Hej Igen!

Jag har bestämmt mig för att kämpa igen då jag sett de andra likadana nybyggda husen där rören står perfekt på en linje med ca 1dm mellan rören.

Hur gör man då?

1. Kan man lappa vårat tätskikt då vi har duk om de river bort en plattrad som sitter närmast upphjningen för rör?

2. Kan man bila upp golvet så man kan rätta till rören, eller så man kan dra inkommande vattnet bort från väggen, det kommer från detta hållet? ´sen bygga en ny upphöjning efter man snyggat till?

Mvh
Bambi

Hej!

Nu har vi haft vårat möte och enligt underentreprenörens byggledare så behövdes det inte tätskikt i tvättstuga å golvvärmeenhet då det inte var våtrum. Dessutom skulle inte inkommande vatten tätas, det skulle vara öppet runt och Kulverten behövdes inte tätas på hussidan!

Så summa summarum så ville de sätta nåt plastmatteliknande bakom inkommande vatten och sen var det bra och allt åtgätdat i badrummet.

Jag nöjde mig inte med det och sa att vi skulle höras på fredag för jag ville kolla upp vilka rör som skulle tätas och ej. Så nu undrar jag, ska inkmmande vatten och de fyra kopparrören tätas eller ska de vara öppna?

Om jag går med på nån speciallagning så blir det väl att jag får bila upp den dagen kopplingen börjar läcka då det är så liten stump kvar. eller den dagen jag ska renovera badrummet nästa gång så ska det juh sitta kakel bakom och då måste man juh ha gipsskiva ända ner utan nåt rör tar emot, så det känns som att flytta fram problemet?

Hoppas ni har lite kommentarer till detta och deras uttalande?

Mvh
Bambi

P
Som jag skrev tidigare så säger BBR att;
"Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt skikt som hindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt."

Och branschreglerna, BBV, säger att;
"Reglerna tillämpas även för golv i toaletter och för golv i tvättstugor samt för golv i utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum), där tätskiktdras upp min. 50mm på vägg."

Varför skulle inte dessa gälla, enligt honom?
Branschreglerna kanske inte är aktuella i det här fallet då dessa endast är rekommendationer, och det rör sig om ett område av nybyggda hus. Vid nyproduktion går man oftast efter vad som är projekterat för området, men man måste ändå uppfylla myndigheternas krav, BBR.

Tack Acme.
Hoppas du orkar svara på detta med: Vi har rosa tätskitsduk, skulle man kunna ta bort närmaste plattraden mot klacken, bila upp och sätta rören på plats. Därefter lappa tätskiktet 1dm under den borttagna plattraden och klä upp på väggen?

Då kommer rören på plats för kommande lagningar och badrumsrenoveringar!

Som jag då kommer göra själv :)

P
En av fördelarna med duksystemen är att det påstås att duken ska sitta så pass bra att man kan byta plattor utan att förstöra tätskiktet, men jag har aldrig haft anledning att prova själv. Fråga tätskiktstillverkaren innan ni börjar att bryta i något, för om duken inte håller för operationen så får ni betydligt större problem än de ni har idag. Då ryker hela badrummet.

Börja med att sätta press på er motpart (inte underentreprenören) och kräv att få se det underlag som dom har arbetat efter och stäm av detta mot verkligheten.
Om om anser att dom har byggt rätt så borde dom gå med på att ni anlitar en oberoende besiktningsman, t.ex. via byggkeramikrådet. Dömer denne till er fördel så får er motpart rätta till felet och stå för besiktningskostnaden, och anser han att allt är i sin ordning så får ni bekosta besiktningen.

Tack så mycket!

Nu kommer jag köra hårt efter allt strul vi haft, det verkar vara det sista stor problemet vad vi vet. Jag vill ha rören som det ska vara för att slippa trubbel i framtiden och få vad vi betalar för, ingen ekonomisk ersättning.

Frågan är hur mycket jobb det är att få rören mer i sär och ut från väggen, för gör int de det nu så får jag göra det vid nästa renovering eller vid ev. vattenskada?

Går detta att fixa utan att riva upp allt för mycket av golvet?

Mvh
Bambi

Hej igen!

Tänkte att jag meddelar här vad som händer i frågan då det kanske kan hjälpa någon annan senare.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag som inte tyckte de lät som om det var fackmannamässigt utfört och rekommenderade att ta dit en oberoende besiktningsman och gav mig tips på dessa som jag kontaktade.

Han jag kontaktade sa att det absolut inte fick komma upp rör mitt under innervägggipsen och att avståndet mellan rören skulle vara enligt norm så man kunde täta ordentligt.

Jag återkommer :)

Mvh

Vilkan nissar. Vi har haft liknande. Jag skall ringa mitt försäkringsbolag o kolla hur det förhåller sig om man har ett BBV intyg. Vi har insett att badrummet inte alls blev byggt enligt BBV trots att vårt kontrakt specade detta och vi fick ett korrekt BBV intyg.

Enligt försäkringsboalgen så skall ju ett BBV intyg räcka då man som kund inte krävs känna till alla regler.....men om det "uppenbarligen" byggts fel men entreprenören inte kan förväntas göra om....vad händer då?

Blir intressant att se vad som hände ri ditt fall - Bambi

P
Bambi skrev:
Frågan är hur mycket jobb det är att få rören mer i sär och ut från väggen, för gör int de det nu så får jag göra det vid nästa renovering eller vid ev. vattenskada?

Går detta att fixa utan att riva upp allt för mycket av golvet?
Det beror ju på hur rören är dragna i golvet och vart närmsta skarv ligger -dessa måste vara inspektionsbara och får inte byggas in.
Rören måste också kopplas isär på badrumssidan så att man kan trä över manschetter om det saknas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.