Badrum
piculell: Fast så där ser ju inte riktigt purus brunnarna jag har hemma ut. 13mm förhöjning kommer inte att räcka i så fall. Tror jag skaffar hem purus plattor i alla fall.
Tripod: hmm 80000 kr totalt lät faktiskt som ett rätt så bra pris. Jag landade på 50000 kr och då gjorde jag allt själv förrutom inkoppling av golvvärmen + jfb som elektrikern tog 3000 för att göra.
Anders003: Golvbrunnen är bytt så allt sånt jobb är klart... Håller på och lägger kaklet nu och då utgår jag ifrån brunnen (eftersom preci alla väggar är sneda och krokiga) och jag tycker nog att det verkar bli bäst. Verkar ha relativt stor tur också med kapningarna, blir inte så man är tvungen att lägga 5-10 mm bitar mot väggen... Så om man kan utgå ifrån brunnen så verkar det bli det
emmanicke: det är bara smågrejor kvar sen är hela kåken fixad på 11 mån, jag och familjen ska ha en eloge för att ha satsat helhjärtat på detta. Nu kan jag lägga all kraft på min sambo och dotter. Må väl och tack för alla goda råd som jag plockat på forumet under ombyggnaden. nicke
SvenD: Kolla på bottenventil för duschkar. Jag tror dessa saknar det inlopp för bräddavlopp som jag antar omöjliggör en vanlig bottenventil..
jon_h: [citat] Nej, det är inte okej. Detta är ett av de stora skälen till alla skador i badrum.
jon_h: Beroende på storlek så fungerar träborr eller hålsåg utmärkt. Men man är livrädd när man gör det ändå..
jon_h: Jag hade nog valt att använda en fogimpregnering istället, de är ju gjorda för ändamålet.
MathiasS: Ta ett par lager golvfoam bakom så du når rätt höjd. Spegeln behöver bara fästas med mjukfogen runt om spegeln.
pernon: Efter att ha läst så många goda tips får jag äntligen ge ett själv. Jag har rivit ett badrum/bastugolv/relax som var totalt ca 10 kvadrat med golvmatta och väggar. Ett fantastiskt verktyg, när det satt hårt, var en barkspade. Det låter brutalare än vad det är. Man drar mattan med vänster näve och kör på med barkspaden med högern, lite försiktigt. Otroligt smidigt och orsakar få
MaxiMagic: Ok, tack för svaret. Kanske värt att undersöka lite närmare. Gissar att brf inte har ansvar för tätskiktet? Lade märke till problemet när jag städat badrummet och slösat lite väl mycket vatten. Normalt sätt utsätts golvet för begränsade mängder vatten pga av badkar. De lösa plattorna ligger där vatten normalt inte hamnar men där de utsätts för mycket belasting. Mvh
jon_h: Börja med att läsa den klistrade tråden "Läs innan du frågar..." och kanske söka lite på forumet om du har mer specifika frågor. Enda skillnaden när det gäller källare är att man normalt bara tätskiktar där det kommer förekomma vattenbegjutning.
Lindgrenski: Jag monterade i liv med gipset och satte förhöjningsring för att komma ut till kaklet.
TurboTouring: Prova att knacka på plattorna med en skaft på en skruvmejsel. Det ska höras stumt när man knackar på plattorna, låter det annorlunda så har plattorna förmodligen släppt. Vad var det för bjälklag under, låter som det har gett vika när det sviktar så.
ktm250: Hade jag valt så hade jag behållt det som det är och gjort en flytande konstruktion med 4320, som du hade tänkt dig innan, för bästa värmeåtergivning, men visst, vill man spara pengar så kan man ju gjuta i betong. Jag vet inte hur spån är i tröghet jämfört med gips, men det bästa är spackel. 20 mm gips motsvarar 30 cm flytspackel. Vanlig finbetong om du vill snåla som mest. Vill
jon_h: Visst, vid starkt sugande underlag kan det vara vettigt att köra en vända med utspädd primer. Men VS20 ska fungera till detta också, utspädd då. Jag har på inrådan av LIP gjort just så på ett par ställen. På golvavjämningen kan jag inte se något skäl till detta, och det har heller inte LIP gjort i sin monteringsanvisning eller på telefon.
jon_h: Nej, självklart får man ingen uppdaterad garanti för tätskikt och annat. Och tätskiktet behöver inte vara godkänt enligt dagens normer, det är ju ett tio år gammalt badrum.. Detta är ju ingen egentlig renovering, men om skälet till detta är att man inte gillar de gamla plattorna så får man det snyggare i alla fall. Om det står mellan att inte göra någonting alls eller att kakla
ByggPutte: Händer att dom använder en lucka som är gjord att kaklas på ooch sen sitter med magneter. Den fogas in med silikon i samma färg som fogen. Mvh Putte
Lindgrenski: Har du börjat innan 1 juli så är det ju de gamla reglerna som gäller. Kör själv med spånskivor bakom och vi började bygga för ett år sen.
gromit42x: Mellan blocken är det fogat med klinkerfog (klarar lite större fogbredder än vanlig kakelfog) I skarven mot väggen och mot den rostfria skyddslisten ligger det däremot en mjukfog. Monteringen med plastlist och lim var urenkel. Se dock till att ha räta vinklar mellan vägg och golv innan du börjar. Det underlättar extremt mycket. Jag byggde upp en liten klack som jag kaklade in istället
d-sajn: Jag har inhandlat ett stycke "Box inbyggnadsdusch" från Tapwell. en sådan som är godkänd för inbyggnad i vägg. Jag har dock en lite fundering och det är hur man skall lösa detta med övergången till själva takduschmunstycket som kommer ut från väggen. Vad skall jag ha för rörkoppling för att det skall bli stabilt? Känns inte riktigt 100 att använda en valig rörkoppling från pex
190Ecosworth: [citat] Jo fast underhålls värmaren kostar bara 850:- att köpa till hos http://www.importlagret.com. Så du kan ju få nästan 2 kar för 25000:- Och då med värme.
Tripod: Här har du en del element att välja bland. Tycker elementen i gjutgranit verkar häftiga för ett badrum. Finns vertikala varianter som kan agera handukstork. http://www.elkompaniet.se/ Har beställt handukstork härifrån (ej granit) och det funkade bra.
JohanOLinda: hade det inte funkat så hade du centrerat...
Sulan_gbg: Jag har lärt mig det nu... Det löste sig i alla fall med återlämnandet, länken gjorde susen. Tack Faidros!! Nu är det inhandlat på på Hornbach istället. Rätt format och till halva priset dess utom =)
OlofChrister: Tack för svar men jag tycker att det ser tajt ut. Trycker man dit en böj så bygger den 110mm och då hamnar man på ungefär samma mått som standard. Men bra ide, jag ska kolla lite på denna typ av toaletter. mvh, Christer
Micke H: Hallå, så här blev det till slut. 30x70-reglar i golv, vägg och tak. isolering på golvet mellan gamla golvplanken och nya spånskivan. i övrigt luftigt eftersom ventilationen kommer hämta del av luft från det utrymmet så att inte ev. fukt från huset står kvar. Tråkiga under-tiden bilder så det blir ett på golvet, ett på badrummet utifrån, ett på huset och ett på den generöst
jon_h: Den är säkert jättebra, precis som de tätskikt som är testade och godkända av byggkeramikrådet. Kan inte se något skäl att välja något som inte följer branschreglerna BBV.