Jag har problem med fuktskador i badrumstaket. HSB har varit där och kontrollerat skadorna. Det anses vara "normal slitage", förstod det som att skadorna var ytliga och inte har gått igenom någon fuktspärr. Det är alltså ytmögel i taket, men det har gått så långt att färgen har börjat flagna på några ställen.

Hur kan jag åtgärda det? Antar att jag måste slipa eller skrapa taket. För att sedan måla med grundfärg o våtrumsfärg? Jag har aldrig gjort något liknande förut, funderar på om jag kan göra det själv eller om jag borde anlita någon. Vad tror ni det skulle kosta?

Badrummet är ca 2x2m och har betongtak. Det renoverades senast på mitten av 90-talet av föreningen.

/rookie

Inget märkvärdigt att fixa själv, följ anvisningara på burkarna så fixar du det lätt själv med råden du får i färgaffären.

Det som däremot skapar en nyfikenhet är om du eller någon annan har ändrat på ventilationen i badrummet. Är ventilen stängd eller är det dåligt sug denna. Har du tvättmaskin i badrummet eller t.om. kondenstorktumlare. Isåfall kan det vara så att du producerar lite väl mycket fuktig luft i ditt badrum som skapar förutsättningarna för grogrund till mögel. Ett fönster som alltid står på glänt ändrar också förutsättningarna för en väl fungerande ventilations anläggning. Be föreningen att de mäter upp din vent om du är osäker.

Ventilationen har varit undermålig, luften har blåst in i badrummet istället för sugits ut. Men i morse var sotaren där och lyckades vända på draget så nu går det åt rätt håll. Jag har tidigare ifrågasatt att det har blåst in, men föreningen har sagt att det skulle vara så. Svårt att stå på sig när man inte kan tillräckligt mycket.

Vad tror ni det kan kosta att hyra in någon som gör detta? Om det inte blir några jättesummor så har jag pengar i repfonden som jag kan ta. Känns lite osäkert att som första projekt börja med badrummet :(

Det är inga jättesummor det handlar om, max material för 2000 kr och arbete ca: 5-6 timmar skulle jag tro med resor mm. 6x450kr= 2700 kr totalt ca 4700 kr men säg 6000 kr så är du på den säkra sidan. Kolla med föreningen de har säkert någon kille som brukar göra småfix, kanske du kan göra lite själv innan han kommer. Ta in ett prisförslag.

Samtidigt så så funderar man ju på om det är du som ska betala alls, du ansvarar inte för ventilationsanläggningens funktion eller hur. Är den felaktig borde det vara föreningen som fixar skadan eller hälften hälften iallafall.

Nu vet jag ju inte hur illa det är med ditt tak. men badrumstak är normalt inget kritisk eller speciellt svårt. Väggar o golv därmot är det väldigt känsligt att man gör exakt rätt på.

Skrapa bort lös färg, tvätta med målartvätt. ev. slipa lite framförallt där det finns kanter efter flagnad färg. Ev. spackla dessa kanter.

Måla efter ett system som de säljer i butiken. Dvs olika färgtillverkare har lite olika varianter på kombination av grundfärg och färg, följ ett system slaviskt.

Det kan ev. vara en god ide att måla med häftgrund innan du lägger på grundfärg etc. Den minskar risken för flagning.

Din yta är så liten att jag tror du kan göra grundarbetet med skrapning och slipning på en kväll, ev slipa lite spackel andra kvällen (max en halv till en timme). Måla med resp lager färg tar på en så liten yta typ 40minuter inklusive rengöring av pensel o roller.

Så som sagt hårt arbete en kväll och sedan kanske 40minuter 2- 3 kvällar. Jag skulle se det som att det är mer arbete att få tag på en målare jag litar på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.