2 592 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
2 frågor om elvärme i golv.
- Är det stor risk att den slutar fungera? Om man lägger en "el-matta" som man flytspacklar in så borde den ju ligga skyddad. Men jag har hört på flera håll att den kan sluta fungera!?
- Vi har vanligt vatten element nu. Kan det vara en bra idé att låta den sitta kvar, för att på vintertid låta den värma rummet och sen ha lite komfortvärme på golvet året om? Anledningen till att vi inte lägger vattenburen golvvärme är att det är vedeldad panna som vi inte kommer elda med under sommarhalvåret. Hur hade ni andra gjort?
- Vi har vanligt vatten element nu. Kan det vara en bra idé att låta den sitta kvar, för att på vintertid låta den värma rummet och sen ha lite komfortvärme på golvet året om? Anledningen till att vi inte lägger vattenburen golvvärme är att det är vedeldad panna som vi inte kommer elda med under sommarhalvåret. Hur hade ni andra gjort?
Har vattenburen värme också, valde lägga elgolv nu p.g.a att det är två små separata rum (toalett och dusch). Funderade mycket på detta, sök lite på badrumsforumet så kommer du att hitta en lång tråd med mina och andras tankar kring detta.
Var tidigare vattenburet element på toaletten som jag valde att behålla. Räknar då med att elslingorna behöver köras minimalt, och pajjar den på toaletten så har jag i alla fall kvar elementet. Detta är också på övervåningen så mycket värme kommer ju redan underifrån.
Hållbarhet är jag också smått nervös över, men oftast verkar det ju vara termostaten som ger sig och den är ju lätt att byta. Om slingar ger upp så köper jag nog innertofflor, men hoppas innerligen att de håller min tid kvar i livet (eller i detta hus dvs).
Någon som har haft elgolv som gett upp?
/Johan
Var tidigare vattenburet element på toaletten som jag valde att behålla. Räknar då med att elslingorna behöver köras minimalt, och pajjar den på toaletten så har jag i alla fall kvar elementet. Detta är också på övervåningen så mycket värme kommer ju redan underifrån.
Hållbarhet är jag också smått nervös över, men oftast verkar det ju vara termostaten som ger sig och den är ju lätt att byta. Om slingar ger upp så köper jag nog innertofflor, men hoppas innerligen att de håller min tid kvar i livet (eller i detta hus dvs).
Någon som har haft elgolv som gett upp?
/Johan
Enligt släckting som är elektriker så är det i 99 % av fallen givaren eller termostaten som ger upp. Hans tipps var att inte använda den flexslang som följer med eftersom det är näst intill omöjligt att byta givare om man har en sådan. Använd VP rör istället
Jag använde flexslangen och håller med om att det kan strula. Var dock noggrann med att få en jämn fin böj, samt så tog jag lite glidex för avloppsrör på givaren och då slank den ner utan problem.
Men VP rör kan ju vara ett bra alternativ.
Men VP rör kan ju vara ett bra alternativ.
Jobbar som elektriker. Hållbarheten i kabel är jätte lång. Det enda man skall tänka på är all inte lägga slingan under eventuella ben på komoden eller hellst inte i duschutrymmet. Oftast är det termostaten som ger sig.
Klicka här för att svara