Badrum
Baritz: Hejsan... Kolla importlagret.com....... Dem har massa olika bad,till schyssta priser.. Fast de va iofs. inget svar på din fråga..
Johan Gunverth: Manschett är att föredra eftersom nyare WC-anslutningar är i PP och inte PVC som förr. Tätskiktet fäster inte på PP.
Sulan_gbg: Kom ju på att jag kunde kolla på någon av de rör delarna jag redan tagit väck och ska slänga. Borde man kanske tänkt på från början men men...Det verkar i alla fall som om de nyare ringarna passar även om de har lite annan form, blev dock förvånad över hur fräsh den gummipackningen jag tog väck var.
jon_h: Du ska ha det i hela badrummet. Jag föreslår att du läser reglerna om du har fler undringar över vad som står i dem.
jon_h: Det är ju bara att läsa reglerna. Men om du nu inte orkar det så kan jag väl vara snäll och sammanfatta. Tätskiktskravet gäller bara på golv (med uppvik). Här är det samma krav på tätskiktets täthet, samt att detta inte får ligga direkt på skivmaterial. Att bara prima räcker kanske i praktiken (om du inte får en läcka eller översvämning), men då följer man inte reglerna. På
jon_h: Ante, du behöver inte täta mellan gips och vägg om du inte vill. Det finns inga krav på det. Sedan är det naturligtvis smart att göra det ändå. Gör så tätt som möjligt.
Anonymiserad 23608: 45x145 kan funka om du väljer K24-virke och skruvlimmar 22 mm golvspån ovanpå, men det bror nog lite på hur konstruktionen ovanpå spånet ska se ut. Jag hade valt 45x170 K24, eller 45x195 K12, med skruvlimmat spån ovanpå (oavsett dimension på regeln).
Anonymiserad 23608: Scoutspackling har jag aldrig provat. Jag brukar börja att hälla ut spacklet vid väggarna runt brunnen och sedan jobba med spacklet tills det börjar stanna upp. Det tar inte speciellt lång tid (Serpo 644) och jag bearbetar det med en tandspackel. När man har fått till fallet runt brunnen kan man flytta sig vidare runt rummet och till slut ut genom dörren. Om man är ovan kan det
kodapa: Ja, jag primade golvet själv innan de kom. Jag testade att lägga på tätskiktet i bastudelen i helgen och det känns väldigt stadigt (och det var sjukt kladdigt, särskilt när min 3-åring klev ner i hinken med golvlimmet:)). \Martin
Lindgrenski: Låter fint. Då ska jag strax gå in och lägga på fjärde lagret. Blir minst fem, kör på tills hinken är slut.
andi_j: kolla på rörtillverkarens hemsida där finns oftast information om hur du skall göra vid genomföring genom tätskikt. http://www.rothscandinavia.se/multipex_monteringsexempel.php
kristian69: jag hade ca 10-12 cm upp till tröskeln i mitt badrum med oisolerad platta så jag gjöt med EPS-cement samt frigolit s200 (en kaka på ca 8 cm)sedan armering och elgolvvärme och flytspackel jag lade frigoliten närmast plattan och sedan på med EPS(mycket lätt att skapa fall EPS) jag hade ingen lust att bila upp plattan för jag tänker bara ha golvvärmen som komfortvärme. mvh kristian
HenKad: Nu är våran kombinerade gästtoa/tvättstuga klar sånär som att en elektriker måste koppla in värmegolvet samt att taket skall sättas så snart vi fått våran värmepump installerad, rör etc skall läggas i taket så känns onödigt att sätta taket innan :) Vi har tidigare inte haft någon bra plats för tvättmaskin i radhuset så jag bestämde mig därför för att ta bort det gamla
anasel: Hej, I vårt badrum har vi en stor spegel som vi har valt att kakla in med en aluminiumlist runt om och vi är jättenöjda med det. Snyggt och lätt att torka av då inget sticker ut från väggen. Mvh Anna
Bambi: Snackade med en från husleverantören nu och han sa att det var byggledarens ansvar och kontakta en badrumsentreprenör som var medlem i GVK el BBV. Vilket innebar att ett kvalitetsdokument ska skrivas ut. Men trots det så vägrar de, jag blir så ledsen :(
jon_h: Jag skulle aldrig bygga in organiskt material mellan diffusionsplast och tätskikt om väggen ska vattenbegjutas. Men det är nog jag det, för så gör man ganska ofta. I ditt fall hade jag antingen flyttat ut diffusionsplasten utanpå 45: orna eller så hade jag skippat dem. Jag tror dock inte att det finns något som säger att det inte är godkänt att köra på med den konstruktion du
Textina: Ja, bjälkarna sitter så långt bort från duschen man kan komma. Man hör ofta sägas att badrum i gamla hus passar bäst i en nytillbyggnad, däri ligger verkligen en poäng. Tyvärr har vi inte den möjligheten utan att göra våld på huset exteriört. Ett annat alternativ hade varit att upplåta ett av tre sovrum till nytt badrum men med tre barn som växer hade vi blivit tvungna att
Tapio: hämtade en bild av den och visade frugan och fick blankt nej ..så är det ..ge och ta.. lägg gärna upp den ändå denn blir du säkert av med:)
Bambi: Den möjligheten finns ju iom att fallet är så dåligt tilltaget men svårt att få dem att riva upp två lager och börja om utan skada ha skett. Jag kan köra på hårda metoden med otillräcklig handikapsanpassning och stående vatten jämte brunn men vet inte om jag orkar mer, vad säger att det ska bli rätt/bättre nästa gång. :( Så verkar som de inte klara göra bättre, man tycker de
Peter_K: Herr morgonfumlig lyckades tappa deoflaskan av glas i badrumsklinkern och självklart for en liten flisa bort. finns det något snyggt sätt att fylla i en skada på klinker glasyren?
kamy: Jag har ett plastkar från Svedbergs (C170) utan bubbel. Kvalitetsintrycket är inte helt hundra. Passformen på frontbitarna var inte optimal och känslan är helt enkelt inte samma som ett "riktigt" badkar. Om det hade funnits en motsvarande modell i emaljerad plåt skulle jag mycket hellre ha tagit det. Fast det är klart; 8000 spänn vet jag inte om det hade varit värt...
jon_h: Korrekt utfört, nej, inga alls. Helst fuktokänslig golvspån under. Primningen, inte för långt före flytspacklingen, är jätteviktig (kör du med bland annat Finjas grejer så ska spackelpulver borstas in i den våta primern), samt att spacklet blandas med rätt mängd vatten. Lägg armeringsnät av korrekt typ. Låt sedan inte spacklet stå utan att täckas med något under allför lång
jon_h: Nej, det är ingen risk. Att man limmar skivan på golv (om man nu ska lägga den fullständigt onödiga skivan) beror på att det blir skjuvkrafter mellan spån och skiva som inte skruvarna kan hantera, de ruckas upp i sina hål. Limmet klarar detta. Några sådana laster uppstår inte i väggkonstruktionen, och därför går det bra att skruva. Däremot brukar jag remsa över skruvskallarna i
Lindgrenski: Har kollat ordentligt nu och vi kör på som det är och planar ut kullarna med fix. Det bör funka även att det är högre än vi skulle vilja.
jon_h: Det är olika med olika system. Kiiltos ska inte rollas ner under klämringen. Läs monteringsanvisningen.
jon_h: Bänd under kanten med en bred skruvmejsel eller liknande. Den sitter ganska hårt, men släpper med lite våld.