Badrum
anna_jimmy: Kolla på ido eller ifö, vi har köpt ett hörnbadkar från ido 100x150 tror de hade några mindre varianter också.
jon_h: Ah, jag gissade det men hade inte hört begreppet tidigare. Ett annat skäl att använda en flexfog kan vara att den brinner mycket snabbare. En vanlig fog som späs ut så mycket, och dessutom fogas mot dåligt sugande plattor (typ klinkers) skulle ta en evighet innan man kunde tvätta. Och då kan den sitta ganska hårt på plattornas yta, där den fått torka.
jenfor: Har ni möjlighet ska ni självklart bygga in rören i väggen. Satte in ett badkar i vårt redan kaklade badrum och byggde då en "hylla" innanför badkaret som jag reglade ut 70 mm, kaklade in och satte blandaren på för att fälla in rören. När man har ett bubbelkar bör man absolut ha tätt mot väggen och foga för att slippa damm och dylikt bakom karet, vilket är omöjligt vid
jenfor: Bör funka likadant som vanliga plattor. Enda skillnaden blir att du får dra av fogen ordentligt, dvs du ska ju inte spackla upp den fasade delen.
klaskarlsson: [citat] Det där lät klurigt - är det verkligen så ? Känns inte logiskt - varför är det så i så fall, om det är rätt gjort torde det ju itne spela ngn roll ? /K
jon_h: Nej, personligen tycker jag inte att det är tvunget att ha golvvärme, även om det är ganska skönt. Ring Schönox (Akzo Nobel, 08-743 40 00) och kolla med dem, det är de som ska godkänna konstruktionen. Branschreglerna lämnar det öppet för andra konstruktioner här, om materialleverantören godkänner det. Du behöver inte använda Schönox i fortsättningen, det är bara
Mb_Star: Hej Har piffat upp badrummet med nytt golv och vägg. Dock finns det inte så mycket stabil vägg att skruva dusch hörnan i. finns bara regel på rätt ställe på ena sidan. Funderar därför på att fästa en stång till duschdrapperi i taket (för där finns det gott om reglar) eller kan man limma en duschhörna mot väggen? man får väl inte skruva i golvet i en dusch vad ja förstår även
hgranstedt: Vattenburen golvvärme som ligger under toan och som blivit punkterad / sönderskavd efter en tid?
vojma: Vill bara lägga ut en lite varning: Köpte ett Westerbergs Pond Sushi (http://www.westerbergs.com/wb/SectionPorslin.asp?SectionId=951) med tillhörande kran Motion (http://www.westerbergs.com/wb/ItemBlandare.asp?ItemId=78). Fick grejjerna efter någon veckas leveranstid - inget att säga något om. Men sen... 1 - I instruktionerna till blandaren stod det att man skulle dra åt rören för hand
vagabondo: har letat i evigheter efter en sån men det verkar inte finns - förra veckan beställde vi en lull variant från Hornbach. det är bara att bita ihop.
Larre: Fick precis en idé som kanske kunde funka. Man lägger ut platonmatta på golvet och lägger det massiva golvet ihoplimmat flytande ovanpå denna. Då får man bra ventilation samtidigt som golvet inte spricker upp när det rör sig (jag kommer inte att ha någonting stående på golvet). Golvet hålls sedan på plats av golvlister monterade på distanser.
Killavik: Jag skall i en källarvåning byyga ett badrum mot en yttervägg. Vid denna yttervägg är det som jag skall ha en duschhörna. Yttervägger är av betonghålsten och utaför denna vägg sitter det platon och utanför detta första 10 cm markisolering, dräneringsbädd och ytterst geotextil (lerspärr). Det jag undrar är hur jag skall göra med badrumsytterväggen? Skall den isoleras, dvs regla
talgis: visst, e nl generalagenten är det valfritt hur man monterar. Olikheterna beror på tillverkningsprocessen och har ingen roll för monteringen. I övrigt är jag mycket nöjd med masterboard, lätt att arbeta med och inga "stickiga" fiber. Golv och väggar är "klädda " med masterboard och väntar nu på att få flytspackel och tätskikt.
JimmyEngström: Hej, Titta på den klistrade tråden under badrum. Den beskriver lite av det du frågar om. I slutet av den tråden så finns också en länk till en annan tråd som tar upp alla kommentarer och uppföljningar. Mycket bra läsning från början till slut. / Jimmy http://forum.byggahus.se/badrum/63291-laes-innan-du-fragar-lite-allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html
Ilam: Jag har vit fog i hela badrummet, både på väggen med vita (blanka) plattor och blå golvet med mörkblå plattor. Efter 2,5 år har jag inte märkt något på fogarna på väggarna, men golvets fogar blir ju förstås skitiga emellanåt. Men mitt bästa tips är helt enkelt en gammal diskborste och så skura ur fogarna på golvet med jämna mellanrum (blir vitt o fint direkt igen). Jag är mer
jon_h: En sådan funkar nog, eller en lite större handhållen mattstripper. Och det är rätt, du måste ta bort lim- och pappersresterna.
Tammik: tackar för hjälpen jon_h blir nog att vi sätter 12mm masterboard
jon_h: Drakir: Jag förstår att du utgår från det, det gör jag också. Att jag säger emot dig beror på att jag är av en annan åsikt än du, precis som att du säger emot mig för att du är av en annan åsikt än jag. Inga konstigheter, så fungerar det på ett forum. Att täta skruvhålen om det är där det läcker är absolut vettigt. Men att avfukta en skada under tätskiktet genom att
pjac: Här hittar du ännu mer Hafa inredningar...http://www.hafaoutlet.se/services.htm i Halmstad. Brukar ha en hel del på lager...Ring och fråga om just det du vill ha.
sailomat: Varför inte testa denna produkt, blir snyggt. http://www.alloc.se/cgi-bin/alloc/imaker?id=12893&visdybde=2&aktiv=12893
jon_h: Jag förstår inte din fråga. Du pratar om att regla, och sedan om att regla under befintligt golv? Är det vägg eller golv vi pratar om, och hur menar du att du skulle behöva bygga ett rum i rummet? Förresten, har du läst tråden "läs innan du frågar.."? Där finns svar på en del grundläggande frågor.
JanneSjo: Jag har satt glasroc hydro i mitt badrum snedtak, vägg och tak har målat snedtak och tak med våtrumsfärg beckers. innan målning såspacklades skruvhål etc - sedan beckers våtrumsväv slät som grundades fast efter grund så bredspacklade med våtrumsspackel och sedan 2 ggr våtrumsfärg. det ser ok ut blev ganska slätt
HiScore: Ja, precis samma funderingar kan man säga. Det skall gå finfint att måla på UniCo-skivor. Det är ju en något skrovlig yta, men det borde väl inte vara hela världen. Det blir ju lite skrovligt när man rollar ändå... Bara man får det tätt. Men jag tycker det borde funka och när jag nu har läst din tråd verkar det som att jon_h tror det med. Då provar jag väl. Skivorna är inköpta
jon_h: Du ska använda våtrumsfärg. Inte så farligt stark, men lite ventilation när man jobbar med den är att rekommendera.