Som framgår av mina tidigare inlägg på detta forum arbetar jag med att bygga om ett rum i vår källare (suteräng, rummet ligger helt ovan jord). Golvet är omgjort med golvvärme och isolering etc. Planen är att bygga toa, dusch, bastu samt en del med tvätt och torkmaskin (se bifogad bild). I rummet står även en gaspanna som är tänkt att byggas in (luftkanal går i innertaket).
Jag har satt upp innerväggar (aquapanel, metalreglar) runt den del där duschen ska vara och har fall på hela golvet mot golvbrunnen i duschen. Jag har även tagit upp en igensatt fönster i grundmuren och satt in glasbetong.
Det har varit många svåra frågor och några av dem återstår. Tänkte därför höra om det är någon som har haft liknande dilemman:
1. Ska det vara tätskikt på hela golvet eller endast runt duschen. BBR säger att det ska vara tätskikt i hela rummet när man har "kapilärbrytande skikt" under (vilket jag har). Några "experter" menar dock att man i sådana fall behöver lägga tätskikt i hela källaren. Antar att det beror på att risken finns för fuktvandring till de övriga rummen.
2. BBRs huvudregel säger tätskikt på alla golv och väggar i våtrum. Det framstår för mig orimligt att ha tätskikt på väggar som ligger tre meter från duschen och dessutom "runt hörnet" bakom en innervägg (se bifogad bild).
2a. Jag skulle ju kunna strunta helt i tätskikt i toan och bastun eftersom de inte är "våtrum", eller hur? Även utan tätskikt ska väl golven klara lite vattenstänk. Enda oron är väl isolering av frigolit som ligger under golvet.
3. Väggarna runt på dusch och toan är på plats. Men jag funderar på att vänta med den andra väggen till bastun och lägga klinker (inkl ev. tätskikt) först och sedan limma dessa väggar mot klinkergolvet. Tanken är man ska kunna ta bort bastun utan att förstöra golvet.
4. Förutom väggarna i duschen hade jag inte tänkt att sätta kakel eller tätskikt på övriga väggar. I stället våtrumsfärg. Funderar på om jag ska behöva sätta aquapanel på dessa väggar eller om det går bra med gips.
4a. Mot ytterväggen i duschen har jag en luftspalt bakom aquapanelen, men funderar på att sätta gips/aquapanel direkt mot den putsade ytterväggen i toan. Ytterväggarna är isolerade med frigolit på utsidan.
Jag har massa andra funderingar också men ska väl se om det är någon som mäktar med att läsa igenom detta först.