Hej, jag undrar lite om hur man sänker taket (för sätta in spotlights). Jag antar att man kan välja att bygga det nya taket innan tätskikt och kakling. Men om man skulle vilja göra det i efterhand, efter det att övriga rummet är helt färdigt, funkar det lika bra? Är risken större för problem med fukt uppe under taket om man gör så?
Tack på förhand!
Mvh
ska.nk

Det fungerar att göra även i efterhand. Men det bästa är förstås att göra det innan, då kan man ansluta tätskiktet till takfärgen, vilket skapar större marginaler. Men det ska fungera ändå, förutsatt att man har god ventilation.

Fundera på om du inte vill bygga ett tak med lösa plattor som ligger på ett rutformat ramverk och som du ofta ser i offentlig miljö och även hotelltoaletter. Vi satte in ett sådant när vi renoverade och blev kanonbra med infällda spotlights och även enkelt med diverse kabeldragning och att lägga trafos. Så då gör du klart det gamla taket och monterar sedan det nya nedsänkta efter kakelsättningen.
Jag skickade in en enkel ritning till firman och fick kostnadsförslag och även ritning hur man vill placera/dela plattor så att det såg bäst ut. Tackade ja och fick allt hemskickat som skulle behövas. Kostade för 7-8år sedan 1600:- och ca 5-6m2.

Ja ett sånt tak skulle helt klart kunna vara intressant. Tack för era svar och förslag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.