3 475 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Badrum - lag om avstånd till kök ?
Hej !
Har köpt ett gammalt hus och så här i tidigt planeringsstadie undrar jag om någon har koll på om det finns någon lag om hur långt ifrån badrum måste ligga från kök?
Någon sa att det måste finnas två dörrar mellan kök och badrum (vägg i vägg utan dörr är en annan sak). Som huset är byggt nu har befintligt badrum ingång direkt från kök, alltså bara en dörr i köket som leder direkt in till badrum. Besiktningsmannen anmärkte inte på detta.
Har köpt ett gammalt hus och så här i tidigt planeringsstadie undrar jag om någon har koll på om det finns någon lag om hur långt ifrån badrum måste ligga från kök?
Någon sa att det måste finnas två dörrar mellan kök och badrum (vägg i vägg utan dörr är en annan sak). Som huset är byggt nu har befintligt badrum ingång direkt från kök, alltså bara en dörr i köket som leder direkt in till badrum. Besiktningsmannen anmärkte inte på detta.
Tack, såg hänvisning till Boverket på länken du gav mig. Boverket säger:
"Boverkets byggregler, BBR, är formulerade som funktionskrav, d.v.s. man anger vilken funktion samhället kräver men inte hur kravet ska uppnås. I detta fallet är BBR 3:21 tredje stycket tillämpligt. Där står att "bostäder skall dimensioneras, disponeras, inredas och utrustas med hänsyn till sin långsiktiga användning". Kravet gäller vid nybyggnad och preciseras i varje enskilt fall. Man reglerar alltså inte generellt t ex olika rumstypers placeringar i förhållande till varandra. Om man vill diskutera ett enskilt fall kan man vända sig till kommunens byggnadsnämnd."
Jag tolkar det som att man kan freestajla efter samvete och sunt förnuft.
"Boverkets byggregler, BBR, är formulerade som funktionskrav, d.v.s. man anger vilken funktion samhället kräver men inte hur kravet ska uppnås. I detta fallet är BBR 3:21 tredje stycket tillämpligt. Där står att "bostäder skall dimensioneras, disponeras, inredas och utrustas med hänsyn till sin långsiktiga användning". Kravet gäller vid nybyggnad och preciseras i varje enskilt fall. Man reglerar alltså inte generellt t ex olika rumstypers placeringar i förhållande till varandra. Om man vill diskutera ett enskilt fall kan man vända sig till kommunens byggnadsnämnd."
Jag tolkar det som att man kan freestajla efter samvete och sunt förnuft.
Klicka här för att svara