så ska spackelpulver borstas in i den våta primern), samt att spacklet blandas med rätt mängd vatten. Lägg armeringsnät av korrekt typ. Låt sedan inte spacklet stå utan att täckas med något under allför lång
3 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Nej, det är ingen risk. Att man limmar skivan på golv (om man nu ska lägga den fullständigt onödiga skivan) beror på att det blir skjuvkrafter mellan spån och skiva som inte skruvarna kan hantera, de ruckas upp i sina hål. Limmet klarar detta. Några sådana laster uppstår inte i väggkonstruktionen, och därför går det bra att skruva. Däremot brukar jag remsa över skruvskallarna i
4 svar · 4,3k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Har kollat ordentligt nu och vi kör på som det är och planar ut kullarna med fix. Det bör funka även att det är högre än vi skulle vilja.
37 svar · 8,8k läst
·
J
jon_h: Det är olika med olika system. Kiiltos ska inte rollas ner under klämringen. Läs monteringsanvisningen.
11 svar · 3,1k läst
J
jon_h: Precis. Och ingen orsak. :)
3 svar · 5,5k läst
J
jon_h: Bänd under kanten med en bred skruvmejsel eller liknande. Den sitter ganska hårt, men släpper med lite våld.
1 svar · 5,6k läst
Z
zachris: Har köpt ett "inbyggnadsbadkar" i akryl och glömde att beställa den speciella fotställning som behövs - något i stil med länken nedan - och undrar ifall man kan bygga något eget istället för att vänta några veckor på specialställningen? http://www.badoo.se/index.jsp?step=3&show_product=7691&show_history=177&key=771049 Någon som erfarenheter av detta eller har några bra tips?
0 svar · 6,0k läst
J
jon_h: [citat] Det där gäller inte våtrum, utan när man monterar dem som vanliga väggskivor. Och precis, med ett rollat tätskikt gör man som du beskriver, med ett duktätskikt kommer duken i sig att armera skarvarna. Det är tätskiktsleverantörens monteringsanvisning som gäller.
19 svar · 9,2k läst
J
jon_h: Beroende på kontruktion under kan den nya väggbeklädnadet hamna var som helst i förhållande till den gamla. Alltifrån att ni får ett par centimeter extra till att ni förlorar ett par centimeter. Går inte att avgöra bara utifrån när det är byggt.
5 svar · 10,4k läst
·
J
jon_h: Och glöm inte att du måste vänta ganska länge med att jobba vidare om det är vanlig betong du gjutit med.
4 svar · 3,8k läst
J
jon_h: Att ha lampor i golvet är inte tillåtet enligt BBV. Vill du göra ett avsteg från de reglerna bör du få skriftligt klartecken från ditt försäkringsbolag.
2 svar · 3,1k läst
pappskallen
pappskallen: http://forum.byggahus.se/badrum/61364-tigerfix.html http://www.tiger.nl/php/website/main.php?lang=zw&page=producten&category_id=19&range_id=62
3 svar · 6,9k läst
V
vagabondo: Aqupanelskivor finns ju t ex hos Bauhaus men de känner inte till skruvarna (konstigt) men jag behöver dem rätt snabbt iom att skivorna åker upp snart. Nån som lyckats inhandla sådana i göteborgstrakten?
0 svar · 1,5k läst
S
stefan64: Ja men vad bra! Den länken hade jag inte hittat. Det ser ut som det ska sitta på höger sida i alla fall. Tack :)
2 svar · 3,1k läst
H
hanna5368: Hej! Jag har köpt en skärmvägg på bauhaus till badkar. Den är monterad men den står inte rakt. Kan man rätta till det? Den har lyftgångjärn. Känns som 0 läget är fel. Hoppas ni förstår och kan hjälpa mig att rätta till det.
0 svar · 2,6k läst
A
Anonymiserad 23608: [citat] I princip noll och ingenting. En faktura från den som har byggt det skadade badrummet är viktigare, men ligger inte till grund för bedömningen om en skada är ersättningsbar eller inte. Finns bolaget kvar på marknaden så kan det leda till att ditt bolag regressar mot byggaren och dennes försäkringsbolag, men jag tror inte att det är speciellt vanligt. Försäkringsbolagen
11 svar · 6,8k läst
Z
zyce: Så här la vi våra slingor, http://badrum.soptunnan.com/temp032.jpg. Måtten på duschen är 70x90.
3 svar · 1,6k läst
J
jon_h: Tveklöst, det underliggande materalet måste bort. Du kan inte bygga vidare på detta.
1 svar · 1,5k läst
J
jon_h: Det tror jag är svårt att säga generellt. Variationerna kan vara stora mellan olika firmor, oavsett storlek. Men jag skulle tro att kvaliteten (generellt sett) är något högre hos de små firmorna. Där är ofta den som utför arbetet också den som ansvarar för jobbet under tio år. Med större firmor är risken större att man får en knegare som aldrig kommer ställas till svars för om
4 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Du kan också limma gips, om det inte är alldeles för dåligt under. Men det är lite synd att introducera fuktkänsliga material i konstruktionen när det nu inte finns några idag. Om du nu ska limma så ska du använda ett riktigt gipslim. Casco boardfix, Ardex S48, m fl.
3 svar · 4,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Kom att tänka på att det säkert går att få tag på badrummets ägare genom Sköna hem och då kunna ställa frågor direkt till dem om hur de har löst detta.
15 svar · 7,2k läst
S
silfwerpihl: ifö, ido, gustavsberg är tre välkända och bra märken.
7 svar · 28,3k läst
Gamla Björnhyttan
Gamla Björnhyttan: Det kommer att räcka att en av toorna är handikappsanpassade tror jag. Men håller med dig... Frågan är bara om man får plats med det... I så fall blir det 2 duschar, 2 toaletter varav en större... Blir det trångt? Kanske inte?
2 svar · 5,2k läst
·
Thomas_Stina
Thomas_Stina: Det jag egentligen undrar är hur stort ett "standardbadkar" är och hur mycket utöver det man vanligtvis kaklar... Själva uträkningen är inga problem ;)
2 svar · 5,4k läst
J
jon_h: Håller med, och svarar ja på trean.
2 svar · 2,0k läst
J
jon_h: Marginalerna är mindre med kartonggips. Men med rätt tätskikt, rätt underarbete och noggrannt tätade genomföringar fungerar kartonggipsen utmärkt. Se även http://forum.byggahus.se/badrum/68844-gipsvaeggar-bakom-taetskikt-i-badrum-foerbjuds.html och ett antal andra trådar här.
1 svar · 2,1k läst
J
jon_h: Självklart är det okej att isolera.
21 svar · 9,5k läst
J
jon_h: Med tanke på att råspont inte är tillåtet, så ja. Sura äpplet.
16 svar · 3,5k läst
J
jon_h: Intressant frågeställning. Jag skulle tro att det inte påverkar bedömningen vid en eventuell skada, men jag föreslår att du ringer ditt försäkringsbolag för att höra deras syn på saken.
1 svar · 1,0k läst
T
Teardevil: Hejsan! Jag har i två timmar idag talat med en på en lokal färghandel om en idé som jag har, och nu skulle jag vilja ha fler synpunkter på hur det hela skulle kunna göras, om någon kanske gjort något liknande. Idén då: Har ett badrum med våttapet, ska byta ut golvmattan men väggtapeten ska vara kvar för den ska målas på. Problem 1, kan man luckra upp i nederkant på våttapeten
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.