Jag har ett tråkigt klinkergolv utan golvvärme som jag skulle vilja byta ut. Går det att lägga nytt golv med golvvärme på gammalt klinker? Jag vill inte riva de fina väggarna...

Ett byggvaruhus sa att man inte bör lägga dubbla tätskikt eftersom fukt kan stanna kvar i mellan. Men samtidigt måste man ha tätskikt ovanpå golvvärme... Någon som har erfarenhet av detta?

Och om man väl bestämmer sig för att flytspackla på gammalt klinker och sedan lägga nytt tätskikt, hur gör man mot väggen så att fukt inte kommer ner mellan det gamla och nya tätskiktet?

Hur gammalt är det första golvet?

Mvh Putte

2001 eller 2002, har inte kunnat få exakt år där

Man behöver inte ha tätskikt över alla golvvärmeslingor, efter vad jag kom fram till när jag forskade i ämnet för ett tag sedan. Hur man löser det praktiskt med matning, termostat och så vidare vet jag inte.

behöver du tätskickt? är det dusch/bad ?

Tack för svar! Ja, det är i badrum med dusch och befintligt tätskikt bör vara från 2001/2002 då det byggdes. Letade lite i detta forum och såg att min fråga varit uppe tidigare, då var ett svar:

"Om tätskicktet är ok kan du lägga en tunn slinga på det gamla golvet och spackla med snabbhärdande fix (inte flytspackel) och sedan lägga nya plattor.

Man behöver inte prima golvet men rengöra det ordentligt med tex amoniak."

Jag skulle dock behöva använda flytspackel för att få upp golvet 20 mm. Så frågan är om det finns ett särskilt skäl till att inte använda flytspackel och värmeslinga utan tätskikt ovanpå? Och kan man i så fall lägga ett nytt dubbelt tätskikt bara i duschen?

(Ska höra med leverantören igen, men tyvärr får man ibland olika svar från dem)

Hej.
Jag har just gjort det du frågar om.
Jag tog kontakt med ett proffs innan och så här sa han och så gjorde jag även.
Om tätningen är rätt gjord i brunnen (det ser du om du kikar ner, det ska sitta en klämring där som håller tätningen) kan du spackla upp med spackel som tål att ligga vått. Sånt spackel som används i pooler t.ex. Golvet ska tvättas noggrant och primer ska användas varje lager du lägger något (spackel eller kakellimmet).
Jag använde Ardals sortiment (finns nog inte utanför proffshandeln).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.