Hej!
Vi skrev husavtal i slutet av -06 och flyttade in i början av Juli-07, badrummen gjordes om helt från början maj-Juni-08, kan jag då kräva att golvvärmecentralen ska vara heltätskiktad och inkommande vatten ska ha manschett mot kulverten? har jag reglerna på min sida?

Ska ha möte med hussäljaren(totalentreprenad) och underentreprenören tidigt nästa vecka, tacksam för svar?

Mvh
Bambi

• tvättstuga 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badfog 003.jpg
    Skapa konto
Rörgenomföringar får inte göras genom golv (enligt gällande branchregler). Jag skulle fråga om badrummet kommer att inkluderas i din hemfösäkring, vilket man borde anta? Då SKALL du antingen få ett korrekt ifyllt BBV eller GVK intyg, entreprenören kan då påstå att "Nej, försäkringsbaoletn tittar på om det är fackmanna mässigt utfört" och då skall du ta upp att det inte är det med brister i tätskikt på detta sätt, eller vatten in genom golv. MEN du kan ju ta korten o fråga ditt försäkringsbolag. De är nog mer än villiga att intyga om detta är ok eller ej.

OM badrummet visar vig vara "icke försäkringsbart" så finns två val. Reklammera hårt - prisavdrag 50% på badrum ca 50.000 minst, eller gör om. Att kräva gör om, eller att fixa tätskikt och inkommande vateten innebär att riva allt o bygga om så jag tror int eatt du realistiskt kan ha det som krav.

Hur kan de bygga så här när det är nyprodkution? eller är det ett gammalt hus, jag förstod inte riktigt?

Har ni hadt krav på behörigheten? BBV el GVK?

Det är nyproduktion och enligt husleverantören ska de byggas enligt gällande regler men de har juh ändrats rätt mycket sen vi skrev på för huset i slutet av 2006, därför det är lite svårt. Vi kommer inte godkänna något annat än att få kvalitetsdokument på badrummen och jag ska tvinga dem täta vid inkommande vattenrör med nån gummimassa eller nåt efter de skrapat bort bruk runt rören ner till kulverten, så vi slipper riva upp allt vid ev läckage på rören som rinner ner i kulvertenoch förstör isoleringen.

Golvärmeenheten vet jag inte hur farligt det är, värsta scenriot är juh om det går läck och sprutar vatten i innerväggen och sen ut under parketten. men det kanske är långsökt?

Mvh
Bambi

P
Ah, jag trodde att ert badrum var renoverat, och inte ett nybygge. Det gör förmodligen det hela lite enklare.
Från och med 1/7 -06 började BBR06 (Boverkets Byggregler) att gälla. Denna regelsamling anger de myndighetskrav som måste följas vid nybyggnation och vid tillbyggnader.

Hänvisa till "6:5331 Vattentäta skikt" som säger att;

"Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt skikt som hindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt."

Då är vi överens att golvvärmeenheten inte är rätt enligt regler, men hur farligt är de? Tillräckligt farligt fel för att falla under omgörning eller hur mycket pengar är det värt? Täta vid inkommande vattenrör få de göra så är det ur världen, finns det någon bra efterhandslösning där likt gummimassa eller nåt, är juh bara så det inte kommer ner fukt i isoleringen?

Mvh
Bambi

P
Ni kan definitivt kräva att det ska göras om. Hur mycket pengar det är värt är lite knepigare att svara på. Byggaren tittar på vad det skulle kosta att åtgärda, och ni vill förmodligen ha en ersättning som täcker upp vid en eventuell skada. Kostnaden ni får stå för om ett rör börjar läcka avgörs av era försäkringsvillkor -i värsta fall nekas ni ersättning eftersom det inte är byggt efter gällande regler och rekommendationer.

BBR ställer numer krav på tätskiktet och säger att det ska ha en ånggenomgångsmotstånd på minst 1.000.000 s/m.
I dom tätskiktssystem som uppfyller detta ingår rörmanschetter i systemet. Det betyder att rören ska kopplas isär, manschetter träs på rören och gummas fast.
Lyssna gärna med leverantören av det använda tätskiktet (ni ska ha fått en monteringsanvisning tillsammans med kvalitetsdokumentet) hur dom anser att man måste gå tillväga för att lösa det på ett korrekt sett. Dom kanske vill att manschetten ska placeras på dispersionen innan man applicerar gummit, och då måste det befintliga gummit först tas bort. Det lär även bli aktuellt att spackla till en jämn yta runt rören.

Redigerat av moderator:
P
Just det...hur farligt är det? Det är omöjligt att svara på hur ett läckage skulle bete sig. Det kan börja droppa vid en koppling och rinna ner längs rören, men det händer också att kopplingar hoppar isär och sprutar med det tryck som finns i rören.
Den förstnämnda varianten är vanligast, men båda förekommer.

Det var detta jag misstänkte, att det inte alls var som det skulle, frågan är om vi orkar en till omgörning, misstänker att vi försöker åstadkomma så mycket pengar som möjligt efter de har rättat till det värsta

Tack för hjälpen igen!

Mvh

Hej!

Tilläggsfråga:): Jag är nästan hundra på att de inte rivit bort plasten på insidan av ytterväggen i badrummet så där blir det först plast och sen tätskikt, hur farligt är det i fuktskadesynpunkt?

Mvh
Bambi

Ingen fara om det är nya systemet dom använt med minst 1 000 000s/n, är inte duschen mot den väggen så är det ingen fara även med gamla tätskikten

Är det någon som har en lämplig efterhandslösning på hur man kan täta runt inkommande vatten?

Bambi skrev:
Det var detta jag misstänkte, att det inte alls var som det skulle, frågan är om vi orkar en till omgörning, misstänker att vi försöker åstadkomma så mycket pengar som möjligt efter de har rättat till det värsta

Tack för hjälpen igen!

Mvh
Nej, jag vet det är skit att behöva rodda igenom allt på egen hand trots att man tror man anlitat fackmän. men stå opå dig o kräv prisreducering. Speciellt om badrummet inte är försäkringsbat (vilket inte verkar vara fallet). Då skullae jag kräva en "reparationsfond" på en 50-75.000 kr i alla fall.

lycka till och berätta utfallet!

T
Ser ut som ett Älsbyhus då dom har vattenrör som kommer upp igenom golv.

Hej igen!

Har så svårt att släppa, håller mig sömnlös om nätterna då jag velar mellan att kämpa och att bara njuta men vill inte ha en ekonomisk smäll om några år pga en vattenskada.

Var tvungen att visa dessa bilder jag tog nyss.

Bild 1 är inkommande vatten som jag antar fortsätter upp mot badrum 2 på ovanvåningen, inte bra tätat?

Bild 2 och 3 är på inkommande vatten som inte alls är tätat, dessutom bara gips bakom och längst ner där röret kommer upp ur golvet så har vi bara isolering bakom, hoppas ni kan tyda bilden.

Hur kan en besiktningsman godkänna detta, är det inte värsta fuskjobbet?

Det är inte ett älvsbyhus!

Mvh
Bambi

• inkommande vatten 001.jpg
    Skapa konto
  • inkommande vatten 003.jpg
    Skapa konto
  • inkommande vatten 004.jpg
    Skapa konto
Kan du inte kontakta ert försäkringsbolag och kolla?

Försäkringsboag brukar i detta flall stå på husägaren sida då de också kan drabbas av framtida skit!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.