Håller på att renovera vårat badrum som tidigare inte hade något fall på golvet. Vi ska lägga in plastmatta och ha duschkabin. Hur är det egentligen med fallet på golvet, iochmed att vi ska ha duschkabin behövs det ju egentligen inte, men vad säger reglerna och vad kan hända om man struntar i fallet? Anledningen till att jag vill undvika fallet är att det skulle ge golvet ytterligare höjd och hamna några centimeter över golvnivån i hallen plus att jag känner mig väldigt osäker på att flytspackla golvet själv och har inte råd att leja bort det. Finns ju visserligen färdiga "fall-skivor" ( http://www.gis.se/golv.html ) men dem täcker ju inte hela golvet ändå...
Tacksam för svar!

Ja, golvet måste ha fall i hela badrummet om jag har tolkat reglerna rätt.
Det får iallafall inte förekomma något bakfall.

//Martin

Nog skulle man väl kunna tolka det här som att man inte behöver fall när man har duschkabin? Fast det är klart, lite spill blir det väl alltid utanför duschkabinen också.

"I utrymmen med golvavlopp skall golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet."

(BBR 6:5335)

Det står ju att utrymmet som är regelmässigt vattenbegjutet skall ha fall, och övriga delar av utrymmet inte får ha bakfall. Det innebär ju att den delen av golvet i såfall måste vara perfekt i våg, då tycker jag att det personligen verkar lättare att ha ett litet fall över hela ytan.

Sedan är ju BBV lite striktare än BBR i det här fallet, i BBV föreskrivs fall i hela utrymmet. Mikael, om du läser tråden "Läs innan du frågar.." eller BBV så står det hur mycket fall och andra viktiga saker i dem.

Hej igen!
Funderar på att köpa en sån där "fall-skiva" jag länkade till i första inlägget på 1800x1200mm och sedan lägga motsvarande mdf-skiva utan fall på resterande golvyta och ev. sala under något för att få lite fall. Eller vad tycker ni?
Hur är det egentligen när man har plastmatta, man kan väl ha vad som helst under, finns väl inga regler om oorganiskt eller gips överhuvudtaget eller har jag fattat fel? Är vanligt gips att rekommendera före spån/plywood pga rörelser eller?
Tack på förhand!

Det går alldeles utmärkt att ha i princip vilket skräp som helst under matta, mattan klarar de rörelser som finns även i organiska skivor.

Tackar för svaret!
Men vad tror du/ni om mdf-skivorna på golvet då?
Vad är lämpligast att göra med taket, har spont som underlag, gips eller masonite och måla kanske??

Jag blev då lite intresserad i alla fall. I helgen slet jag ut ett gammalt badrum som skall renoveras.
Du får gärna ringa och fråga vad de kostar ;-D

Första tanken som slog mig var, är skivorna delade eller hela. Det kan kanske vara lite knölig att lägga in en hel skiva.

Mikael, jag tycker att du ska lägga 22 mm golvspån i resten av rummet, inte MDF.

Ett slätt målat gipstak är utmärkt i badrum. Använd våtrumsfärg.

Tack för svar!
Skivan på 1200x1800 kostar 960kr inkl moms och frakten ca 200-300kr. Dem är hela ja.
Varför golvspån och inte MDF? Går det inte bra med masonite i taket?

MDF är skört och väldigt mjukt jämfört med spån. Sen är ju golvspånen spårade så att de passar i varandra och skarven också blir stark. Lägg på det priset till fördel för golvspånen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.