Badrum
jon_h: Intressant frågeställning. Jag skulle tro att det inte påverkar bedömningen vid en eventuell skada, men jag föreslår att du ringer ditt försäkringsbolag för att höra deras syn på saken.
Teardevil: Hejsan! Jag har i två timmar idag talat med en på en lokal färghandel om en idé som jag har, och nu skulle jag vilja ha fler synpunkter på hur det hela skulle kunna göras, om någon kanske gjort något liknande. Idén då: Har ett badrum med våttapet, ska byta ut golvmattan men väggtapeten ska vara kvar för den ska målas på. Problem 1, kan man luckra upp i nederkant på våttapeten
anasel: Hej, Vetro har ett glasblock i sitt sortiment som är 190x190x100 mm. Detta är i "klarglas" men du kanske var ute efter ett i någon speciell färg? Jag TROR att det är dessa vi använt till vår duschvägg, vi betalade ca 35 kr/block. Lycka till! Mvh Anna
it-snubben: Måste tänka efter vart jag såg den. Jag tror det var på nåt så simpelt som Silvan. Jag minns att jag reagerade när jag såg den. Tänkte att man faktiskt skulle kunna lämna in den till ett vattenskärningsföretag här i trakten och låta dem skära ut ett customiserat mönster. Coolt att ha något som ingen annan har :)
Tobbe31: 1.) Sätt den så pass djupt så att det inte blir bakfall eftersom du redan har fall på golvet.. 2.) Från 0mm och uppåt. 3.) Vad jag förstår så har du redan lut på golvet och behöver bara spackla lite runt brunnen. Då föreslår jag Ardex A45 eller LIP 245. Blanda det så det blir rätt tjockt och bred ut med spackelspade. 4.) Det ska vara slätt utan svackor och bra lut. Det går bra
jon_h: Ni ska ha matta alltså? Fråga mattläggaren hur han/hon vill att ni ska göra. Våtrumsspackel och latex är helt olika saker.
jon_h: Du ska absolut inte använda våtrumsspackel bakom keramik. Om du råkar komma ner några centimeter under plattorna så gör det förstås ingenting, men i övrigt ska du inte göra det. Skarvarna spacklas normalt inte alls där man ska sätta plattor. Runt rör och liknande får du använda cement- eller gipsbundet spackel, alternativt latexfog. Vad är det för källor? Byggvaruhusen? Fråga
Textina: Såg nyligen någonstans bild på ett handfat på pelare vid namn Chantel (??) priset för handfat ca 1095:- och pelaren ca 990:- Någon som vet vem tillverkare/ återförsäljare är? Handfatet är lite gammaldags i formen, men framförallt tillräckligt nätt och litet för att passa hos oss. Tacksam för all hjälp, eller andra förslag på små handfat i äldre stil.
TurboTouring: Viktigt är att du fogar även runt slukristen och inte använder silicon. Använder man silicon finns risken att man hindrar vattnet som transporteras på tätskitet att komma ner i golvbrunnet. Då finns risken att vattent bygger upp utanför slukristen (under klinkret) och bildar en vattenpöl i fixet. Till slut kan man få problem med vattnet.
JanneSjo: jag hörde av någon att man måste bredspackla innan målning av glasfiber gipsskivan - någon som gjort detta?
MatsTE: Tack för hjälpen ang reglar och håltagning. Hålen får bli 40cm från upplaget, det passar bra. Ska försöka väga av lite mera noga och ta beslut om reglarna också. Återkommer säkert med fler frågor.
jon_h: Det låter som att det är helt okej. Den är ju avväxlad.
jon_h: Well, du får inte sätta någon träskiva enligt BBV, så det tycker jag att du ska skippa. Jag rekommenderar att du läser den klistrade tråden "Läs innan du frågar.." för att få koll på grunderna.
andersmc: Det går nästan inte att böja dem någonting. Du får spackla fallet.
jon_h: Jag har svårt att se att man kan få det tätt med trätak. Ett slätt gipstak är det säkraste, det kan man få helt tätt mot väggen.
Anonymiserad 23608: Förresten, vem har byggt det? Bakfall får ju inte förekomma, så det kanske är läge att reklamera.
Bambi: Hej Staffan! Ja det ska vara fall även utanför 15x15-plattorna då vi ska ha ett badkar utmed väggen där rören kommer ut på 180x80, blandaren på badkaret kommer sitta i hörnet närmast handfatet. Jag är då intresserad av att fallet ska vara bra in mot badkarsväggen med början strax utanför badkaret så jag inte få vatten stående där men så är inte fallet nu :) Närmast
jon_h: Jag hoppas att trådstartarens badrum är färdigt nu. Det har ju gått sju månader sedan den här tråden var igång. :)
ktm250: En klinkerram är det som i "proffsmun" heter slukrist. Den fästs på golvet med fixet som du lägger klinkerset med. Ingen fläns och de är inte märkesknutna eftersom de inte sitter fast i brunnen utan på golvet. Den har en lös sil som du kan lyfta upp för att komma åt vattenlåset för rensning av brunnen. Länken visar en bild. Den på bilden har urtag i silen för anslutning av t.ex.
anders802: Jag har fått dom svar jag behöver tillsammans med svar jag har fått av säljaren! Det finns en fuktspärr i badrummet men det finns andra problem som jag måste lösa... kanske återkommer jag med fler frågor. mvh Anders
it-snubben: Som jag förstår det så bör givaren ligga i samma nivå som slingorna. Men att gjuta in den i ytskiktet på grovgjutningen bör ju annars inte påverka särskilt mycket. Om man kör med 16mm-vp så brukar man fräsa ner den i betongen. Du kan ju gjuta in den till hälften i grovgjutningen så slipper du fräsa senare. Alternativt ett tunnare rör för givaren. Jag använde 9mm för golvvärmen
jimnor: Jag byter ut spån+kartonggips i mina nya badrum vid dusch och badkar. Resten får vara oförändrat. Det spröda som sägs om Glasroc måste vara ljudet som blir när man böjer skivan! Det är jludet av plasten i glasfiberskicktet som omger gipset. Anser inte att de skulle vara något problem!
Geilo: Tack för tipsen! Jag har just köpt 2 flaskor Cillit Bang och ser fram emot att se resultatet. Mvh Anders
goahead1978: Häftigt exempel! Jag har hittat ett läckert badkar från svedbergs som jag kommer använda. Dock kommer jag placera det i mitten av badrummet på en uppbyggnad/liten platå. Den tänker jag göra av lättbetong bara (från Celcon)
Lejon: Ska troligen beställa en oxå, kan du skriva vad du tycke om den, hur kvaliten är när du satt upp den ?
Cedrix: Nja om man pratar med dem på Ardex så säger dom att det är godkännt med fiberremsa men dom rekomenderar inte det på skivmaterial, annat än vid skivskarvar. Låter inte som någon riktigt bra lösning med att försöka linda bandet runt rören. köp manchetter i stället, känns säkrare. Ring och prata med dom på Ardex, jätte bra och trevlig support.
Brannmark: Letar efter en badrumsfläkt med yttermåtten max 120x120mm, dvs höljet. Någon som sett en, de flesta verkar vara 150x150 och det får jag inte plats med.
jon_h: Om du binder den med en snabb produkt, typ ett flytspackel eller snabb betong eller liknande, så kan du jobba vidare efter ett dygn eller två.