Allt är ju en smaksak!

Om jag skulle behöva tvätta av mig extra mycket efter ett toabesök gör jag det stående i duschen. Att sitta på toan och försöka tvätta mig med en handdusch fick jag nog av på BB. Innan man installerar en handdusch till toan ska man nog prova det!!!

Hemmakatten
Det är ju fler personer som använder toan och alla är olika med olika vanor och behov. En besökare ställer sig nog inte gärna i duschen efter toabesöket. Barnen växer upp och får egna vanor. Eller någon av de anledningar som Anna_Robban angav. Det finns många anledningar till att det är praktiskt att ha nära till vatten. Att då planera så att man har tillgång till vatten är kanske inte så dumt. Det har, åtminstone tidigare varit en allmän rekommendation vid planering av badrum. Idag har funktionen kanske kommit lite i skymundan iom att badrummen mer lanseras som "upplevelserum" där en viss (exklusiv, romantisk mm) stämning skall råda.

Har du hört talas om bidé? ;)

Jag är helt på Hemmakattens linje. Hos oss används hand duschen flitigt efter toa besök. Eller istället för bidé om man inte orkar duscha på kvällen. Hand dusch planeras i våra båda badrum.

(Det är inte samma sak att gnida in skiten efter toabesöket som att tvätta bort det. ;) )

Intressant , med risk för att låna tråden lite TS (ursäkta). Vi trodde att vi var ensamma om att vilja ha en handdush nära toan. Efter besök utomlands så fick vi tipset att kombinera handdushen för att bla slippa äckliga toaborstar utan spolar med tryck mot skålen istället samt att slippa ta yta till en bidé. Som för övrigt är ganska konstigt att det har försvunnit i Sverige. En gång i månaden så känner bla jag iallafall behov av att tvätta mig mer än en dush om dagen och orkar inte ta av alla kläder och hoppa in i dushen varje gång jag vill tvätta av mig lite.

Min fråga nu är hur gör man?? Kopplar man vattnet på något vis till toans vatten, hänger det en lång dushslang på väggen, eller kan den liksom åka tillbaka?? Någon som har någon idé??

TS, jag tyckte det såg ut som att ni utnyttjat ytan väldigt väl men jag undrar var har ni tänkt ha handdukstorkarna? Hittar dom inte och vi funderar också på två såna "rör"? Kan tillägga att vi också står i valet av vägghängd eller inte...vill gärna ha ur städsynpunkt men är tveksamma ändå...

Kika, handdukstorkarna sitter på väggen mellan duschdörren och toaletten. Dom blir lite dumma att nå precis när man kommer ur duschen, men man får väl förbereda sig lite med att hänga dem på badkarskanten, eller sätta värmarna så att man når dem över duschdörren? Det blir en kompromiss då vi saknar väggyta för optimal placering.

Jag saknar nog ett skåp nära handfatet där man ställer tandborste/deo/rakapparat/linser/vardagssminket osv.

Dessutom saknar jag handdukshängare vid handfatet för familjen + gäst

Möjligen håller jag också med tidigare inlägg att vrida wcn. Vi själva har gjort det och är nöjda - men vi har en halvhög vägg brevid toan som gör att man inte får känslan att sitta i dörrhålet och göra tvåan...
IMG_4655.jpg

Hemmakatten
Kika skrev:
Min fråga nu är hur gör man?? Kopplar man vattnet på något vis till toans vatten, hänger det en lång dushslang på väggen, eller kan den liksom åka tillbaka?? Någon som har någon idé??
I ett radhus vi hyrde ett tag var slangen kopplad till handfatets kran, dvs. man var tvungen att sätta på vattnet till handfatet för att få vatten till handduschen. Detta var inte en speciellt elegant lösning.

Nej, man måste ha en egen blandare till handduschen. Duschens handtag skall vara av det slag där man måste hålla en knapp intryckt för att det skall komma vatten (annars riskerar man att blöta ner golvet). Själva termostatblandaren kan man mycket väl ha inbyggd i väggen om man vill. Även duschslangen går att ha inbyggd så att man drar ut den när man vill använda den. Hans Grohe, bl.a. har sådana lösningar. Men man kan mycket väl ha duschen hänga på väggen tycker jag, duschslangen behöver ju inte vara så slång.

Kika skrev:
...
Vi har en sån handdusch kopplad till vattenrör under handfat som finns bredvid toan. Det går att nå kranen när man sitter på toan. Själva slangen hänger synlig i en enkel hållare på väggen där emellan. Mycket enkelt att montera när toan står bredvid handfatet.
Eller kan man använda badkarsbatteri som redan har en dusch ... om man når den.

I andra fall ska man planera kalt och varmt vattenledning till toaområdet och skaffa separat blandare. Något dyrare kanske men jag tycker det är värt pengarna och smidigare än bidee.

Håller med Hemmakatten. Man planerar badsalonger att mysa i men glömmer om att skaffa möjligheter att snabbtvätta rumpan när det behövs och utan att ta av strumpor. Oftast förblir den otvättad ;).

Har sett fastmonterade takduschmunstycken där handduschen var en tillval ..... säkert för europakunder där en bidee är ett första val. Finns säkert några som köpt utan tillval och ångrat...
gaia

Hemmakatten
Kika skrev:
IEfter besök utomlands så fick vi tipset att kombinera handdushen för att bla slippa äckliga toaborstar utan spolar med tryck mot skålen istället samt att slippa ta yta till en bidé. Som för övrigt är ganska konstigt att det har försvunnit i Sverige.
Vår brittisk-fransyska svärdotter som bott i Sverige i två år förfasar sig fortfarande över att det inte finns några bidéer här och hon tycker nog att den svenska badrumsinredningen och toakulturen är ganska ohygieniskt.

Jag har bott på en massa olika platser med handdush vid toan och samtliga har varit kopplade från handfatet, dvs man sätter på vattnet, kollar tempen och när man trycker in knappen på dusch handtaget så kommer strålen. Det har funkat mycket bra.

En egen separat blandare är väl lite lyxigare men då gäller det att ha planerat för det när man drog rören. Eller funkar ju ochså om man har utanpåliggande rör då man kan dra nya.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.