Åsa76
Åsa76: Tackar!
5 svar · 17,5k läst
·
Åsa76
5 svar · 17,5k läst
·
A
aerox: Hej, Ett bra exempel hur gjutmarmor står sig är Hotell Alexandra i Norge. Där kastade man ut materialet efter 5 år pga slitage och installerade Corian istället. /D
10 svar · 7,5k läst
E
Eod: Ytterväggen i badrummet som håller på att få en modernisering är liksom de övriga ytterväggarna i huset tilläggsisolerad med gullfiber, plast och sedan gipsskiva. På detta har det sedan suttit kakel i många år. Nu när jag ska sätta nytt kakel så måste gipsskivan bytas av flera skäl, men är det någon vits att ha kvar plasten? Spontant vill jag ta bort plasten, men samtidigt
0 svar · 1,1k läst
P
pettersvarte: Tror inte det beror på kaklet utan på mig....Vi hade samma kakel på ett annat ställe i huset och kapades av ett "proffs" utan fransningar.... Jag trodde att jag kunde dölja det hela genom att lägga en bredare fog men det ser för jäkligt ut, så jag får plocka ner igen...gör om gör rätt
9 svar · 11,9k läst
A
Abbedabbe: Alternativt föreslår jag en klinker sockel som går upp på golvet 6 - 10 cm som låter tätskiktet göra det samma. Skarv mellan klinker/kaler och panel är alltid besvärligt dock. =/ Mjukfog är svårt att få riktigt 100 % men det samma gäller ju iofs trälist. Tillägg: Såg att du redan är inne på detta spår.
3 svar · 15,4k läst
·
M
magnus74: Är också i färd med att bygga badrum i källaren. Källaren kommer att vara nydränerad och isolerad på utsidan. Är det i detta fall någon fara att kakla direkt på betongen utan tätskikt? Fuktvandringen borde väl då gå inifrån och ut, som tanken med dräneringen är..?
3 svar · 6,4k läst
M
magnus74: Hej, Står i färd med att starta ett nytt projekt - att göra om ett förrådsutrymme i källaren till ett rejält badrum med toalett, dusch och kanske en bubbelpool. Ett grundläggande problem som måste lösas är att utrymmet saknar golvbrunnar. Det är dock relativt nära (1-2 meter) till en stam innehållande avloppsrör där man kan koppla på. Är det någon som har erfarenhet av att
0 svar · 3,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Kanske tom tillverkningsfel som kan gå på garanti med lite tur. Vår gamla Gustavsbergstoalett hade vajsing på spolningen och till vår stora förvåning fixade dom det gratis pga tillverkningsfel.
2 svar · 9,1k läst
Åsa76
Åsa76: När elektrikern installerar all annan belysning är väl lämpligt. Kom ihåg att det måste finnas "skydkkupor" iruntom spottarna i taket för brandrisk. Så själv installationen måste börja innan gipsskivor e på plats, men avslutas när all annan belysning kopplas in.....
10 svar · 3,0k läst
·
Åsa76
Åsa76: Nu har det varit o fixat. De sprutade in en massa sillikon för att täta lite mer bakom....får se om det håller mer än 2 dagar nu då..
10 svar · 1,2k läst
·
J
jon_h: Och framför allt så skulle de haft en betydligt större bit platta upp mot snedtaket än de har satt. När fogen hamnar så nära så syns det väldigt tydligt att det är snett. Förutom att det ser lite illa ut med så små passbitar.
8 svar · 6,0k läst
·
J
jon_h: Offtopic raderat. Generella diskussioner om hanteverkare tas i det särskilda underforumet för hantverkare.
13 svar · 3,8k läst
Sophie
Sophie: Det finns att köpa på olika byggnadsvårdsföretag. typ nacka byggnadsvård eller gysinge. men jag har för mig att det finns att köpa nya oxå. kommer bara inte ihåg var jag sett det. annars är loppisar och antikaffärer bra ställen att leta på!
1 svar · 1,8k läst
·
J
Jempa: Jo, vatten först, men kanske inte tillräckligt noga. De börjar dock ljusna
13 svar · 12,0k läst
N
nejlika: Tänk på att en golvbrunn som inte används så ofta torkar ut och det börjar lukta avlopp. Har den ingen praktisk nytta så hoppa över den. Hade ett överflödigt avlopp i tidigare boende och den extra golvbrunnen medförde bara extrajobb och dålig lukt.
6 svar · 3,3k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Okej, får ev göra något åt det. Har ingen fog kvar men det går ju alltid att köpa den minsta förpackningen.
11 svar · 4,0k läst
·
N
nejlika: Tack! :)
6 svar · 2,4k läst
N
6 svar · 2,4k läst
J
jon_h: Jag flyttar till badrumsdelen. Om du läser den klistrade tråden längre upp, "läs innan du frågar.." så får du nog svar på en del frågor. Men i vilket fall, du måste riva befintliga ytskikt och gipsskivor.
1 svar · 921 läst
J
jon_h: Ja, de finns att köpa. Och man får använda dem om man ska ha matta. En googling på "fallskiva" ger: http://www.gis.se/golv.html
1 svar · 4,0k läst
K
kok07: Jag tänkte byta ut det uråldrika ellementet i badrummet mot en handukstork. Bl.a .för att slippa tömma radiatorstammen på vatten tänkte använda befintliga rör. För att det inte ska bli allt för fult skulle jag behöva en handdukstork som har tillopp uppe och utlopp nere. För att ytterligare krångla till det skulle jag helst behöva en som är max 45 bred och inte högre än 120cm. Ngn
0 svar · 2,3k läst
J
jon_h: Skönt att höra att det verkar ha löst sig till slut. :)
136 svar · 32,0k läst
·
J
Jempa: Ja det är liggande Aquapanel och snickarna sa att det var förstärkt där tvättstället hängde tidigare. Inga ytterligare åtgärder gjordes alltså. Jag har inte sett att det bestämt sitter en kortling där, har bara snickarens ord. Reglarna på den väggen är 60cc.
2 svar · 2,7k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Läste precis i skåltillverkarens (gustavsberg) monteringsanvisningar på nätet att "Enligt AMA bör sitthöjden vara 450 mm". På Geberits måttskiss för montage står det 40+2/-1 cm (mellan 39 och 42 antar jag) men det förefaller vara utan sittringen. Nu ska jag google fram vad AMA är för något.
2 svar · 15,7k läst
P
Peter N: Tack, det gjorde saken lite enklare.
2 svar · 4,2k läst
joflopp
joflopp: Gillar skrivningen "bör nog vara avslutat". Inte blev det mycket klarare vad som gäller. :)
10 svar · 2,4k läst
Hammarskallen
Hammarskallen: Kan rekommendera panelskiva om du vill ha pärlspont, den torkar inte isär. Limma den på underlaget så slipper du spik och sedan måla med godkänd våtrumsgrund+våtrumstäck borde göra susen. Så har jag gjort i min tvättstuga, har dock inget badkar i det utrymmet.
4 svar · 1,5k läst
S
Sulan_gbg: Tidigare var standard höjden för toaletter 40 cm men är påväg att ändras till 42 cm pga att svenskarna har blivit längre. De flesta tillverkare, t.ex. Gustavsberg har mått skisser på sina hemsidor.
2 svar · 2,4k läst
J
jon_h: Jepp, ny skiva verkar det som. Men liknande har funnits på marknaden bra länge.
1 svar · 3,7k läst
J
JohanKBA: Hejsan, är det någon som har en uppfattning om kvaliteten på mosaik från Kalebodur? Är det svårt att få det snyggt om man har mosaik på hela väggar i badrummet? Mvh J
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.