Hej! - Fick designa om mitt tilltänkta badrum pga konstruktionssvårigheter, nu blev det iofs nästan ännu svårare
med de idéer jag fick, men grunddesignen har jag nästan spikat nu.. en del förändringar kommer göras, bla toaletten hammnar lite för tight mot väggarna...

Tanken var att det första "etaget" eller trappsteget är en del av badrummet och går fram till badkaret som sittet nedsänkt 20 cm i förhållande till trappsteget (på org. golv mao) sedan byggs det andra trappsteget och "hyllan" intill badkaret som en "löstagbar" del...

forslag1.jpg
Ovan är förslaget utan taksänkning i duschen (den andra delen är dock nödvändig)

forslag2.jpg

forslag3.jpg
Ovan ser man duschen med taksänkning, vilket jag tycker ser bättre ut, men 2 m till tak i duchen blir väl lite väl
tight kanske?

forslag4.jpg

En av problemet som uppkom var att duchen blir lite väg lål? ca 2m... detta kan lösas med att antingen sänka golvet just vid duschen eller ta bort sänkningen av taket vid just duschen, men detta tycker jag stör helhetsintrycket iom att delen där badkaret står måste vara taksänkt ca 20 cm pga byggnadens utformning..

AJa, badrummet är fortfarande i "bila betong"-stadiet så alla tipps är varmt välkommna.. OBS kaklet har jag inte ens funderat på ännu, utan det är bara inlagt för intryckets skull..

MVH: Marcus

Här kommer ett förslag till.. med taksänkning som motsvarat etaget..

forslag6.jpg

Kom att tänka på att man skulle kunna vinna 10 cm i takhöjd om man sänker golvetaget till 15cm och även gör en sänkning i duschen på 5 cm... är ju även rätt praktiskt... då blir det 210...

Kom på en sak till jag undrar över.. går det öht att montera en glasdörr direkt i glasbetongväggen (under förutsättning att den är fäst i både golv/tak o vägg, eller bör jag planera för en regel längst ut i glasblocksväggen?? Tänkte att man kunde borra/plugga o skruva i fogen ev?

Här kommer föresten en bild till på hur en ev. nedsäkning i golvet på 10cm ser ut (lite skummt ritat, svårt att göra kurvor i programmet). då blir det takhöjd på 210.. borde räcka, eller?

forslag12.jpg

ser ju bra ut det där. Men som ljusnörd undrar jag över var och vilka lampor som sitter över badkaret? Man vill ju itne ha dem i ögonen när man ligger och relaxar.

johanirr skrev:
ser ju bra ut det där. Men som ljusnörd undrar jag över var och vilka lampor som sitter över badkaret? Man vill ju itne ha dem i ögonen när man ligger och relaxar.
Det har du ju faktiskt rätt i, har inte tänkt i de banorna... la dock in dessa ljuspunkter för "syns" skull.. planerade att ha några spottar i taket samt fiberoptik i taket vid badkar för mjukare belysning... finns ju även undervattensbelysning i badkaret.. men jag ska nog ta en funderare på om man inte ska ha lite mjukare grundljus runt badkaret också.. en tanke var ju att fälla in några glasblock i väggen med ljus bakom, men då blir det ju problematiskt med tätskikt osv...

Vad tror ni om takhöjden i duschen på 210 cm, räker det månne?

//Mac

Här kommer 2 bilder till, kan inte bestämma mig riktigt för hur jag vill ha trappen... kanske blir för mkt detta?.. ju mer man ändrar desto svårare blir det att bestämma sig känns det som...

forslag15.jpg
forslag16.jpg

MVH: Mac

Jag tycker inte om så många trappor i ett litet våtrum och på ställen där det finns risk för vatten på golvet. Rädd för att halka. Alla trapsteg komplicerar bara ytan att röra sej fritt på utan att jag kan se någon motivation till det. EN trapsteg vid badkaret är däremot en mycket bra idee.

Varför ska duschkabinen stå en trappa upp med lågt i tak eller nergrävd i en upphöjning kan jag inte gissa . Är det konstruktion som inte tillåter jämn golv i hela rummet eller är det bara utflippad design-tripp?

Det jag tycker jättemycket om i ditt badrum är avsaknad av trä/spånskivemöbler. Möbler som är oftast dyra , åldras snabbt i ett badrum medan möbelstilen skriker om när badrummet byggdes.
Din lösning med handfat i kakelskiva ser bra ut och kommer att göra det längre än en ekfanerad kommod ;).
gaia

gaia skrev:
Jag tycker inte om så många trappor i ett litet våtrum och på ställen där det finns risk för vatten på golvet. Rädd för att halka. Alla trapsteg komplicerar bara ytan att röra sej fritt på utan att jag kan se någon motivation till det. EN trapsteg vid badkaret är däremot en mycket bra idee.

Varför ska duschkabinen stå en trappa upp med lågt i tak eller nergrävd i en upphöjning kan jag inte gissa . Är det konstruktion som inte tillåter jämn golv i hela rummet eller är det bara utflippad design-tripp?

Det jag tycker jättemycket om i ditt badrum är avsaknad av trä/spånskivemöbler. Möbler som är oftast dyra , åldras snabbt i ett badrum medan möbelstilen skriker om när badrummet byggdes.
Din lösning med handfat i kakelskiva ser bra ut och kommer att göra det längre än en ekfanerad kommod ;).
gaia
Trappstegen ligger mer mot urflippad design - ja =)... Men ang. duschen så är det så att i ca halva badrummet är max takhöjd 220, i resten 240.. på första ritningen så placerades toan mellan badkar och dusch, men den kändes helt malplacé... så därför prövade jag att byta plats på toa och dusch och då hamnar halva duschen i det taksänkta omr. så halva taket skulle då bli upphöjd/nedsänkt 20cm.. för att få¨lite symetri så provade jag då att göra det "nedre" tappsteget större o innefatta även duschen, vilket jag tycker blev rätt ok.. sen kom man ju på att 2m är lite dåligt me takhöjd.... sen underlättar etaget isloering/rördragning i golvet, men är absolut inte nödvändig...

