I mitt badrum så finns det i ytterväggen plastfolie (finns i alla ytterväggar i huset byggt 1978). Hur gör jag med tätskiktet mot ytterväggen? Tycker inte att det känns rätt att ha plast - skiva - tätskikt eller det är inget problem?

Det ska inte vara något problem om skivan är fuktokänslig och du använder ett tätskikt som är godkänt enligt BBV. Men jag hade plockat bort plasten om det var min kåk.

Hur gör jag på dom väggarna där den gamla gipsen kommer att sitta kvar? Är det risk för att den dra till sig fukt i och med att den kommer att ha tätskikt från bägge håll.

Det är väl tveksamt om det är godkänt att låta någon gips sitta kvar.

hempularen skrev:
Det är väl tveksamt om det är godkänt att låta någon gips sitta kvar.
Eftersom de nya reglerna ang skivor i badrum inte börjar gälla förns till sommaren är det inga som helst problem att ha kvar gipsen. I somras blev det däremot ändrade regler för tätskikt.

.... och nu slank diskussionen in på gips men min fråga var: Skall jag låta plasten sitta kvar eller inte?

Du såg att i alla fall jag svarade på den frågan va?

jon_h skrev:
Du såg att i alla fall jag svarade på den frågan va?
Japp ;) men dom andra verkar inte ha någon större åsikt eller kunskap om detta :rolleyes:

Jag håller på med samma sak i hus frå 1972 och plasten åkte direkt.
Om det nu, mot alla odds skulle komma in vatten så kan det ju "dunsta" bort om det inte finns plast där.

Tjipp skrev:
Japp ;) men dom andra verkar inte ha någon större åsikt eller kunskap om detta :rolleyes:
Funkar att sätta gips/luxskivor lr andra nya skivor med plast mot yttervägg.
Sedan om det blir så att det läcker in vatten lär man ändå vilja öppna upp då gips inte är det ända som möglar....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.