Badrum
gb79: [citat] du tror inte de rinner ut genom dörrarna först ändå om de blir översvämning? sen undrar jag hur jag ska göra vid trösklarna i tvättrummet med tätskikt, klinkers intill i köket är lagt men inte i garaget än. inga dörrkarmar sitter där o ingen tröskel heller då. hur gör jag där?
Therese W: Vi renoverade vårat badrum för 4 år sedan och är supermissnöjda. Vi lejade bort allt och det blev snet och vint med kaklet. Vi har fått tillbaka pengar men nu har vi ett badrum som ser för jäkligt ut. Vi har äntligen blivit sugna att renovera vårat badrum och ska göra detta själva eftersom vi vi gjorde vårat lilla badrum själv och det blev supersnyggt. Min man kallas för millimeter
robertdigital: Kör du med LIP ska du ha minst 15mm flytspackel ovan golvvärmeslangen eller minst 10mm ovan armeringsnätet och armeringsnätet ska läggas OVANPÅ golvvärmeslangen. Skippa slang i duschhörnan men lägg armeringsnät där.
jon_h: Jag kollade på deras hemsida åt dig. Ja, de har precis den lösningen. Över tio kvadrat ställer de krav på armering, men inte om det är under det. Edit: ACME hann före.
Anonymiserad 23608: Eftersom jag är allergisk mot säljare så skulle jag ha följt monteringsanvisningen och använt Floor 4815. Hade jag inte tidspress så skulle jag dock ha spacklat skivan först (som Maxit också rekommenderar), fast å andra sidan tycker jag att LUX-konstruktioner bör byggas på den våta sidan för att förenkla allt jobb med flytspackling och våtisolering.
jon_h: Hm, det måste jag ha missat. Men jag kan fortfarande inte se att det gör någon skillnad om man till exempel primar flytspackel, skivmaterial eller betong. Primern sugs ju in ordentligt i alla skrymslen och vrår och verkar inte behöva hjälp på traven för att ta sig in överallt. Men anges borstning som appliceringsmetod i monteringsanvisningen så ska det naturligtvis följas.
jon_h: Jodå, det finns särskilda skivor, till exempel Ebecos Cable Board, som går utmärkt att använda i våtutrymme under spacklet.
philmkarin: [citat] Jo jo... men som i fallet med badrummet i min gamla lgh där det var plastmatta på golvet som enda tätskikt. Sedan var det halvkaklat upp på vägg fast utan tätskikt bakom. Spelar ju ingen roll om man knackar bort några plattor där eftersom det inte fanns nåt tätskikt till å börja med liksom....
v-g: 100% tät är väl ändå inte dörren sen bör den väl stå öppen för uttorkning efter dusch.
JohanOLinda: Det kan vara godkänt som ett tätskikt bakom keramiska plattor. Men lim-tillverkaren kanske inte "tillåter" att det hängs keramiska plattor. Man bör väl ha det i åtanke iaf.
ktm250: Har använts, men jag tyckte det bara var knöligt. Börja nerifrån, över lag, är knöligt, men det är ju en smaksak.
thalle: Inte testat den än, men synat grejerna. Det man kan säga är väl att den är lite plastig. Munstycke och klamrar är i plast. Men för det kanske den funkar bra, återstår att se.
swecul: jo detta ska vara godkänt med spånskiva, tarkodry och sedan kakel... hör dock till GBR och inte BKR
Strulputten: Tycker ni att resten av riktlinjerna är OK eller finns det fler konstigheter?
Faidros: [citat] http://www.byggahus.se/forum/badrum/1818-flytspackla-pa-22mm-golvspanskiva-snabbt-svar.html http://www.byggahus.se/forum/golv/75643-flytspackla-direkt-pa-spanskivorna.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/2898-flytspackla-pa-spanskivor.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/85123-maste-jag-flytspackla.html
v-g: Nja jag funderade faktist på dubbelhäftande tejp, sitter ju ganska bra men det blir dyckertpickan tror jag. Inte så kul om man råkar komma åt fodret lite lätt och det blir springor. Man kan ju även limma fast det om man så önskar. Tänkte inte heller spackla spikskallarna bara dutta i färg.
jon_h: Lajo, som sagt, man behöver bara tätskikta på yttervägg om man kör system 17. Att skivan är dyrare är inte bara för att den har tätskikt, den är en bättre skiva än de andra jag provat.
jogi02: Säger bara INR, Inredningsglas!!!!!!!!!!! Vilken superkvalitet. Köpte 90*90 på nätet tror inte jag pyntade mer än 5000:-
HusByggarTomten: Jag har vanlig oljefärg på träpanel i taket, i duschen och övriga badrummet. Ganska fuktigt i vårat badrum (halvdan fläkt). 5-6 år gammalt och inte ett spår av åldrande.
Anonymiserad 23608: Det är korrekt uppfattat. Primern bör vara av samma fabrikat som flytspacklet och strykas på kvällen innan spackling. Kolla med mattläggaren om han tycker att det är OK att du primar, så vet du att det blir ordentligt gjort och han sparar en resa (han hade förmodligen primat strax innan spackingen). Han kan säkert förse dig med rätt sorts primer. Kolla också med honom om han vill ha
Andreas Lundgren: Som jag presic skrev på en annan tråd, vi har precis satt vitt kakel och vit fog, och eftersom den "briljantvita" fogen är vitare än kaklet ser kaklet lite gråaktigt och tråkigare ut än vad det gjorde innan vi fogade...
robertdigital: Om du kör med pex så tror jag det är en sån här du är ute efter: http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/vagggenomforing.html Det finns en monteringsskena längre ner på sidan. Se till att få tag på vägggenomföringsdosa av samma fabrikat som pex-slangen.
tank77: Angående mjukfogen så håller det. Angående fogen intill listen så inte OK. Antingen kör man ända in till listen eller en fogbredd emellan (3mm). Det är vilket man föredrar men det är lättare att få till det snyggt om man kör med en fogbredd intill listen.
carlbanan: Pratade med en plattsättare idag, och han sa det finns skenor att sätta upp på insidan av blocken, som man kan fästa dörren i....Men det hjälper ju inte mig som redan har en dörr med ett visst mått :S
Lars B: Tack för svaren. Jag återkommer säkert med fler frågor när det blir dags... ;)
withnail: Hej! Vilken rörmokare som helst kan byta packningar i en blandare, det kan du själv göra för den delen. Plocka isär blandaren och kika på vad som behöver bytas, ta sedan med dem till en välsorterad butik så ska de kunna plocka fram det du behöver. Vad det gäller toaletten ska det gå det med. Lycka till!
jon_h: Det stämmer inte helt. De flesta cementbaserade produkter har mer vatten i sig än vad som binds kemiskt, och detta vattenöverskott måste alltså torka ut när produkten väl har brunnit.
jon_h: Vanlig akrylatprimer är diffusionsöppen. Och min rekommendation gäller alltså snabba avjämningsmassor, det finns de som är långsamma och inte ska beläggas förrän efter några veckor också.