Jag håller på med ett badrum som jag bara hade tänkt att kakla i själva duschhörnan och måla resten.

Blir dock lite fundersam hur jag skall lösa det här med tätskikt - med gummi så blir ju ytan inte plan (målningsbar).
Jag kan inte spackla ovanpå tätskiktet då jag antar att jag måste måla med våtrumsfärg som i sin tur skapar ett "andra tätskikt" vilket gör att jag stänger in spacklet mellan två tätskikt.

Har funderat att måla gummi med en finare roller och göra det fler gånger - fungerar det?

Eller vad skall jag välja för tätskikt?
(är inte speciellt intresserad av matta - tycker att det känns svårt att få det helt tätt i alla hörn osv)

Tätskiktet har du under keramiken, och i de målade delarna fungerar färgsystemet som tätskikt. Inget annat tätskikt under färgen alltså. Men överlappa tätskiktet med färgsystemet under plattorna.

Det känns lite lite med bara färg som tätskikt - eller har jag fel?

...och hur skall jag göra ner mot golv?

Ja, du har fel. Ett våtrumsfärgsystem fungerar som tätskikt. Följ leverantörens anvisningar för våtrumsvägg.

Och vad ska du ha på golvet då?

på golvet skall jag ha ett marmorgolv, å där antar jag att jag skall använda gummi, lika som jag sätter på väggen vid duschen?

Precis. Med fördel sätter du en marmorsockel också, och gör överlappet bakom denna.

Ok.
Men hur skall man göra med rörgenomdragningarna och hörn?
Finns det manchetter som man skall spackla in eller hur går det till?

Läs monteringsanvisningen för det målerisystem du väljer. Samma gäller tätskiktssystemen, det skiljer lite mellan fabrikaten, så det är monteringsanvisningen som gäller.

Någon som har något exempel av någon tillverkare som har båda systemen?

Jag känner inte till någon tillverkare som sysslar med både målarfärg och tätskikt. Varför vill du ha samma tillverkare?

Det är väl för försäkringens skull.
Måste man inte ha dessa från samma tillverkare för att kunna härleda vid eventuella skador?

Nej, det måste man inte. Och det kan man inte, i och med att det inte finns någon som tillverkar båda.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.