Hej!
Vi fick badrummet renoverat förra året med klinkers på golv och väggar.
Nu har det blivit en tunn spricka mellan golv och vägg runt ca halva badrummet, inklusive duschörnan och där badkaret står.
Kakelfirman la inte mjukfog i skarven.
Jag har torkat rent och lagt silikon i sprickan och skarven.
Räcker detta eller måste jag ta dit firman igen?
Badrummet är fuktspärrat efter konstens alla regler.

Ta dit firman, du har ju 10 års garanti eller hur?

Jag har upptäckt något mycket värre...
När jag flyttade ut badkaret såg jag att en rörhållare som rörmokaren monterat satt löst i väggen, vatten har runnit in i skruvhålet och ner under fuktspärren och antagligen orsakat en fuktskada i skarven mellan golv och vägg som det ser ut.
Hur kan rörmokaren slarva så? Hållaren var bara skruvad i gipsskivan och ej i någon regel,
klart att den lossnar...? Hålet var ej heller tätad med silikon.
Vad händer nu?
Det var en entreprenör som hade ansvar för renoveringen som i sin tur har lejt ut jobben på olika firmor. Vem ska stå för detta? Entreprenören eller rörmokaren? Eller är det mitt försäkringsbolag? Antar att hela badrummet måste rivas upp nu eller?

Entrepenören är ansvarig inför dig, sedna får han ta det med sina underentrepenörer.

Dokumentera med bilder hur det ser ut, riv inte mer själv.

Ett bra tipps är att du anmäler det till ditt försäkringsbolag, de är bra på att beskriva vad som är fel. Det kan fungera som underlag för dina krav. Var inte alltfört specifik om vad du kommit fram till själv när du ringer dem, då är det risk att de inte tycker det är lönt att komma ut och titta (det lär inte bli ditt försäkringsbolag som skall stå för det här).

På din beskrivning så låterdet som att BÅDE rörkillen och plattsättaren kan ha gjort fel.

Röret skall vara fixerat inne i väggen, det skall rörkillen göra. Rörgenomföringen skall tätas mot väggen efter konstens alla regler, det gör plattsättaren, han skall inte fortsätta om inte röret sitter fast.

Sedan låter det på din beskrivning som det dessutom sitter en platta eller armatur över hålet. Den sätter rörkillen dit (och han skall sätta silikon). MEN det är inte hans fel om det inte finns något att sätta den i. Det skall ordnas av snickaren som monterar skivmaterialet på väggen (I många firmor är det plattsättaren som även monterar gipsskivor, eller vilket material de nu kört med).

Men som sagt för din del borde det inte spela ngn. roll du har avtalet med en part, den parten är ansvarig.

Vad gäller skadans omfattning. Det är tänkbart att man skulle kunna rädda det hela genom att täta hålet och hoppas att det torkar ut inne i väggen, om inte skadan blivit alltför stor på skivorna i väggen. I så fall bör man nog under en tid mäta fukt så att man ser att fukthalten sjunker.

Men skall man ordna det här så det blir rätt så är det nog rivning som gäller. Grundfelet blir inte rätt bara för att man tätar.

Så här ser det ut

• P9120006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9120007.jpg
    Skapa konto
  • P9120008.jpg
    Skapa konto
Fogen är hård (ej porös) och plattan sitter fast.
Golvet är gjort av spånskiva + ett rejält lager avjämningsmassa.

BAS skrev:
Ta dit firman, du har ju 10 års garanti eller hur?
Jag har rett ut detta om garanti. Garanti är något som en entreprenör kan lämna men det är tydligen inget krav. enlig konsumentköplagen dock så har man viss rätt, men då måste man bevisa orsak o dra det till tingsrätten.

Min fråga ligger under expert frågor, och handlade om underleverantör ansvar o garanier o försäkringsbart.

Rör kopplingen me dskruven som är lös skulle jag inte godkänna. Rörisen får ju böja rören snyggt och skruven skall ju tätas o in.

Jag tycker inte sprickorna ser alarmerande ut, men jag är inte fackman. jag skulle inte ens reagerat på dem.....fast de finns ju! Kanske rörelse i huset, är de ett trä hus som är nytt? Då rör det sig en del.

Jag skulle ta dit försäkringbolaget.

Nu har entreprenören varit här och tittat.
Sprickorna var det ingen fara med alls sade han, men han skulle skicka en plattsättare och fixa till det.
Han tyckte att rörmokaren varit väldigt slarvig som inte satte dit hållaren ordentligt, men han hävdade bestämt att det inte var några fuktskador.
Om ni tittar på bilderna så ser man att fogen rest sig lite (i skarven mellan vägg och golv) precis under hålet i vägget, kan det vara tecken på fuktskador? Entreprenören avfärdade det helt.
Jag övertalade i alla fall honom att ta med en fuktmätare nästa gång och mäta.
Det vore synd att riva ett 15m2 nygjort badrum för 300000 för en fuktskada på 1cm2.

Har du rinnande vatten just där denna konsol sitter?, sitter den i ett duschutrymme hade jag nog också varit skraj för fukt, men sitter den någon annan stans är det nog minimal risk att skador uppstått..

Den sitter bakom badkaret.
Barnen plaskar en hel del när de badar, så det har runnit en del vatten nedför den väggen.
Dock inte dagligen, en gång i veckan i ett halvår kanske...
Man ser inga tecken alls på fuktskador i själva väggan utan enbart den lilla upphöjningen i skarven mellan golv och vägg.

T
Ser inte upphöjningen?

Möjligtvis om du menar fogen som är högre på ett ställe, alltså fog som är lite högre som en liten kulle. Bara plattsättaren som har varit dålig på att torka......

På bilderna ser inte jag något som tyder på en fuktskada. Givetvis skall rörklammern sitta fast bättre. Och ev. saknas det en regel bakom. Allt som skruvas fast i väggen måste skruvas i en regel. Får inte bara sitta fast i gipskivan.

Om det nu är så med just det rörfästet så tror jag ändå inte att det är realistiskt att få hela badrummet rivet och omgjort för en saknad kortling. Jag uppfattade på det tidigare inlägget som att röret var löst där dte kom ut ur väggen, det är i så fall allvarligare.

Se till att få en fuktmätning, prata med ditt försäkringsbolag, är de snälla så komemr de ut och undersöker.

Med att dee inte syns något på bilderna menar jag inte att det inte är något fel, det kan det mycket väl ändå vara.

det får inte sättas silikon i golv/vägg vinkeln pga vatten avrinning.

jodå, det får det visst, men det får inte bottnas med silikon. Enligt BKR så skall det användas mjukfog i vissa konstruktioner vid golv/vägg...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.