Jag ska lägga in ett klinkergolv med vattenburen golvvärme på ett gammalt spontat golv som utgör själva bjälklaget. Det spontade golvet har idag ett ganska okej fall som överrenstämmer med det jag behöver på det färdiga golvet. Kan jag lägga gles, och spånskivor med en svag böjning enligt undergolvets fall eller får jag problem med att golvskivorna låser sig i sponten tex. Eller uppstår andra problem? Några funderingar? Jag utnyttjar gärna fallet som finns för att spara på golvets bygghöjd

Golvspånet klarar du inte att lägga i böjt fall, det går helt enkelt inte. Men du kan kanske fixa så att spånet bildar en plan yta som lutar åt rätt håll, alltså utan att välvas. Då sparar du lite bygghöjd och spackel.

Ja, det är ju en möjlighet då jag sparar en del av fallet. Speciellt eftersom brunnen kommer sitta i ena hörnet.
Tack för tipset!

Jag har en liknande situation med befintligt fall i ett gammalt badrum, dock så har jag redan golvspån monterat.
Kan det bli något problem med spacklingen på en yta som redan har ett fall?
En annan fundering jag har är hur man skall göra bäst vid spacklingen, skall man försöka att blanda så mycket flytspackel som möjligt eller en säck i taget och hälla ut allt efter som. Jag har ca 13 säckar som går åt, och det verkar problematiskt att hinna med att blanda allt det spacklet i en omgång.

Det går bra att spackla på ett underlag som har fall.

Diskussioner om tillvägagångssätt när man flytspacklar hittar du nog om du söker lite, det har diskuterats en del på forumet. Men för att svara på din fråga, blanda så mycket som möjligt. Du klarar 13 säckar, men det skadar inte om man är två som blandar. Skaffa så många hinkar som möjligt, och mät upp rätt mängd vatten i dessa. Häll sedan i spackelpulvret i ett antal hinkar och gå från hink till hink och vispa tills det är klumpfritt. Vispa upp dem igen när du gått igenom alla.

ok
tack för svaret

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.