Badrum
Helgon: Nu har vi köpt badrumsmöbler som är 150cm breda och skulle vilja ha en spegel med samma mått, tyvärr hittar jag bara 120cm breda speglar md infälld belysning... Någon som vet var det finns(länk) till 150cm bred spegel med eller utan infälld belysning? Stort tack på förhand
bigsnucke: JAG ser ju också till att stänga till toan när jag varit där... men jag vet också att saker som KAN öppnas också kommer att vara öppna förr eller senare. Då kan man vara 100% säker på att någon liten kommer att råka fösa ner en parfymflaska när han är på jakt efter sitt lördagsgodis som hans storebror kanske har gömt just där... Flaskan kommer inte att landa på golvet, då
smiler: Bygg en form runt å flytspackla i så du får en liten klack.... så att ev vatten på golvet inte hamnar runt rören. Gumma! Fast hur ofta har man vatten stående på golvet i en tvättsuga? Bygga in rören i en låda är ju ingen bra ide om de skulle börja läka med tiden.
Janne44: Jag var rädd för det .... får vänta med duschdelen som ska ha väven .... Tack för svaren! /Janne
jon_h: Golvspån och spackel är alldeles utmärkt. Att lägga någon annan skiva först är fullständigt onödigt. Fråga aldrig folk på byggvaruhusen om hur du ska bygga, de har i regel inte en aning, men svarar gärna ändå.
MRK: Som hittat: http://www.bathroomheaven.com/sp_brochure/bath_mixers_deck_mounted
jon_h: Nja, jag tror inte något av dem är den bästa lösningen i alla fall. Vad gäller infästning av nya bjälkar så löses det kanske enklast genom att du kortlar i mellan de befintliga bjälkarna, nära upplagen, och fäster de nya bjälkarna i kortlingarna.
ingfr: Varför envisas folk med att ha golvbrunn under ett inbyggt badkar? Klart att det blir snuskigt. Bygg istället in ett badkar med breddavlopp och anslut direkt till avlopsstammen via vattenlås precis som ett tvättställ.
jon_h: Det känns fortfarande som en mindre bra konstruktion. Men visst, om man torkar ut konstruktionen under några månader först så kan det kanske fungera. Man måste också lägga in varningsband när man bygger in asbest, så att folk som river i framtiden görs uppmärksamma på det. Jag hade absolut rivit bort det gamla och gjort en ny konstruktion som man har full kontroll över.
jon_h: Fungerar gör det nog, men fukten kommer märkas. Jag hade lagt ner det extra arbetet med att dränera, bila upp golvet, isolera och gjuta ny platta.
nino: Vi hade en liknade skada på senaste bygget, det tog 2veckor med avfuktare (eller vad det är) från ocab
JanneSjo: någon som har tips om vad man ska göra om man nu sätter högtalarna i väggen
Längtandsfull: :) [citat] ja jag vet att det är det... och ja de är meningen :-)
jon_h: Om marken är hyfsat torr så fungerar en sådan konstruktion skapligt. Men visst är det vettigt att bila upp, gräva ur, isolera och gjuta nytt. Det är billigare att gjuta på betong och sedan spackel, men spackel fungerar också om man gjuter tjockt nog.
Knaster: Kolla med någon lamp affär. Jag tror att Elkedjan säljer detta märke. http://www.elkedjan.se Annars om du kan kolla med någon elfirma som kan beställa dessa, Jag jobbar i branchen så jag köpte genom företaget. //T
jon_h: Absolut. Skadar inte att fukta den torra fogen lite först.
jenfor: [citat] Konsoler fördelar belastningen bättre än tvättställ man fäster direkt i porslinet. Dock är gips fortfarande inte tillräckligt hållbart för att det skulle funka.
Doctool: Skulle vara kul att se när ungarna ska tvätta händerna samtidigt...........
Knaster: Håller på att försöka få till en egen konstruktion på badrumsmöbel och skulle behöva lite tips och kanske förslag. Tanken är så enkel att de blir två stycken IKEA skåp av Faktum modell. Måttet på bänkskivan som är lite av begränsningen är att den kan va max 152 cm. Där är det tanken att det blir en ek eller valnöts skiva som det skall fällas ned två stycken Gustavsbergs
Jilles: Plattorna har suttit i ca 10 veckor. vet ej vilken tätskikt som användes.
jon_h: Det är inte därför man sätter plast, det är för att skydda mot fukt inifrån. Enda skälet att ha plast bakom skivorna i badrum är om man har ett hus där det är extra viktigt att det är helt tätt, till exempel med en FTX-ventilation.
MC_Hammer: Jo det var ju tanken att jag skulle bygga en kommod och ett högskåp själv alltså.. håller med fullständigt att man absolut inte får grejerna billigare genom en möbelsnickare.. Ingen med bilder som inspiration?
Anonymiserad 23608: Med normal försiktighet är det ingen fara. Tätskiktet ligger under fixet som plattorna sitter fast i vilket brukar handla om ca 1 cm totalt, men det räcker om du kratsar ur ungefär halva fogen. Om du bara lägger ett tunt lager fog ovanpå en befintlig så kommer det lossna inom kort.
Anonymiserad 23608: Det var glasklart att vi pratade om just betygssättningen, och att regga en fejkad användare och ge betyg ska inte funka.
Åsa76: Jo, tråden är väldigt gammal och nya BBV regler är i fullt bruk så vi har redan fått svar. Tack ändå!
jon_h: Även om man använder bottningslist är det direkt dumt att mjukfoga runt klinkerramen.