Jag tackar för dina synpunkter, ska ta o skissa lite till tror jag.. =)

MVH: MArcus

Edit: Jo föresten, så litet är inte badrummet föresten, strax under 10m2, inbyggnaden kanske får rummet att se mindre ut?

210 tror jag nog blir bra om du inte skall ha ett fast duchmunstycke i taket.. Då kanske det käns lite ihoptryckt.

angående ljus till glasblocken. Du kan använda dig av något som heter http://www.thinlight.se. en tun plastfilm som du kan få lysa när du spänningsätter den. Fortfarande måste du få fram kabel till den men tror nog det går att hitta en väg ner mellan skarvar och fogar utan att gå igenom tätskicktet. Från taket eller så.
Men med fiber kan du ju bygga mycket effektfulla saker också.
http://www.foxdesign.se/OmFox/Aktuellt/Pressreleaser/2004-10-15/Swarovski.htm

avendere skrev:
Edit: Jo föresten, så litet är inte badrummet föresten, strax under 10m2, inbyggnaden kanske får rummet att se mindre ut?
10m2 är ju en bra storlek så du kan överväga en större duschkabin typ 100x90. Den du har ritat verkar långsmal och inte så generös, dörrar öppnas litet olyckligt mot badkaret. Jag skulle bygga 2 glasblockväggar eller andra fasta väggar ( finns i glas) med en dörr som öppnas mot mitten av rummet för att göra ingången fritt från onödiga hinder.

Fokusera inte så mycket på det nedsänkta taket och se det inte som ett hinder men snarare en detalj som kan bidra till en personlig design .... kan målas i avvikande färg, kaklas, dekoreras med annat roligt som ger en personlig prägel för hela rummet. Själv tycker jag inte att duschen måste passa till taket .... Ställer du duschen på samma nivå som toan så försvinner kravet att den ska stå kant i kant med takkanten , tycker jag.

Försök att föreställa dej hur du rör dej i ditt badrum och inte på att det ska se bra ut på en rittning så blir det lättare att planera ;).
Lycka till!
gaia

gaia skrev:
10m2 är ju en bra storlek så du kan överväga en större duschkabin typ 100x90. Den du har ritat verkar långsmal och inte så generös, dörrar öppnas litet olyckligt mot badkaret. Jag skulle bygga 2 glasblockväggar eller andra fasta väggar ( finns i glas) med en dörr som öppnas mot mitten av rummet för att göra ingången fritt från onödiga hinder.

Fokusera inte så mycket på det nedsänkta taket och se det inte som ett hinder men snarare en detalj som kan bidra till en personlig design .... kan målas i avvikande färg, kaklas, dekoreras med annat roligt som ger en personlig prägel för hela rummet. Själv tycker jag inte att duschen måste passa till taket .... Ställer du duschen på samma nivå som toan så försvinner kravet att den ska stå kant i kant med takkanten , tycker jag.

Försök att föreställa dej hur du rör dej i ditt badrum och inte på att det ska se bra ut på en rittning så blir det lättare att planera ;).
Lycka till!
gaia
Duschen jag ritat är på 80x80 med invikbara glasdörrar som är rätt poppulära just nu... det jag ville åt var att ha "fri sikt" genom badrummet från badkaret sett.. provade med en dusch av solida väggar.. men då känns badkaret inträngt... ska ta o prova en annan idé jag fick.. återkommer med resultat...

Tack för synpunkterna föresten!

//Mac

Edit: Här kommer resultatet.. snabbt/slarvigt ritat.. men idén syns iaf...

forslag18.jpg

Känns inte 100.. ska jobba vidare tror jag..

//Mac

:) det börjar likna något ;) jobba på!
gaia

Efter många om & men så verkar det som att det lutar åt följande "kompromiss":

forslag21.jpg

forslag22.jpg

forslag24.jpg

Då blir det en dörr som kan öppnas obehindrat, jag får en "sarg" i duschen som stoppar vattnet att sippra ut (som jag avskyr), och så blir det 220 i duschen.. duschen blev här dryga 80 x 80 cm vilket vi har i vårat nuvarande badrum och det känns hellt ok.. ev. går det att öka upp något.. till typ 90X80 eller så.. Sen får jag min
inramning av taket/golvet vilket blir lite som att gå in genom en port...

En tanke jag hade var att fälla in ett halvt glasblock i taksäkningen (20x10) med ljus bakom, vad tror ni om det??

Nu börjar ritningen bli spikad så om ni har några bra idéer / åsikter så fram med dem nu! =) Ska ut o dra avlopp snart =)

Nä fan, nu blir det såhär.. nu är det klart... spikat... .... ...

forslag26.jpg
forslag27.jpg

...eller? - Sargen i duschen är osäker.. finns det riktiga duschdörrar som verkligen sluter tätt mot golv??
Iaf, nu är duschen 80 x 90 och det borde vara en bra yta för dusch... toaletten får sina 45cm fritt o åt båda hållen.. nedersta "etaget" fick maka på sig för de rena linjernas skull.. nu tror jag att jag har en vinnare!!

Översiktsbild....
forslag28.jpg

Ursäkta Offtopic, men vad använder du för dataprogram?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.