Badrum
SvenD: Hej, Tack för svaren. Jag vattnade innan jag lade på folien och det är nu efter mer än en vecka fortfarande fuktigt inder denna. Jag kommer nog inte vatttna mer, men låta folie ligga kvar åtminstonne 28 dagar. Just 28 dagar verkar vara en magisk tidsgråns för betong. Golvärmen kommer jag att smyga upp någongång i februari, dvs minst 2 månader efter gjutningen. Jag vill vara säker på
jakim: Det måste ju vara tillåtet med el genomföringar i väggen eller hur? I alla fall om det inte är i direkt anslutning till duschen. Om du får till en el matning från ett tillåtet ställe (inne i badrummet) och drar en sladd ner till duschen så behöver du inte gå igenom tätskiktet i dusch utrymmet. Om du sen kan dölja sladden på nått fiffigt sätt så är ju allt väl :)
Sulan_gbg: Om ni badrumsexpert inte har något skäl pga tätskikt eller något så tror jag det med avstånd har mer komfortskäl...det kan kanske bli lite tort i vattenlåset om man krämar på nu... Men nu är det som det är
Hemmakatten: På den tiden jag hade båt med mycket teakarbeten, kommer jag ihåg att det var svårt att hitta nåt bra lim pga att teaken är så fet.
jon_h: Sedan tillkommer ju årskostnaden på runt 5000 spänn. Ska du jobba med det så ska du självklart gå kurserna och ha behörighet. Men min erfarenhet är som sagt att kurserna och inte minst multiple choice-testet i slutet håller en ganska låg nivå. Ska man ha koll på alla detaljer och aldrig göra något fel så räcker inte informationen där på långa vägar, utan kräver ett ganska
jon_h: Inte alls omöjligt. Sedan har det hänt att fabrikanterna haft problem med kvaliteten, Deitermanns silikon gulnade något enormt för några år sedan. Reklamera och se om de tar på sig kostnaden för att byta.
jakim: Ok, tack. Jag tar nått som går att bygga lite tjockare skikt med bara :)
v-g: Primern ska iaf vara Maxits "universalprimer" enligt dem. Sen om det är rätt denna gången säger jag inget om. Enklast är som sagt att ringa och prata med dem, de har vart bra när jag har ringt dem.
jon_h: Att plattorna släpper kan bero på flera saker, antingen är det så enkelt som att det utkammade fixet skinnade sig innan han fick dit plattorna, eller så är det en begynnande fuktskada som fått underlaget att svälla och trycka loss plattorna. Eller något annat skäl.
Lindgrenski: [citat] Nej om man ska ha plastmatta ska även den svarta packningen användas.
Fabian-Bom: Några kottlingar och kanske ett par extra stödreglar borde funka. Ta det med snickaren. Tänk på att använda en rejäl kottling ifall avloppet är tvunget att gå igenom kottlingen.
DVE: Är det någon som sätt ett sånt? Funderar lite på olika lösningar till vårat badrum vi håller på och bygger... Ännu inte bestämt något. DVE
jon_h: Sulan, jag tycker det verkar väldigt struligt att dela upp det.
Knecke: [citat] Bottenvåning. Så det borde inte vara något problem.. man kan ju alltid provbanka lite :)
Bambi: Hade möte med byggledarna idag och de stod på sig att det var ok att hoppa över manschetten och bara köra med silikon som tätning vid rörgenomföring. De menade att vi hade den 10-åriga garantin att luta tillbaka mot. Men fick reda på vilken tätskiktsleverantör de använde så ska ringa dem i morgon och sen ta hit en opartisk besiktningsman som är godkänd av BKR. Räcker deras
AW: På www.jafo.eu finns en film om hur man monterar deras golvbrunn. Anders
jon_h: Det står i den klistrade tråden längst upp, samt i branschreglerna. Båda dessa är bra läsning när man ger sig på något med så många fallgropar som badrumsbygge. Och svaret är ja. :)
urk: Kombirapid fungerar utmärkt med golvvärme, har naturligtvis kollat upp detta med Casco.
jon_h: Vadå saknas tätskikt, där finns ju bilder på när det monteras. Casco, om jag inte ser fel.
fremag: mjukfog = sanitetsslikon vid vägg/vägg och kakelfog mellan vägg/golv
Anna_Robban: Hur bygger man ett badkar? Blir man inte rutig i baken av mosaiken? :)
piculell: Fast så där ser ju inte riktigt purus brunnarna jag har hemma ut. 13mm förhöjning kommer inte att räcka i så fall. Tror jag skaffar hem purus plattor i alla fall.
Tripod: hmm 80000 kr totalt lät faktiskt som ett rätt så bra pris. Jag landade på 50000 kr och då gjorde jag allt själv förrutom inkoppling av golvvärmen + jfb som elektrikern tog 3000 för att göra.
Anders003: Golvbrunnen är bytt så allt sånt jobb är klart... Håller på och lägger kaklet nu och då utgår jag ifrån brunnen (eftersom preci alla väggar är sneda och krokiga) och jag tycker nog att det verkar bli bäst. Verkar ha relativt stor tur också med kapningarna, blir inte så man är tvungen att lägga 5-10 mm bitar mot väggen... Så om man kan utgå ifrån brunnen så verkar det bli det
emmanicke: det är bara smågrejor kvar sen är hela kåken fixad på 11 mån, jag och familjen ska ha en eloge för att ha satsat helhjärtat på detta. Nu kan jag lägga all kraft på min sambo och dotter. Må väl och tack för alla goda råd som jag plockat på forumet under ombyggnaden. nicke
SvenD: Kolla på bottenventil för duschkar. Jag tror dessa saknar det inlopp för bräddavlopp som jag antar omöjliggör en vanlig bottenventil..
jon_h: [citat] Nej, det är inte okej. Detta är ett av de stora skälen till alla skador i badrum.
jon_h: Beroende på storlek så fungerar träborr eller hålsåg utmärkt. Men man är livrädd när man gör det ändå..
jon_h: Jag hade nog valt att använda en fogimpregnering istället, de är ju gjorda för ändamålet.