Badrum
ChristinaB: [citat] Skall fixa bild imorgon, men det känns som att det kan vara en packning. Jag kan dock inte golvbrunnens anatomi så väl att jag visste att de hade en packning.:-) Återkommer imorgon. Tack!
boris7589: [citat] En INR får det bli, då skall man bara hitta ett matchande kar att ha under. Några tips på var det finns duschkar som är runda och i lite mer spännande utförande än vitt? Tackar så mycket för hjälpen besparade mig många grå hår.
gb79: äh det var ingen som svarade så jag åkte o gjorde det efter konsten alla regler tror jag. remsor mellan golv vägg och 1 strykning gjord över hela, 1 till väntar. men tycker nog ändå inte det skulle gjort något att lämna en yta utan tätskikt så golvet kunde andas lite mer.
tpsoft: jag hade inga som helst problem med att få dit min gula klämring. satte bara plastlocket till brunnen på och tryckte ner den. detta oxå med lipstätark.
warwick: Kör på den höjden som känns bäst för dig annars går du och stör dig att den är för låg. Men som sagt, vilka mer ska annvända handfatet?
kana_gbg: Det är dimensionen på utloppet. Kolla på Sigros hemsida, www.sigro.se och klicka fram till blandaren, så ser du en ritning med dimensioner.
trasan: Det verkar som att jag kan ha kvar väggarna som dom är eftersom de är bärande och att huset är byggt 1972,stämmer det! Ser att jag stavar som en kråka i tidigare inlägg (väg i väg)
Sophie: finns på Rinkabyrör (www.rinkabyror.se) eller Byggfabriken i Malmö (www.byggfabriken.se) tror att det finns på Qvesarums byggnadsvård oxå (www.qvesarum.se) Vi hade en sån i vårt förra badrum, den var köpt på Byggfabriken, de är jättefina men vi hade problem med spolningen. Varje gång vi spolade så sprutade det ut vatten under ringen och sitsen. berodde på att vattnet kom med sån
Frodda: haha det är ju sant..kan bli svårt..=) hmm får väl fundera ut nått annat.. byggare behöver 2 månaders framförhållning..pga beställning av fönster..jag ska riva allt själv + slipa golvet.. behöver ju bestämma mig för att kunna bila i golvet lägga golvbrun..
dang: Ok! Då blir det reglar, gips med spotar i och sen våtrumsfärg. Ingen spärr, enkelt och bra. Man tackar!
eluffe: Fick hem toalettstolen i går kväll, semestertider och leveranser osv, fasligt snygg i varjefall. Vad gäller reservdelar så verkar det inget problem, en sökning på internet så hittade jag flera ställen där det går att handla resrevdelar till Hafas grejor.
v-g: Eller lägg en byggplast under. Mitt vaxpapper delade sig :( tog en stund att få det ur tätskiktet.
flykay: Ok, tackar för alla svar. Jag kommer inte att kakla direkt på slipad, målad vägg (efter våtrummsskydd). (Jag kommer troligtvis göra som det står i andra trådar, sätta upp "Minerit VT" eller "Masterboard" på väggen)
blackadder: jag kapade mitt badkar när jag gjorde i ordning badrummet. men jag kaklade in hela badkaret och då försvann kanten som var kapad under kaklet.
Lindgrenski: Har en 150cc-blandare på gång så det löser sig nog. Vill inte ha några konstiga synliga kopplingar.
kalle_ada: Hej Vi ska sätta in ett nytt badrum och även renovera ett gammalt. Vi har hittat väldigt ljusa, nästan vita våtrumsmattor (Tarkett Uno) som vi gärna vill ha på väggarna. Däremot funderar vi om de gulnar? Är det någon som har någon erfarenhet av väldigt ljusa våtrumsmattor? Har de gulnat eller blivit fula fort?
v-g: I byggbeskrivningen, verkar dock som de uppdaterat den lite så jag hittar det inte nu vid en snabb överblick.
Anonymiserad 23608: "Som våtrum betraktas utrymmen där golv- och väggytor helt eller delvis utsätts för vattenspolning, vattenspill eller kan utsättas för utläckande vatten. I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare avses endast golv, om inte dessa rum är våtrum enligt ovanstående". /BBV
verra_83: Tack för svaret! Mattan torkade fort och sedan tog vi bort några klinkers plattor för säkerhets skull...
jake80: Hej! Har precis köpt min första lägenhet och tänkte börja med att göra om i badrummet, jobbar som elektriker så jag kommer göra elen själv, värmegolv och ev. spottar. Ska även ge mig på rivning av befintligt kakel och klinker, sen är jag ganska lost när det kommer till flytning, fall, ytskikt m.m. så jag ska anlita en som gör det, badrummet är ca: 4 kvm en dörr inga fönster,
rascalsrule: Hej Håller på och bygger upp ett badrum i min källare, ytterväggarna har jag limmat upp Aquapanel med Multifix för att få jämnt(skulle va för mycket med spackel, väldigt ojämna väggar) Uppreglade plåtväggar med träkortlingar har jag skruvat. det känns som det blir bra och styvt nog att ta Kakel. Nu till min fråga. jag har tagit ut för spottar i mellanbjälklaget och satt in
Frodda: har en byggfirma i södra Sverige som tar 800:-/m2 tätskikt, arbete, fix/fog samt sätter kakelplattorna du själv köpt. Sen till kommer givetvis, kostnad för ex ny golvbrun.
Andreas Lundgren: Jag och min sambo la 24 timmar (per person) för att sätta 10x30 plattor på 15 m2 vägg och 10x10-plattor på 3 m2 golv. Sedan tog det ca 4-5 timmar att foga allt. Nu är ju inte vi profs direkt, och jäkligt petiga. En hantverkare borde göra det på minst den tiden tycker man, och det har han/hon väll gjort om man räknar med att ditt badrum är större.
jon_h: Inte 100, men 99,9. Det låter helt orimligt, skruven tätas mot silikon i båda fallen, så jag kan inte se att det vore någon skillnad alls. Dessutom står det ju inte ett pip om detta i branschreglerna. Men jag ska höra med BKR för säkerhets skull.
Anonymiserad 23608: Varför skulle man skita i reglerna bara för att man är privatperson?? Glasroc'en är för övrigt fortfarande en gipsskiva.
MrAle: Hej, Renoverar badrum i sommarhettan, och efter att ha "kompletteringsreglat" golvbjälklaget till cc 30 från tidigare cc 60, så är det nu dags att skruvlimma dit 22mm v313 golvspån. Det visar sig då att kombinationen av den nya JAFO-golvbrunnens placering och rummets bredd, gör att det är svårt att undvika att en spånskiveskarv hamnar över brunnen, eller iaf ganska nära. Med en c:a
a_elias: Tack för alla svar. Köpte en gummilist på K-Rauta (sargen var rätt dyr) och limmade fast med silikon. Kanske inte så snyggt, men den funkar riktigt bra! Hälsningar Anders