J
JohanKBA: [citat] Med 20mm i det här fallet, innebär det att den skall vara 20mm över golvhöjden? Hos oss satte de dit tröskeln sist, den är dock exakt lika hög som golvet. /JohanKBA
4 svar · 2,5k läst
J
jon_h: Nej nej, du kan inte ersätta golvspånet med hydropanelen. På vägg funkar den däremot utmärkt, precis som andra fibercementskivor och andra typer av våtrumsskivor på marknaden.
3 svar · 4,4k läst
A
anra: hehe, det har du ju rätt i. tack för alla fina tips... :)
7 svar · 3,7k läst
zno
zno: Badkar i återvinningsplast. http://www.jbbad.com/jbbad_frameset.asp
4 svar · 9,3k läst
Åsa76
Åsa76: OK, jag tror jag fattar, de med 2skarv" är fresch WC, det skall vi ju ha enligt kontrakt. De får byta ut knappen då. Men är det någon som har erfarenhet av denna knapp? Den skall väl sitta stabilt på väggen?
1 svar · 7,9k läst
G
Anonymiserad 23608: Alternativet är att sala på reglarna med masoniteremsor som spiklimmas fast. Denna metod hade jag nog använt på golvet i alla fall. Jag tror att det kan bli knepigt att lägga och limma golvet utan att gå på det, och då kanske man trampar ut limmet mer än man önskar. Om du ändå salar på golvbjälkarna, så se till att få golvet i våg så underlättas utsättningen av höjder inför
3 svar · 3,1k läst
I
IFB: OK,tack för all hjälp- nu kör jag igång.
11 svar · 4,1k läst
v-g
v-g: Därför jag kör hårdlött överallt där möjligt, resten skruvat. Har sett _för_ många oringar smulas sönder för att jag ska våga lita på dem i 50 år. Hårdlött är för mig garanti på stång.
9 svar · 9,2k läst
J
jon_h: Boverket har satt upp de kraven som generella krav för worst case scenario. Det vill säga plattklädda ytor, fuktkänsligt material bakom, diffusionsspärr i väggen och i de mest utsatta delarna av landet. Där kan det behövas så högt ångmotstånd. Boverket lämnar dock utrymme åt att använda tätskikt med betydligt lägre ångmotstånd om en fuktdimensionering visar att det går bra i
8 svar · 7,3k läst
B
Badrum2008: Bloink, Tack, vi är ruskigt nöjda. Tänk att vårt badrum såg ut så där för bara någon månad sedan... Vi bestämde oss för att ett rejält handfat passade oss bättre än två.
47 svar · 18,7k läst
·
J
jon_h: Det är inga problem att limma den kabeln direkt på den primade spånskivan. Spackla sedan minst 15 mm tjockt.
5 svar · 1,8k läst
J
jon_h: Det som står på hinken stämmer inte om man ska köra deras system 17, om de inte har ändrat nyligen. Det ska vara 280 g/m2 av VS20, och 1,5 kg/m2 av VS30.
8 svar · 3,1k läst
C
carlbanan: 17m2 Kakel, klinker, fix och fog, flytspackel, golvvärme (el), glasbetongblock 100st, osså en nisse som satte upp allt.....87000 Bubbelkar 16000 Möbler 15 000 Toa 2000 2st Blandare +takdusch 7500 Sen kommer väl lite till för skivorna, tror dom kostade 6000 //Calle
24 svar · 9,5k läst
J
jon_h: Det beror ju på hur man tänker lasta kortlingen. Men böjstyvheten är inte en särskilt viktig faktor när det kommer till kortlingar. Det är viktigast att man inte missar dem, och då är det ju en god idé att sätta dem på det viset.
30 svar · 9,1k läst
J
jon_h: En fogkrats eller en multimaskin med särskild klinga för detta ändamål.
5 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Om bubblan är en centimeter, nej. Tio centimeter, ja. Det beror ju också på hur stora plattorna är. Men jag tycker absolut att man ska åtgärda bubblorna när man upptäcker dem. Edit: Upptäckte nu att trådstartaren skrev hur stor bubblan är, missade det när jag skrev mitt första inlägg. En så stor bubbla måste naturligtvis åtgärdas.
