Håller just på med en badrumsrenovering och hantverkaren har varit lite slarvig i duschutrymmet. Duschutrymmet består mestadels av gipsväggar men också en vägg i lättbetong...Dock när snickaren sågade till en gipsskiva, där denna möter väggen med lättbetong har det blivit en glipa. Som störst är glipan ca 1cm och minst lika djup och frågan är vad jag bottnar glipan med innan remsor och tätskikt? Latexfog eller gipsputs...finns det någon risk att gipsputsen spricker?

Tacksam för synpunkter!

enligt min plattsättare skulle det vara latexfog så det har jag gjort..skall flyta i veckan sedan tätskikt mm

Det har inte så våldsamt stor betydelse. I och med att glipan är så stor hade jag kört med gipsputs/-spackel eller något cementbundet spackel.

Lmob skrev:
enligt min plattsättare skulle det vara latexfog så det har jag gjort..skall flyta i veckan sedan tätskikt mm
Även skarvar som i mitt fall...ca 1cm?

Enligt min lokala återförsäljare är det inte tillåtet med latexfog under tätskiktet....

Jag tror att du skall använda ett cementbaserat spackel, typ husfix.

Fråga aldrig säljarna i affärer. De har lika ofta rätt som jag har på travet, det vill säga nästan aldrig. Latexfog går utmärkt under tätskiktet, däremot inte silkon. Och som jag skrev går det även bra med gipsbaserat eller cementbaserade produkter. Dock inte torkande limbundna spackel, typ våtrumsspackel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.