Byggahus.se

Val av flytspackel

1. P
    Medlem Nivå 4
    Hade från en början tänkt att använda LIP:s produkter rakt igenom, men har nu lite andra funderingar. Är det godkänt att använda ett annat flytspackel? Funderar på att använda Casco ThermoPlan 3652 istället (billigt på Bauhaus just nu).

Någon som kan jämföra LIPS 226 och Casco ThermoPlan 3652?

2. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Sigro har 20% på LIP 226 just nu (199 kr/25 kg). Om du vill hålla dig till det fabrikatet. Har precis beställt 18 säckar. Kommer förhoppningsvis innan julhelgen (har varit lite si och så med transporterna därifrån på sista tiden). :)

Vad tar Bauhaus för Casco?

3. P
    Medlem Nivå 4
    179:- om jag såg rätt.

Jag hade tänkt handla allt från Sigro men blev lite fundersam över transporten. Tätskiktet skall ju förvaras frostfritt och jag vet inte om Posten klarar det.

4. T
    Medlem · Nivå 7
    Fick min leverans från sigro med tätskikt, flytspackel osv för några veckor sen, oxå några veckor för sent berodde på att de hade rest på armeringsnät påstod de men de kunde ändå ge mig ett leveransdatum några dagar efter jag beställt men detta ändrades en del som sagt,

Angående transporten och frosfritt så var min leverans inpackad i isolering och där stog en stor lapp "förvaras frostfritt" på den, de måste ju ha skickat rätt mycket tätskickt osv under vintertid så jag tror inte att det är några problem med att få det levererat frostfritt.

5. M
    Medlem Nivå 6
    Du behöver inte ha samma flytspackel som tätskikt mm. Har provat Thermoplan senast jag flytspacklade och det var väl helt ok, men Finjas 260 upplevde jag som mer lättjobbad.

6. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, 260 är också min favorit för fallbyggnad.

7. P
    Medlem Nivå 4
    Så var det spacklat..

jon_h:s metod med kåsa på ett skaft fungerade perfekt.

Dock har jag ett ställe där det blivit en liten grop som behöver fyllas upp. Måste jag använda samma spakeltyp (Casco Thermoplan) eller skulle det funna gå bra med Casco HusFix? Prima innan så klart. Annars måste ytterligare en säck införskaffas.

8. J
    Medlem Nivå 15
    Det går alldeles utmärkt att använda ett annat spackel, och husfix fungerar säkert jättebra.

Det gläder mig att det funkade bra. :)