2 646 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Lite vatten i toastol
Sida 1 av 2
Det låter ju långsökt att det skulle kunna vara någon "slitageskada" som gör att behållaren inte fylls fullt ut, men det skulle ju kunna vara en möjlighet..
Kostnaden för att ta ut en reparatör och kika på en äldre WC-stol är ju troligen i klass med vad en ny dito, i de lägre prisklasserna kostar.
Kostnaden för att ta ut en reparatör och kika på en äldre WC-stol är ju troligen i klass med vad en ny dito, i de lägre prisklasserna kostar.
Ja, har du dåligt tryck borde de ge av sig i alla tappställen. Har du lossat locket och tittat ner i spolcisternen. Kan det vara så att det kommit något, rostflagor eller dyligt i påfyllningsanordningen. Nivån kan justeras genom att bryta till "pinnen" som flottören sitter på.
Nu har jag gjort en närmare koll. Spolcisternen fylls upp som den ska, det går något långsamt men ändå. Problemet är sedan att vattnet rinner tillbaks från själva toastolen. Hur kan det göra det? Kan det bli baksug på något vis?
Bubblar det i avloppet kan det vara ett tecken på att det håller på att bli stopp någonstans.
Har du något fel på avluftningen? Är det över/undervåning eller är toaletterna i samma plan?
Skulle man kunna fylla upp båda toastolarna till rätt nivå, hellst med med mer än bara vatten, (toapapper, naturligtvis inte hela rullen). Spola i den ena och se hur det påverkar nivån i den andra stolen. Man bör såklart vara två som gör detta så man kan se om nivån i den andra stolen påverkas när den ena spolas.
Har du något fel på avluftningen? Är det över/undervåning eller är toaletterna i samma plan?
Skulle man kunna fylla upp båda toastolarna till rätt nivå, hellst med med mer än bara vatten, (toapapper, naturligtvis inte hela rullen). Spola i den ena och se hur det påverkar nivån i den andra stolen. Man bör såklart vara två som gör detta så man kan se om nivån i den andra stolen påverkas när den ena spolas.
låter som du har början till stopp i sticken alternativ stammen.. när du spolar i någon toa eller duschar så börjar den suga ut vattnet ur toastolen.. (avloppsdoft i villan kanske ) bara att ringa en spol bil eller försöka trycka det med egen högtryckstvätt med rens slang med varmt vatten
.. lycka till
åtgärda detta i tid för när det blir stopp så blir det ju garanterat på en helg och då kostar det multum att ordna en spol bil ..
Det låter ju inte alls bra med stopp i systemet men jag började fundera mer på det här med baksug och kanske har jag hittat problemet.
I vår källare finns ett grenat avloppsrör där ena änden inte är proppad. För att vara duktig och avstå från eventuella avloppslukter satte jag nyligen dit en
ändpropp och det var i samband med detta som vattenmängden började minska. Jag tog bort proppen och då stannade vattnet kvar i stolarna.
Kan det funka på detta vis eller har det inget samband?
I vår källare finns ett grenat avloppsrör där ena änden inte är proppad. För att vara duktig och avstå från eventuella avloppslukter satte jag nyligen dit en
ändpropp och det var i samband med detta som vattenmängden började minska. Jag tog bort proppen och då stannade vattnet kvar i stolarna.
Kan det funka på detta vis eller har det inget samband?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det kan det säkert. Ett avlopp behöver avluftning. Normalt sett så har man avluftningen i ett rör som går upp över taket på huset (för luktens skull). Men det finns också lösningar med vacum ventiler som bara släpper in luft, men inte ut någon lukt. Även en sådan bör monteras högt i systemet så att det garanterat inte kan rinna in avloppsvatten i den för då hänger ventilen upp sig.
jag tror att du bör undersöka hur avluftningen ser ut, om du har något rör upp över taket, och hur din provisoriska avluftning sitter i förhållande till de rör den skall serva, det finns tumregler om hur långa ledningar som kan "sakna" avluftning innan det blir problem. Det kan fortfarande vara så att du har ett stopp på gång, men som räddas av din provisoriska avluftning.
jag tror att du bör undersöka hur avluftningen ser ut, om du har något rör upp över taket, och hur din provisoriska avluftning sitter i förhållande till de rör den skall serva, det finns tumregler om hur långa ledningar som kan "sakna" avluftning innan det blir problem. Det kan fortfarande vara så att du har ett stopp på gång, men som räddas av din provisoriska avluftning.