Våra hantverkare la tätskikt över hela golvet och alla väggar, inkl ytterväggen i badrummet i vår källare när de renoverade det. Badrummet ligger som sagt i en källare och vi vet nu i efterhand att man inte ska göra så och känner oss otroligt korkade som inte tog reda på mer själva först. Men frågan nu är vad vi ska ta oss till?

Hantverkarna har återvänt till Tjeckien och även om de kommer tillbaks för att rätta till det hela så måste vi nog berätta för dem hur de ska göra (för de anser att det är så man gör i källare).

Vad är det värsta som kan hända? Måste vi åtgärda det? Två golvytor ska vara tätskiktade där dusch och badkar finns. Även en del av väggen vid badkaret bör väl också ha tätskikt? Men kan man ta bort några plattor på väggen i övrigt tex bakom en stor spegel vi har där och "skrapa" bort tätskiktet så att väggen i alla fall andas på några ställen? Och även göra samma sak med golvet? Eller kanske bara skrapa bort fogen och rensa bort tätskikten där? Eller måste vi göra det mer grundligt?

Golvet i badrummet är urschaktat ca 30 cm, påfyllt med någon typ av dränerande kulor, isolering (dock bara 3-5 cm) samt vattenburna värmeslingor. Resten av källarens golv är inte urschaktade på detta vis. Badrumsgolvet är 3x3 meter, ytterväggen är 3x2 meter med två fönster i överkant.

Måste du göra något? Vad är det för risker med att ha tätskikt på hela väggarna och hela golvet i en källare?

om jag förstår konstruktionen rätt bör ni ha tätskikt på golvet, om det ligger i hela badrummet ännu bättre.
värmeslingorna håller fukten nere och ni har ju ändå inget som möglar eller luktar i golvkonstruktionen. det ända jag tänker på är hur resten av golvet i källaren är konstruerat

väggar däremot är lite klurigare. hur djupt ligger källaren? när är huset byggt, och hur är det dränerat/omdränerat? har du någon aning om konditionen på väggen?

Har ni garanti på jobbet skulle jag vänta några år och se hur det fungerar innan jag gav mig på väggarna.
beställ en fuktmätning om 2-3 år och se.

hepp hepp

vad hade du för konstruktion på golv/väggar innan?

när är huset byggt? finns det utvändig isolering/dränering av källarväggen?

har ni gips & träreglar (organiskt) eller cementbaserade skivor & stålreglar (oorganiskt) nu?

Huset är byggt 1954. Vi omdränerade i somras då vi även isolerade med Isodrän. På insidan av väggarna är det gips, tror det är cementbaserat, det var inte den vanliga gipsvarianten i alla fall, kändes hårdare och tunnare. Reglar vet jag faktiskt inte, såg aldrig när de satt upp dem, men vi ska få foton på jobbet så då kan jag kolla.
Djupet är väl att ca 40 cm av de 2.10 höga rummet är ovan jord.
Innan vi kom in i husets historia, vilket vi gjorde i somras, var väggarna beklädda med våtrumstapet direkt på betongen, samma sak på golvet. Vi har dock haft en avfuktare stående där i ca 2 månader innan vi satte igång.

Men vad jag förstår av inlägg på forumet och allmänna byggregler är att golv och väggar i källare ska kunna andas, annars stänger man inne fukten i betongen och det är dåligt. Kan det inte mögla i typ allt eftersom det alltid finns lite smuts och sånt?

Kan man fuktmäta om man har fuktspärr på insidan av väggen? Är det inte i själva väggen jag ska vara orolig för att det är för mycket fukt i?

Vad jag har förstått skall man inte ha tätskikt på källarväggar om de är oisloerade, men som i ditt fall har dränerat och isolerat med isodrän så är det riktigt att man skall ha tätskikt på väggarna.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.