1 089 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fula avlopp?
Vi skall fixa till badrummet i tvättstugan och där finns nu ett 110 rör i plast framdraget. Men toastolen hamnar ca 1-1,5 därifrån varför den enklaste lösningen känns som en toastol med sk. P-lås (utlopp bakåt) och ett rör längs med väggen till anslutnignen.
Finns det någon "lite" snyggare lösning för detta? Typ kanske vita rör som man använder till tvättställ etc?
Finns det någon "lite" snyggare lösning för detta? Typ kanske vita rör som man använder till tvättställ etc?
Avloppsrör kan du ju bygga in i väggen utan inspektionslucka.
Annars är det ju ganska vanligt att man bygger en "låda" som röret går i, och sedan kaklar man "lådan", eller ser till på annat sätt att den ser ut som väggen eller golvet.
Frågan är ju dock hur mycket du skall göra, om nya tätskikt skall upp går det ju att göra vad som helst. Om befintligt tätskikt skall vara kvar får du bygga lådan "innanför" tätskiktet och täta den i sig själv.
Annars är det ju ganska vanligt att man bygger en "låda" som röret går i, och sedan kaklar man "lådan", eller ser till på annat sätt att den ser ut som väggen eller golvet.
Frågan är ju dock hur mycket du skall göra, om nya tätskikt skall upp går det ju att göra vad som helst. Om befintligt tätskikt skall vara kvar får du bygga lådan "innanför" tätskiktet och täta den i sig själv.
Badrumet blir i ett rum i källaren, så det kommer inte finnas något tätskikt. Väggarna är ju betong och vill helst ha så "öppen" konstruktion som möjligt med tanke på ev. fuktvandring. En lös låda är väl det alternativet som känns närmast till hands, för de gråa avloppsrören vill man helst inte blotta.....
Klicka här för att svara