9 545 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Ritning på badrum, synpunkter önskas!
... och hur mycket får du till taket när du står på översta trappsteget till badkaret? Blir det OK att kliva in?
En till besvärlig detalj som jag kan se är en något obekväm arbetsmoment vid rengöring av badkar - man får halvligga på trappan med huvud lägre ner än rumpa. Design i all ära men få det accepterat av den som tar hand om städningen i huset - om man bara är medveten om det redan från början blir man inte missnöjd efteråt.
2.2m i duschen är helt OK då man kan lyfta armar över huvet utan hinder . Visst är 80x80 en tillräcklig storlek för en dusch men om man nu har chans att bestämma själv och förbättra något vid nybygge så skulle jag ta chansen att öka. 10cm är verkligen stor skillnad som gör att man inte känner sej så instängd och rädd om armbågarna. Hänger armaturen på den bredaste duschväggen så känns det rymligast när man står i duschen, tycker jag.
Lycka till!
gaia
En till besvärlig detalj som jag kan se är en något obekväm arbetsmoment vid rengöring av badkar - man får halvligga på trappan med huvud lägre ner än rumpa. Design i all ära men få det accepterat av den som tar hand om städningen i huset - om man bara är medveten om det redan från början blir man inte missnöjd efteråt.
2.2m i duschen är helt OK då man kan lyfta armar över huvet utan hinder . Visst är 80x80 en tillräcklig storlek för en dusch men om man nu har chans att bestämma själv och förbättra något vid nybygge så skulle jag ta chansen att öka. 10cm är verkligen stor skillnad som gör att man inte känner sej så instängd och rädd om armbågarna. Hänger armaturen på den bredaste duschväggen så känns det rymligast när man står i duschen, tycker jag.
Lycka till!
gaia
Kul att du påpekade det, för precis när jag la ut bilden så ångrade jag mig igen så det blev bara 2 steg istället.. för, precis som du skriver, så ger det sista steget inget egentligen, bara design, men det ser ändå bättre ut med 2 steg. Duschen blev snarare 80x100 nu märkte jag... (jag la på 10cm per sida =) ) - men frågan är just var armaturen ska vara? - Jag tänkte placera den på kortväggen för att det inte skulle bli så tight om baken.. armaturen bygger ju lite, och iaf jag brukar få stå en bit ifrån för att det skall vara bekvämt.. får ta o googla detta!gaia skrev:... och hur mycket får du till taket när du står på översta trappsteget till badkaret? Blir det OK att kliva in?
Lycka till!
gaia
Ang. rengöringen så har du säkert en poäng där.. men man kan inte få allt.. rengöra badkar är ju ett ryggproblem i sig oavsett design.. denna blir kanske ännu värre, men tjejen har godkänt designen så¨det ska va lungt =) Hoppas att resten av badrummet uppväger för rengöringens skull, det mesta är raka vinklar utan golvstående pinaler så i övrigt tror jag det blir ok..
Här kommer bilder på sista ändringen, OBS kakelvalet är programmets, inte mitt!! =)

MVH: Marcus
En idé kan jag bidra med.
Flytta ut glasbetongväggen någon decimeter mot badkaret, då bildas en naturlig hylla till alla schampoflaskor och annat som brukar få trängas i duschen.
Sen tycker jag det är bra om duschen hamnar i normal golvnivå. En vacker dag blir man gammal, eller skadar sig och får lite svårt att hoppa upp och ner för trappor. Den dagen kommer man uppskatta en lite plattare tillvaro. Badet kommer man troligen inte i och ur ändå så där kan det kvitta.
/Jonas
Flytta ut glasbetongväggen någon decimeter mot badkaret, då bildas en naturlig hylla till alla schampoflaskor och annat som brukar få trängas i duschen.
Sen tycker jag det är bra om duschen hamnar i normal golvnivå. En vacker dag blir man gammal, eller skadar sig och får lite svårt att hoppa upp och ner för trappor. Den dagen kommer man uppskatta en lite plattare tillvaro. Badet kommer man troligen inte i och ur ändå så där kan det kvitta.
/Jonas
Ingen dum idé =) - det måste jag skissa på, tack!.Mellanbarn skrev:En idé kan jag bidra med.
/Jonas
Ang. duschen så har jag redan rationaliserat bort denna kant.. numera är det bara en kant på 5cm för att hindra vatten från att rinna/stänka ut.. men denna kant är inte spikad... får jag tag i en dörr som garanterat håller tätt så kan man ju skippa den, men jag har aldrig varit med om att duschdörrar håller 100% tätt hittills, såå...
//Mac
Edit: du menar nått sånthär?

O ja, mycket bättre. En kant på några få cm är mycket bra att ha för ingen dörrlist kan tätta fogdalar till 100%. Och du fick också en bekväm hylla att sitta på vid karet
.
I stället för att flytta glasväggen så kan du förlänga den andra trappsteg ändå in till duschen och få hyllan+ lagom sittsplats som är bra att ha när man ska fila fötter om höjden passar ? Golvyta i duschen minskar men det gör inget för det är ändå armbågeplats högre upp som är mest viktigt när man duschar, tycker jag.
Hoppas du visar oss bilder hur det blev
gaia
I stället för att flytta glasväggen så kan du förlänga den andra trappsteg ändå in till duschen och få hyllan+ lagom sittsplats som är bra att ha när man ska fila fötter om höjden passar ? Golvyta i duschen minskar men det gör inget för det är ändå armbågeplats högre upp som är mest viktigt när man duschar, tycker jag.
Hoppas du visar oss bilder hur det blev
gaia
Intressant, jo trappsteg nr 2 är 40cm, vilket är en utomordentligt bra sitthöjd om jag inte tar miste... skall rita in den också så får vi se...gaia skrev:
=) ritning är ju inga problem, verkligheten ser (just nu) lite annorlunda ut, men visst ska jag visa upp resultatet här, om ni fortfarande lever då, vill säga =)gaia skrev:
MVH: Mac
Klicka här för att svara