2 031 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
tätskikt - avlopp
Jag såg att Jafo har stosar för avloppsrör med fläns där tatskikt ska anslutas mot flänsen medan andra leverantörer har lösningar som jag gissar ska sättas på rören efter att klinkers blivit satt, alltså där tätskikt/manchett sitter direkt mot rören.
Har ni någon erfarenhet av dessa båda lösningar, plus & minus osv?
mvh
Har ni någon erfarenhet av dessa båda lösningar, plus & minus osv?
mvh
Inga lösningar bygger på att man tätar efter klinkern är satt. Klinkern är ju inte tät, utan manchetterna runt avloppsrören är en del av själva tätskiktet och monteras därför innan klinkern.
Om Jafo har stosar som tätskiktet ska anslutas mot så ska följaktligen även detta göras innan klinkern.
Om Jafo har stosar som tätskiktet ska anslutas mot så ska följaktligen även detta göras innan klinkern.
Att man oavsett stosvariant ska tätskikta innan man lägger klinkers är inget jag ifrågasätter eller skriver om ovan. 
Jag undrar om det finns erfarenhet kring de två olika sätten att jobba som måste finnas då vissa stosar sätts fast i avloppsrören innan tästskikt, man tätskiktar med kanske en manchett mot stosen, medan andra stosar verkar sättas fast efter man lagt klinker, tätskikt måste i detta fall utföras mot de "rena" avloppsrören.
mvh
Jag undrar om det finns erfarenhet kring de två olika sätten att jobba som måste finnas då vissa stosar sätts fast i avloppsrören innan tästskikt, man tätskiktar med kanske en manchett mot stosen, medan andra stosar verkar sättas fast efter man lagt klinker, tätskikt måste i detta fall utföras mot de "rena" avloppsrören.
mvh
OK. Bra. Hängde upp mig på "lösningar som jag gissar ska sättas på rören efter att klinkers blivit satt" då jag trodde du syftade på tätskiktslösning... 
Har bara erfarenhet av den traditionella varianten, dvs när man tätar direkt mot avloppsröret och sätter stosen på klinkern. Tycker det är enkelt och smidigt.
Har bara erfarenhet av den traditionella varianten, dvs när man tätar direkt mot avloppsröret och sätter stosen på klinkern. Tycker det är enkelt och smidigt.
Klicka här för att svara