Vet ej, men en avluftning skall normalt sitta "längst bort" på en avloppsledning. Dvs alla påstick som kan spola ned i ledningen skall kunna resultera i att luft sugs in via avluftningen istället för via påsticket. Om du mer än en avlopsstam så kan det behövas avluftning på mer än ett ställe i systemet.
En avluftning vid en trekammarbrunn har såvitt jag förstår motsatt syfte, den skall släppa ut luft som pressas genom röret från huset av det framstormande avloppsvattnet. Jag har uppfattat det som att man i många fall skippar luftningen vid brunnen, vet ej om det är rätt eller fel.