Badrum
Lmob: hur är det med reglarna man lägger dom 30 cc och så kan jag stämpa under dom lite överallt . men hur är det kan dom böja sig uppåt, trä lever ju eller måste man borra fast dom så dom inte kan böja sig uppåt eller ligger dom kvar av tyngden av golvspån flytspackel å klinker
Heavy: Det vart bra med de nya plattorna. Den ekonomiska frågan är inte klar än, vi har egentligen inte diskuterat det heller men vi har lite olika syn på saken. Visst vart det bra nu men det det blev andra plattor än de vi ville ha (de ursprungliga var slut) och plattsättningen är inte så bra på väggarna heller (den är faktiskt dålig på vissa ställen). Arbetet vart också försenat vilket
jon_h: David, om du river tätskiktet på golvet så kommer du behöva riva det på väggen också. Men en lösning, om än inte optimal, kan vara att spackla upp med fix ovanpå de befintliga plattorna och sedan lägga ett nytt golv. Inget nytt tätskikt alltså. Nu ska det ju egentligen vara korrekt fall även på tätskiktet, men jag anser detta vara en acceptabel lösning om det rör sig om en
Mr Lloyd Wright: [citat] Tack för din kommentar! Som Thomas skriver så är det lådor så push open är tyvärr inte ett alternativ. Annars håller jag med dig om att det skulle varit snyggt att behålla "handtagslöst". Ingen som har bra tips på hur man rengör fogarna?
Foolse: Måste jag så måste jag... :cool: Som sagt, sååå nördig är jag inte. Jag söker info - jag återkommer om jag hittar nåt intressant! :) /Ove
fef: Det funkar säkert bra, men hur menar du när du inte kan köra alt 1 med oglaserad platta?
jon_h: Jag skulle nog tro att skillnaden är ännu större, det kan nog bli tre-fyra gånger så dyrt med keramik ibland.
Norell: Kommoden jag monterade sist (svedbergs) hade skruvarna på 68cm och ÖK handfat 89cm - läs monteringsanvisningarna och tänk på att ni kanske byter möbel i framtiden.
-nila-: Jo, tanken är att det ska bli kakel så småningom, men det dröjer några år. Och då kommer jag ta hjälp av någon som kan sånt där "på riktigt". :) Men fram till dess måste jag göra någonting åt golvet!! Verkar iaf inte som om det är särskilt mkt som kan förstöras...? Golvytan är ganska liten (ca 1,2 * 3m) så det blir inte så mkt golv i vilket fall som helst.
jacoblo33: Hejsan, Jag är på jakt efter en snygg och smidig lösning på kombinerad dusch och badkar. Vet att det finns de "vanliga" lösningarna som varit med ett tag, men är måttligt imponerade av det. Ser ofta måttligt bra ut, känns plastigt och inte varit vidare funktionellt. Så tänkte bara höra om det är någon som vet någon speciell modell/märke som kan vara aktuell att ta en titt på.
pappskallen: Snickarbyggt är smidigt, då kan du få vilka mått och material du vill.
v-g: Eftersom ingen har några ideér får man skapa själv. Fönstret hyvlade jag karmen så slät jag kunde medelst en billig inköpt elhandhyvel. Hittade lite dold spik också :) Tröskeln får bli att den byggs ut "liggande" på betongen. Tänkte att jag målar hela skiten vitt så är det ju bara att ansluta täskiktet direkt på detta. 1. Vilken färg kan vara lämplig till detta? 2. Jag
Anna_Robban: Va hände med dom utlovade bilderna på gästtoan och badrummet??
Strulputten: Väcker tråden igen med ett par nybörjarfrågor: Om jag förstått det rätt blir även delningen 300 eller 400 mellan fästskruvarna längs kortsidorna. Mellan glesläkten hänger skivorna i luften längs skarven. Det känns som det finns risk för sprickor i den skarven eftersom den varken har stöd bakifrån eller tätt mellan skruvarna, men det är kanske ingen fara? Kortsidorna är ju inte
SvenD: Normalt är det inga som helst problem att borra hål i den regel du nämner. Den tjänar ju bara som stöd och spikregel för de stående reglarna. Det borde till och med vara OK att dela regeln där avloppet skall fram, allt under förutsättning att du fäster den väl på ömse sidor. Tätningsringar till 110 och 75 kan du ta ur för hand. 50 kan behövas en skruvmejsel för att få ur. Det
jon_h: Nejdå, så lite är inga problem, bara bra om takfärgen överlappar med tätskiktet på väggarna.
ByggPutte: Har byggt skvaller rör med en eldosa och vp- rör som skvaller rör. Drar ut den så den är något för lång sen efter kakling brukar jag kapa den ca 1 cm utanför kaklet. Mvh Putte
greek: Ja, jag har tagit upp det med firman och de säger att de kilar upp plattorna och det är bl.a det som tar den extra tiden. Det går även åt mer fix eftersom man kör med en mera grovtandad kam. Jobbet är iaf beställt nu och om det verkligen tar två dagar extra så förutsätter jag att resultatet blir extremt bra!
piculell: Tack Sven. Fast säger ju inte riktigt hur måttet "röranslutning ner till pipen" är, bara från vägg ut till pipen som jag förstår det.. Men jag höftar att det är knappt 150mm det också, så utgår nog från det. mvh /Johan
speedomac: tycker du spacxkla det jämt. ta en liten rätskiva å kika va du har knölar resp gropar. du kan spackla igen det me vanligt fix me!! sättningen du sen gör tycker jag att du skall dubbel limma plattorna!!!!
jon_h: Vi låter Speedomac få sista ordet i denna diskussion, tror inte vi kommer längre. Jag låser tråden.
speedomac: hej!!! golvet sättar man sist!!! då sabbar man ej gummit+ att man slabbar alltid ner med fix mm på plattorna. sen lättare å skära väggplattorna efter golvet å sen sätta klinkers imot..... learn and work on!!! mvh speedomac http://www.minhembio.com/speedomac/45353/ http://www.minhembio.com/speedomac/154025/ http://www.minhembio.com/speedomac/154025/
jon_h: Du ska ha fall i hela rummet. Står i branschreglerna och i den klistrade tråden "Läs innan du frågar..".
Baritz: Hej allesammans....Kan meddela att jag inte längre är så intresserad av svar,men jätte tack ni som redan svarat.. Dem skulle byta till "nya generationens gips" för vår del....Eftersom huset står till vårt förfogande för egna arbeten i juli/augusti-08,när dem "nya reglerna" vunnit laga kraft.. MVH/Baritz
tank77: http://forum.byggahus.se/badrum/80553-varfoer-kakla-vaeggen-innan-golvet.html
ByggPutte: Kladd klickar på kakel går lätt med "klick skrapa". Används bland annat till glas hällar. Mvh Putte