Badrum
Mattias_Bjb: Rundfil använde jag, det var lite slitigt men klart värt det. Har sett ett badrum där man valde att dra rören runt alltihop och det var inte vackert enligt min mening.
Mattias_Bjb: Har lagt 3 värmeslingor i huset, två st Devi på rulle som jag smältlimmade på primat golv (ett betong och ett i golvgips) därefter flytspacklade jag med Finja 260. Gick hur bra som helst. Sen har jag lagt T2 Quicknet i entrén. Tyckte inte om riktigt att jobba med nätet som kabeln satt fast i. Flöt detta med Casco Thermoplan och det gick också bra men Finja 260 var överlägsen att jobba
Baritz: Denna skiva levererar LB-hus i sina konstruktioner.. Fermacell av fabrikatet Xella (danskt),80% gips blandat med 20% cellulosa (returpapper) som sedan pressas ihop till en mycket slagkraftig skiva.. Står att mögelsvamp har mycket svårt att fästa på detta material pga hög gipskoncentration..!!? Nu undrar jag om någon har erfarenhet/kännedom av denna skiva och om den kommer vara godkännd
jon_h: Kravet är naturligtvis att det ska vara tätt. Är det det så är det i princip grönt. Mattan tål en del svikt i både vägg och golv, så där finns det inget skäl att ställa särskilda krav. Hyttmyra, jag vet inte vad kraven är för golv. Jag har sett mattläggare spackla ner till i princip noll på golvspån på 600 c/c, det skulle inte förvåna mig om detta är grönt.
whizzard: Sorry jag trodde att den var med.... Här kommer bilden Hoppas jag.
jon_h: I have never seen that happen, I woldn't worry about it. But maybe you should use a screw for metal studs instead of a plastic plug, I don't know. You could perhaps call Gunnebo Fastening and ask.
katrinj: Vi står och väljer mellan aquapanel eller masterboard till väggarna i vår badrumsrenovering. Någon som vet om de är likvärdiga att arbeta med? Vi ska lägga vattenburen golvvärme i golvvärmespånskivor. Någon som har koll på om det är dessa skivor man ska använda för golv också enligt de nya reglerna? Räcker det isåfall med ett lager av dessa skivor eller måste man lägga två,
fef: Jag hade byggt "rum i rummet" och använt gips, våtrumsspackel, våtrumsgrundfärg och våtrumstoppfärg.
ktm250: 330 kr för en säck Serpo 644. Vilket rån! Byt butik :) På K-rautas hemsida står det att de kostar 249 :)
Anonymiserad 23608: En annan variant är att dra silikonet innan man fogar plattorna. Jag har aldrig provat själv, men det påstås att denna metod ger dom absolut snyggaste fogarna.
SvenD: Beskriv var i huset pannrummet ligger. I källar plan? Hur gammalt är huset och är pannrumet renoverat sedan det byggdes. Några andra frrågor är Hur gammal är golvbrunnen? Är huset dränerat nyligen. Anledningen till dessa frågor är att det inte är säkert att det är lämpligt att lägga på ett tätskickt överhuvudtaget. Om detta skall vara problemfritt så bör konstruktionen borga
Annananna: Hur var det.... Är själva "nocken" mitt i badrumstaket eller har ni "pulpettak" där inne? Generellt tycker jag att det ser lite Svenssonaktigt ut med kakling ända till taket. Det måste inte nödvändigtvis vara fult men jag tycker att det ofta blir finare att sluta en bit innan taket. I ert fall tycker jag absolut att ni ska låta bli att kakla upp till nockspetsen. Jag tror att rummet
shike00: Nu drar jag upp min gamla tråd igen. Se första posten i tråden för info om mitt "case". Har haft ett par olika hantverkare här och tittat. En del har föreslagit helrenovering, och jag har också fått en offert som jag tyckte var ganska saftig, 67000 inkl moms för arbetskostnad och material, här ingår då inte kakel/klinkers och dessutom inte heller arbetskostnad för rivning och
SvenD: Köp en sån här: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=001085 eller ta två för kvaliteten är sisådär. Ser man till priset är dock kvaliteten helt OK och det går ju alltid att få fixat inom två år. Den går också utmärkt att vispa bruk och fix med. Jag skulle rekommendera en bredare mejsel än den som hänger med. Det finns sådana med vinklad klinga vilket
Robex: 1100 mm är standard för duschblandare. En wc-stol är idag 420mm från golv till sittytan.
phl: Gips är ett alldeles lysande alternativ! Upp med skivor av önskad storlek, täta tak-vägg-vinkeln med latexfog. Måla sedan taket med något godkänt våtrumssystem från någon av de kända färgtillverkarna. Låt takfärgen gå ner en decimeter eller två på väggen och överlappa den sedan med tätskiktet eller plastmattan på väggen.
fef: Skulle problemet med dubbla tätskikt i badrumsyttervägg lösas om man ventilerar spalten mellan ångspärr-tätskikt? Ventileras det då lämpligast från spalt och ut eller spalt och in i rummet?
jenfor: Självklart aldrig dubbla tätskikt. Jag har också hört att plastmattan kan lösas av fixen, men samtidigt vet jag att vissa småhusföretag valt denna lösning. De kanske använder någon speciell plastmatta eller fix som inte reagerar med varann. Å andra sidan vet jag inte vem som först sa att plastmattan skulle reagera med fixen. Det kanske var från tillverkaren av rollade system... :-)
Rosen: Hej! Har läst på detta fina forum en längre tid. Och nu har jag en fråga som är aktuell för mig. Bygger ut huset. Och i utbygget ingår ett badrum, mot yttervägg. Vill ha träpanel i taket och då är frågan, skall det vara plast ovan panelen eller inte? Träpanelen skall spikas i 28x70 glesp, som sitter i takstolarna. Ovanför är det c:a 400mm isolering / 45mm luftspalt / 17mm råspont.
Lagavulin: Tänkte flyta fram till någon meter före badkaret (avstängarlist) och sedan trögblanda samma kilto till fallet. Jo det skall vara elslinga Thorin/Thorin Blå Lagavulin
Sulan_gbg: Är det en träbalk? Fast det är det nog inte... http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1251
piculell: Vad är det för regelavstånd? Är spån limmat och skruvat i reglarna, gips limmat i spånet? /Johan
johsv: Hej! Vi bygger ett badrum i källlaren där jag har/ska bygga upp två nya innerväggar. Tänker ha en duschkabin i badrummet och undrar om man kan använda vanlig gips som man målar som väggbeklädnad eller om man ska använda våtrumsgips? /Johan
SvenD: Hej, Jag vet att det finns de här på forumet som kan detta betydligt bättre än jag, men jag kan ju delge dig hur jag funderat. För mig låter det som om du skall bygga ett badrum med en angränsande toalett. Vad jag vet så är kravet 1 cm/meter i badrummet. Lokalt vid golvbrunn och under badkar 2 cm/meter. Detta ställer ibland stora krav på det det djup som finns tillgängligt att bygga