3 svar · 2,0k läst
E
EstherL: Hej! Vi behöver dra om rörer i badrummet nu vid renovering. Det som behöver göras är att plugga igen de nuvarande rören (som kommer ut genom väggen) och sedan dra nya rör från andra sidan av rummet (ca 3 m) till en duschblandare. Någon som har gjort något liknande och har någon aning om hur mycket en rörmokare tar för att göra detta? Dessutom skall ett avlopp till en bidé pluggas
0 svar · 1,4k läst
M
marfre: Någon annan som har något tips?
3 svar · 1,5k läst
Bezt
Bezt: Hur gick det med det här till slut?
11 svar · 1,9k läst
K
kalle_ada: Du är en ängel putte_1! Vi har ungefär samma problem och har letat jättemkt, men inte hittat ngt som passar.
2 svar · 1,6k läst
brorzan
brorzan: [citat] Usch. Min tanke annars är att snygga till urgröpningen såpass mycket att det går att kakla in bakom och under rören. Då kan rörkrökaren få sätta sin koppling där utan problem, jag kan kakla men får en liten nisch in i väggen längst upp, typ så här: | \ | | Det känns som den enklaste lösningen, utan att för den delen göra avsteg från reglerna.
6 svar · 2,0k läst
·
N
Norell: Det finns även passande bröstlist i sortimentet om du vill göra ett avslut mitt på väggen, i gamla hus tror jag avslutet kan sitta upp mot 2m, eller så är det bara en efterhandskonstruktion?
5 svar · 5,9k läst
L
Lillgus: Skulle behöva lite tips på hur man lättast får ett plant underlag för en vägg av glasblock. Eftersom det är ett badrum ligger ju klinkern med fall mot brunnen. Antar att man måste bygga upp en plan yta med nån typ av spackel. Helst utan att kladda ner hela golvet. Ska bygga med lim och skenor om det har någon betydelse.
0 svar · 1,5k läst
J
jon_h: Sluring är en löst bruk som borstas in för att ge bra vidhäftning. Mätta fogarna med vatten före syratvätten. Ingen fara för tätskiktet. Jepp, man lägger en ny slukrist på den gamla.
7 svar · 2,2k läst
A
avendere: [citat] Det var j*vlaremig de dyraste golvslingorna jag hört talas om... =) - Köp slingorna själv och muta elektrikern och golvläggaren på plats... blir inget direkt merjobb om man ordnar det från början.. MVH: Marcus
3 svar · 1,5k läst
A
avendere: [citat] Har för mig att VT färg inte är ångtät.. alltså i jämförelse med ångspärren ovan gipsen så blir VT skiktet diffusionsöppen och fukten kommer således inte stanna mellan skikten.. Ganska logiskt.. om VT är vattentät men släpper igenom ånga åt ena hållet så bör den även göra det åt andra hållet.. MVH: Marcus
3 svar · 1,6k läst
B
BobbyEwing: [citat] Oavsett vilket så bör det ju då vara hantverkaren som ska vara den som informerar om vad som ingår i priset, varför det är bra att göra på det sättet etc, dvs hjälpa kunden att fatta ett bra beslut. Angående viten etc så är det ju i sig en rejäl känga till hela branchen att det första man blir rekomenderad att göra som kund att se till att man har detaljerade klausuler
25 svar · 3,7k läst
J
jon_h: Jag är inte säker på att jag förstår din poäng där, men att man förbjuder känsliga material där man tycker att det är praktiskt genomförbart innebär att det krävs mer för att det ska bli en skada som innebär att badrummet måste rivas. Badrummet blir mindre känsligt ju mindre känsliga material man bygger med, och kan då klara små läckor och otäta genomföringar utan att ta
8 svar · 2,7k läst
J
jon_h: När man flytspacklar så vill man ha väggen på plats, eller sätta upp en avstängning där väggen ska stå. Som det är nu kommer golvet ju luta mot väggen på utsidan, istället för att luta så att eventuellt vatten ute i rummet rinner runt väggen och in i duschen. Men det här problemet måste du ju åtgärda oavsett om du bygger väggen nu eller senare. Ska du bygga väggen sen så
7 svar · 7,6k läst
J
jon_h: Där du ska ha plattor spacklar du inte, utan tätskiktar direkt på skivorna. Där du ska ha målat spacklar du med våtrumsspackel och målar med ett godkänt våtrumsfärgsystem, som inkluderar en fiberduk som armering. Där ska alltså inte vara något annat tätskikt bakom, utan färgsystemet fungerar som tätskikt.
5 svar · 9,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.