V
Västan: Det förs en diskussion med försäkringsbolagen och BKR fortfarande om man ska införa att ha kartongklädda gipsskivor igen. Men i dagen läge. Cementbord eller liknande "dött material" from 1/7-2008 !!
4 svar · 1,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Börja med att läsa den klistrade tråden http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-laes-innan-du-fragar-lite-allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html. Där får du grundläggande info om vad som krävs. Golvvärme (vattenburen alltså) går alldeles utmärkt att lägga själv. Det finns massor att läsa på forumet om detta. Testa i "Värme" och även här i "Badrum". Mtrlinköp kan göras
1 svar · 1,3k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Då är det lungt. Och det stämmer, endast behöriga kan ge dok. från dom. Och dom är serienummrerade.
8 svar · 4,8k läst
S
snickar_lasse: Det nya badrummet
15 svar · 2,1k läst
·
C
crappy: Jag misstänker att det går att hitta allt i olika trådar och den klistrade, men jag skulle önska lite mer specifik beskriving på vilka material man ska/bör använda och hur arbetsgången är. Idag: Badrum på 2:a vån. ca 3.5 ' 2 m stort (litet)Plastmatta på golv och väggar där det släppt lite runt brunnen i duchen. Kontaktade f-bolget och dom skickade en kille från "Munters" Denna
0 svar · 887 läst
K
ktm250: Det är ju valfritt. Livslängden på gjutjärn sägs vara ca 50 år och plastbrunnar ca 40 så det är väl hugget som stucket då. I vissa fall så är ju gjutjärnsbrunnen snyggare än plastbrunnen.
3 svar · 1,7k läst
J
jakim: Jag tror att standard höjd är 110cm för dush blandare. Men det är ju lite efter tycke och smak det här med höjden :)
11 svar · 6,5k läst
W
webbe85: Okej, får tacka för ett snabbt o bra svar! River ut skiten och bygger in rören utan skarvar i väggen!
4 svar · 1,1k läst
J
jon_h: Nej, det behövs inte. Det är ju inga hål, skruvskallen ska ligga i liv med gipsens yta, inte mer än max någon millimeter in.
1 svar · 3,3k läst
C
Carl: Mer information http://www.byggindustrin.com/nyheter/mogelsakert-men-hot-mot-halsan__5307
3 svar · 2,1k läst
C
Anonymiserad 23608: Ja, än så länge, men även GVK är på gång att lämna gipsen bakom sig till förmån för fukttåligare skivor.
7 svar · 955 läst
A
almanakis: Den där tarkodrymattan, det verkar ju vara den enklaste lösningen som tar minst tid antar jag? Vad kostar den? Mvh Nicholas
18 svar · 2,1k läst
J
JanneSjo: ok nu förstår jag - tack för svaret!
4 svar · 1,4k läst
A
abbe1001: ett blött finger...ja, om du inte använder hålkärlslisten menar jag! ;)
7 svar · 2,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] BBV 5.7.1: "Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader."
23 svar · 8,6k läst
A
Avbytaren: Se den klistrade tråden "Läs innan du frågar: Lite allmän information för badrumsbyggaren" där står massor av nyttigt
1 svar · 2,1k läst
joflopp
joflopp: Om det är ok att flyta direkt mot syllen är en frågeställning löst. Tröskeln avser jag att montera direkt på syllen då Byggmax inte verkar ha underdelar till sina karmar, endast karmsidor och överliggare.
3 svar · 2,1k läst
M
MrsNash: Vi har köpt en svart våtrumsmatta från Forbo, med pärlemo i sig!
2 svar · 1,3k läst
J
jon_h: Det blir minst lika styvt med bara spackel, så det var fullständigt bortkastat, förutom att du har gått ifrån branschreglerna och därigenom kan få problem med försäkringsbolaget. Men om den nu ligger där, och är limmad med Ardex S48 eller något av de andra svindyra limmerna för ändamålen (inte PL400 eller liknande) så behöver du inte spackla lika tjockt, förutsatt att du inte
4 svar · 988 läst
S
SteQve: har rivit upp en del av golvet för att kunna flytta avloppen och insåg att golvet är spikat, och inte limmat. Min käre far tyckte det såg ut som ett fuskbygge...det är nog så i hela huset vilket förklarar knarr i alla golv på övervåningen. Jippi! En plattsättare kommer över imorgon så vi kan titta på hur vi skall göra med flytspacklet. Ideén är 20mm armerat flytspackel...
28 svar · 7,4k läst
J
jakim: Nu när jag funderat lite på detta så undrar jag om det inte vore ide att bara sätta, typ, silikon eller liknande fogmassa på träsidan för att få en liten rörelsefog. Jag har mailat hustillverkaren med samma fråga men är det som det brukar så kommer dom att hänvisa till min hantverkare, och det är ju jag själv :( Edit: Hur mycket rör sig ett hus egentligen...? Jag har en enplans
1 svar · 1,3k läst
J
jon_h: Det låter ganska mycket. Men jag vet ju inte alls omständigheterna hos dig. Jag hade ett jobb en gång, ett badrum på 16-17 kvadrat där det skulle bilas upp en hel platta, ändras planlösning, flyttas fönster och bäras av på olika ställen, plus en hel del röta i stommen. Tog 550 timmar innan det var klart. En fastprisoffert på detta hade säkert legat på 600-700 timmar, om jag skulle
11 svar · 5,9k läst
J
jon_h: Du kan utgå från brunnen om du får bra klippningar mot alla väggar. Kontrollmät noga. Man kan flytta klinkerramen lite i sidled också om det behövs. Men för det mesta blir det en kompromiss, och då tar jag hellre en liten plattbit mot en eller flera sidor av klinkerramen än mot en hel vägg.
4 svar · 9,5k läst
nino
nino: Om man vill ha något eget mönster så kan man vända sig till någon firma som har vattenskärmaskin och få mönster skuret Kan pm ett telefonnr om någon är intresserad
2 svar · 2,0k läst
R
Rixmupp: Tack för snabba svar Jon_h! Ska börja på badrummet om några veckor så då blir det säkert fler frågor här. =)
4 svar · 1,8k läst
S
snickar_lasse: tjenare ! du får nog avbryta arbetet , o be någon sak kunnig ta en titt .
2 svar · 2,5k läst
J
jon_h: Jo, det blir väl någon timme där. Men jag hade ändå gjort det.. :)
9 svar · 1,6k läst
J
Jempa: Oki doki. Tack
2 svar · 1,1k läst
J
A
avendere: [citat] Nej, det är ju luddigt detta.. men i mina efterforskningar så skall denna vara godkänd för inbyggnad om installationen görs av någon som gått en utbildning hos hansgrohe i hur den skall installeras.. sen vem som godkänt den är ju 10000-kronorsfrågan... Kan ju tänkas att det är hg själva som tar över försäkringsansvaret för systemet?? - Men det är ju många som köpt
3 svar · 1,7k läst
H
Helgon: Nu har vi köpt badrumsmöbler som är 150cm breda och skulle vilja ha en spegel med samma mått, tyvärr hittar jag bara 120cm breda speglar md infälld belysning... Någon som vet var det finns(länk) till 150cm bred spegel med eller utan infälld belysning? Stort tack på förhand
0 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.