Hej,

Jag undrar varför det finns ett max för hur mycket golvet får luta kring golvbrunnen i ett duschutrymme? BKR:s regler säger ju att lutningen ska vara max 1:50 (i intervallet 1:50-1:150). Nuvarande fall i min dusch - där det tidigare satt våtrumsmatta - har en lutning på typ 1:10 närmast brunnen. Visst, det är ju bara att spackla upp, ska ju ändå höja med golvvärme osv. Var mest bara lite undrande om varför inte kraftigare lutning tillåts.

mvh
Andreas

En ren gissning från min sida är att för mycket lutning leder till att man lättare drattar omkull i duschen ;)

Svårt/omöjligt att kakla jämnt med kraftigt fall kanske? Blir ju lite samma effekt som om man använder för stora plattor.

Det är Boverkets regler, gäller oavsett golvmaterial:

"I anslutning till golvbrunnen bör golvlutningen i duschdelen eller motsvarande vara minst 1:150 för att säkerställa avrinning och högst 1:50 för att minska risken för olycksfall."

(BBR 6:5335)

tror jag har 1:10 nu i min dusch. Vattnet hinner knappt ta i golvet innan det har runnit ner i brunnen. :) Inte så halt men däremot inte skönt att stå med fötterna på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.