Badrum
jon_h: Att bygga med träreglar, ullisolering och vanliga skivor är väldigt problematiskt i källare. Jag skulle putsa väggarna och bygga direkt på det. Inga reglar behövs för att fästa tvättställ och annat. Du bör också skippa tätskikt utom i duschhörnan.
OlofChrister: Jag målade med Nordsjö Robust. Killen i färgaffärn sa att jag inte behövde bry mig om grundfärgen och att 2 lager Robust räcker bra. Men snåla inte, utan köp riktig våtrumsfärg. De ska tydligen innehålla ett antimögelmedel.
jon_h: Nej. Det finns mig veterligen inga ramar som är mindre än vad som krävs för att få upp vattenlåset i en vanlig brunn. Det är det enda som krävs, att man får upp vattenlåset. I övrigt kan det vara precis vilken ram som helst. Den nuddar ju inte ens brunnen, de har inget med varandra att göra.
jon_h: Under förutsättning att det är korrekt byggt så ska konstruktionen tåla vattenbegjutning direkt. Man bygger inte otätare för att det ska stå ett badkar istället för dusch. Men är det felaktigt byggt så kan naturligtvis den extra vattenbelastningen vara droppen som får bägaren att flöda över. Så att säga.
jon_h: [citat] Du menar om det redan sitter gips på väggen? Svårt att riva bort pappen från båda sidorna då.
Anonymiserad 23608: "Man kanske inte ens behöver spackla & slipa under den ytan som ska kaklas?" Nej.
Anonymiserad 23608: Det vore intressant att höra vad BKR tycker att man ska göra när man bygger badrum i hus av limmade kassetter som dina. Det blir ju onekligen lite merjobb att ta bort alla träbaserade skivor....
peegee4: Oavsett utrymme; badrum, sovrum, allrum, vardagsrum etc. - gillar man vita golv, så menar jag och min hustru (brunett) att man givetvis skall välja vita golv. Vi har vit klinker i badrummet och har tidigare haft vita golv i andra rum och det fungerar alldeles utmärkt. Vi har en normal inställning till synligt damm och städning och har inte känt att det blir smutsigt snabbare än vanligt.
RobertC: Idag har det blivit lite kakling idag. Har skaffat mig en hushållsvåg så nu kunde jag mäta ut hur mycket vatten det skulle vara till och det blev bra. Tror att jag har haft för lite vatten innan. Sen satte jag fixet på plattorna i stället och det var mycket smidigare det blev jätte bra. tack för all hjälp jag fått. det kommer säkert snart mer frågor :)
DrKnowLittle: Jag har precis spacklat in 400watt golvärmekabel från ebeco i mtt badrum som är 2,1*2,4 får väl se om det räcker. Hus från 74 , 2 av väggarna är ytterväggar och ett större fönster. Ebeco har en funktion på sin hemsida där man kan knappa in sina uppgifter och få förslag på lämligt system/storlek. Mvh DrKnowLittle
phl: Är det bara en tunn springa mellan dörrkarmen och väggen kan man fylla den med latexfog och sedan bara köra tätskikt över hela klabbet ut en bit på karmen.
jon_h: Ah, just det, sorry. Nej, det spackel man använder till detta är inte så väldigt självutjämnande. Häll det i våder som går i varandra, och försök hälla ungefär rätt mängd på rätt ställe. Nu är det ju inte tolkkänsligt att det blir plant, i och med att du ska spackla igen ovanpå, men försök få det hyfsat.
JanMattias: Om det är ett rimligt alternativ att fästa i gipset med gipsankare så går det ju som du säger att chansa. Dessutom kan jag då öka chansen att faktiskt hitta en regel genom att först kontrollera med en regelletare. Hur fungerar en sådan? Med lite tur så sitter en av de vertikala reglarna precis på rätt ställe.
hedde: Tack för hjälpen. Skall vara mer flitig med sökfunktionen nästa gång. :) /hedde
Tycho Brahe: Hej Nu var det dags att sätta dit avloppet och tilloppet från fixturen. Det gick bra, men en sak som oroar mig är att tilloppet inte sitter fast något vidare i fixturen. Det är ju meningen att tätskiktet ska gå runt detta. När jag provade att sätta dit skålen och sedan tog bort den så följde den lilla biten rör med och satt hårdare i skålen än vad den gjorde i fixturen. Om någon
Elias Mårtensson: galant!! tackar så enormt mycket för era SNABBA svar... klart skyldig er några öl... // Elias
jon_h: Nej, det är inte ett problem. Om är helt vansinnigt fuktigt får du mögelpåväxt och bekymmer oavsett tätskikt på våningen ovanför. Tätskiktet påverkar alltså inte detta.
jon_h: Jepp, det stämmer. Det beror lite på hur stort golvet är och vilket underlag det är, men det kan krävas rörelsefogar med jämna mellanrum. Om man lägger plattorna med ingen eller liten fog blir detta viktigare.
jon_h: Visst, mattan har sina fördelar rent tekniskt. Men korrekt monterade är både keramik och matta täta och fungerar utmärkt. Marginalerna för slarv är dock mycket mindre med matta. Vad gäller materialval är kraven inte alls så stora med matta. Vanlig gips går bra, även om det kan vara klokt med fuktokänslig skiva där det ska vattenbegjutas, för att genomföringarna fortfarande är en
jon_h: Jag tror inte det finns några krav på att gipsen eller diffusionsplasten måste bort om det ska målas. Vattenbelastningen blir ju också en miljondel av den belastning det blir på tätskikt under keramik. Min bedömning är att det fungerar.
jon_h: Ja, vägg/vägg-vinkeln ska du definitivt mjukfoga om det är regelväggar.
odena: Vi ska välja badrumsinredning snart och funderar på antingen Kviks manoluckor eller Ballingslövs Vision i vitt. Nån som har dessa och kan rekommendera/eller inte rekommendera dem?
pugge: Tänkte ta hit nån innan man bestämmer sig för vem som ska få nöjet att spackla mitt golv. Ska höra med den personen om eventuella lösningar samt även Abbedabbes lösning som verkar helt ok i mina ögon. Hör av mig här efter besöket/ besöken!
trevik: Comfort var här idag, de säger att det inte är så roligt att det först rinner mot dörren, men vattnet hittar till brunnen ändå så det är inte katastrof. Hur ställer man sig till detta?
husabergrobin: ok tack för det. nej vet att diffusionspärr inte har med det att göra,problemet är att jag inte vet hur det ser ut i väggen så jag försöker ta reda på så mycket fakta jag kan innan jag river ner tretexen,har suttit och läst om de nya reglerna idag för våtrum. tack för ett bra forum och snabba svar robin:)