Vi ska renovera vårt badrum på andra våningen, det är ca 4 m2 men vi funderar på att bygga ut det ca 2 m2.
Då är ett av problemen att på den väggen som ska rivas sitter det ett vatten element.
Hur gör man med det?
Får man "gömma" det i golvet?
Vi kommer ha el golvvärme i badrummet sen så elementet behövs inte.

tacksam för svar!

Du får inte gömma det utan måste ha en inspektionslucka där du pluggar röret, du kan dra upp röret i väggen och göra en lucka där.

Om elementet är på andra våningen kanske rören passerar något ställe på vägen dit där det är bättre att plugga dem. Våra gick t.ex genom skafferiet på våningen under.

Enligt säker vatten så får du gömma skarvar i värmesystemet dolt, detta på grund av att det inte finns något tillskott på vatten i värmesystemet samt att det rör sig om mycket lägre tryck.
Det går bra att montera tex en klämringskoppling och låta röret ligga nere i golvet.

mb29661 skrev:
Enligt säker vatten så får du gömma skarvar i värmesystemet dolt, detta på grund av att det inte finns något tillskott på vatten i värmesystemet samt att det rör sig om mycket lägre tryck.
Det går bra att montera tex en klämringskoppling och låta röret ligga nere i golvet.

Har du någon länk till detta då försäkringsbolagen anger att vi måste ha inspektionslucka när vi gör liknande jobb bara för att man måste kunna komma åt kopplingen ex annars om det skulle bli läcka så kan vi åka på smällen.

Det stämmer nog som de säger,rören till det elementet som togs bort i mitt badrum skarvades i en liten låda med utlopp till duchen på våningen nedanför.
Jag läste en text där det stod att säker vatten gällde för system under tryck, tex tappvatten. Men ett värmesystem står ju också under tryck, dock mycket lägre.
Jag får be om ursäkt om jag misslett någon, lite för snabbt svar från min sida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.